K&H: Az év második fele már könnyebb lehet
A tavalyi zuhanás után a vállalatok hangulata lassan, de biztosan felfelé vette az irányt. A K&H nagyvállalati növekedési index, akárcsak a K&H bizalmi index, emelkedő pályára állt, igaz, egyelőre még a negatív tartományban maradt a mutató, de a cégek már kevésbé pesszimisták, ami az év második felére nézve kedvező kilátásokat jelenthet. Azonban nem dőlhetnek hátra a vállalatok, ugyanis az év második fele is tartogathat izgalmakat: a kiskereskedelmi forgalom december óta tartó zsugorodása és a magas kamatkörnyezet még kihívások elé állíthatja a cégeket.
A lakossági hiteligénylések mellett vállalati szinten is a hitelezés lassulása figyelhető meg. A K&H azonban az elmúlt évben is aktív szerepet vállalt a magyar vállalkozások és nagyvállalatok finanszírozásában, a gazdaság újraindításában és fejlesztésében, hiszen a pénzintézet vállalati hitelportfóliója egy év alatt 29 százalékkal bővült – szemben a teljes bankszektor 24 százalékos növekedésével.
„Az elmúlt három év komoly megpróbáltatás volt a vállalatok számára, előbb a covid, majd az orosz-ukrán konfliktus és az azt követő energiakrízis vitte mélypontra a cégek várakozásait. Most azonban egyértelmű javulást mutat az üzleti szektor hangulata: az elmúlt két negyedévben a kkv-k és a nagyvállalatok várakozásai is emelkedtek a tavaly harmadik negyedévi mélypont után, ami a második félévre bizakodásra, kedvezőbb kilátásokra adhat okot”
– tájékoztatott Rajna Gábor, a K&H Vállalati divíziójának vezetője.
Az elmúlt félévben a nagyvállalatok számára a legfőbb terhet az elszálló infláció, az energiaárak emelkedése, az alapanyaghiány és a reálbérek csökkenése jelentette.
„Az inflációs nyomás továbbra is magas, és csak év végére érhetjük el legkorábban az egyszámjegyű inflációt. A kiskereskedelmi forgalom csökkenése ezért tartósnak ígérkezik, amit nem segít a reálbérek további mérséklődése. A másik fő kihívást az év hátralevő részében az jelentheti, hogy hogyan lehet majd a kamatcsökkentést úgy véghez vinni, hogy az ne okozzon árfolyam és piaci sokkot”
– mutatott előre Németh Dávid, a K&H vezető elemzője.
A költséghatékonyság mellett a fejlesztés is fontos
A szűkülő kereslet még inkább indokolttá teszi a költséghatékony, innovatív megoldások alkalmazását. A K&H ezért olyan digitális fejlesztésekkel segíti a nagyvállalatok bankolását, mint például az elektronikus aláírás, amely hozzájárul a papírmentességhez, az automatizált számlafinanszírozás vagy a Lizing kalkulátor, amelyek hatékonyabbá teszik a vállalat és a bank közötti rendszerek működését. A K&H GO&DEAL alkalmazás pedig a devizakonverziós tranzakciók gyors, rugalmas és egyszerűsített lebonyolítását teszi lehetővé az ügyfelek számára. Emellett a fenntartható finanszírozás is egyre nagyobb szerepet kap: a bank fenntarthatósági témájú ügyféltárgyalásokkal és az EU Taxonómiának maradéktalanul megfelelő hitelszerződéssel segíti a cégek forrásbevonását.
„A vállalatok zavartalan működésének támogatásához és fejlesztéseik megvalósításához idén is aktívan részt veszünk az állami finanszírozási programokban. A Széchenyi Kártya Program MAX kedvező finanszírozási megoldásainak fontos szerepe lehet abban, hogy a hazai cégek az emelkedő kamatkörnyezetben is kiszámítható működést folytassanak és megtartsák versenyképességüket a hazai és a nemzetközi piacokon. A K&H az elsők között tette elérhetővé a Széchenyi Kártya Program MAX+ kedvezményes finanszírozási megoldásait, a Széchenyi Likviditási Hitel MAX+, a Széchenyi Folyószámlahitel MAX+, a Széchenyi Beruházási Hitel MAX+ és az Agrár Széchenyi Beruházási Hitel MAX+ konstrukciókat. Mindemelett a beruházások fellendüléséhez a K&H-nál is elérhető Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogram nyújthat segítséget” – emelte ki Rajna Gábor.
Kapcsolódó cikkeink
Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >Csökkentik a vállalatok az ökológiai lábnyomukat?
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok…
Tovább olvasom >Sokaknál szűkebb lesz a karácsony
A magyar lakosság bruttó pénzügyi vagyona 2024 harmadik negyedévében elérte…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >