K&H: alacsony a kkv-k exportaktivitása
Jelenleg a hazai kis- és középvállalkozások (kkv) 23 százaléka végez export-import tevékenységet, míg további 6 százalék folytat csak exporttevékenységet – derül ki a 350 cégvezető megkérdezésével végzett K&H kkv-kutatásból.
A K&H Banknak az MTI-hez eljuttatott szerdai közleménye szerint a magyar gazdaság fő hajtóerejét évek óta a külkereskedelem jelenti, amelyben a kkv-k egyelőre igen alacsony arányban vesznek részt.
A kkv-k exporttevékenysége leginkább az európai országokra koncentrál. A legnagyobb arányban, 37 százalékban Németországba exportálnak, míg 30 százalék Romániába szállít, ezt követi Ausztria és Szlovákia.
A keleti nyitás célországai – a FÁK-térség országai, Kína, az Öböl-térség arab országai és a távol-keleti országok – komoly potenciált jelenthetnek a hazai vállalkozások számára, de most csak Oroszország szerepel a kkv-k toplistáján, ahova jelenleg a cégek 6 százaléka exportál – idézi a közlemény Németh Lászlót, a K&H kkv marketing főosztályának vezetőjét.
A magyar külkereskedelem szempontjából kedvező lehet, hogy az exportáló cégek csaknem fele, 47 százaléka tervezi tovább bővíteni tevékenységét. A vállalkozások azonban inkább az eddig megszokott területekre összpontosítanak, és nehezen indulnak el más irányba. A legtöbben, 32 százalék Romániába, 27 százalék Németországba és 20 százalék Ausztriába tervez kivitelt a következő egy év során.
Azoknál a vállalkozásoknál, amelyek jelenleg nem folytatnak exporttevékenységet, rendkívül alacsony az érdeklődés, csak 7 százalékuk tervezi, hogy a következő egy évben exportálásba kezd. Ezeknek a cégeknek 38 százaléka Németországgal, 29 százaléka pedig Ausztriával folytatna külkereskedelmi tevékenységet.
A vállalkozások 63 százaléka a cég tevékenységének, termékének jellegével magyarázza az export hiányát. A további okok között szerepel a külkereskedelmi kapcsolatok hiánya, a cég mérete, illetve hogy a vállalkozás csak belföldre termel.
A tőkehiányt a megkérdezettek 3 százaléka jelölte meg indoknak, míg a kockázatok csak 2 százaléknak jelentenek akadályt.
A K&H és a GfK a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások jelenlegi és következő egy évre vonatkozó külkereskedelemi tevékenységét vizsgálja. A K&H kkv kutatás 350 magyarországi székhelyű, 2 milliárd forint éves árbevétel alatti társaság vezetőjének megkérdezésével történt 2013 júniusában. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >