K&H: alacsony a kkv-k exportaktivitása
Jelenleg a hazai kis- és középvállalkozások (kkv) 23 százaléka végez export-import tevékenységet, míg további 6 százalék folytat csak exporttevékenységet – derül ki a 350 cégvezető megkérdezésével végzett K&H kkv-kutatásból.
A K&H Banknak az MTI-hez eljuttatott szerdai közleménye szerint a magyar gazdaság fő hajtóerejét évek óta a külkereskedelem jelenti, amelyben a kkv-k egyelőre igen alacsony arányban vesznek részt.
A kkv-k exporttevékenysége leginkább az európai országokra koncentrál. A legnagyobb arányban, 37 százalékban Németországba exportálnak, míg 30 százalék Romániába szállít, ezt követi Ausztria és Szlovákia.
A keleti nyitás célországai – a FÁK-térség országai, Kína, az Öböl-térség arab országai és a távol-keleti országok – komoly potenciált jelenthetnek a hazai vállalkozások számára, de most csak Oroszország szerepel a kkv-k toplistáján, ahova jelenleg a cégek 6 százaléka exportál – idézi a közlemény Németh Lászlót, a K&H kkv marketing főosztályának vezetőjét.
A magyar külkereskedelem szempontjából kedvező lehet, hogy az exportáló cégek csaknem fele, 47 százaléka tervezi tovább bővíteni tevékenységét. A vállalkozások azonban inkább az eddig megszokott területekre összpontosítanak, és nehezen indulnak el más irányba. A legtöbben, 32 százalék Romániába, 27 százalék Németországba és 20 százalék Ausztriába tervez kivitelt a következő egy év során.
Azoknál a vállalkozásoknál, amelyek jelenleg nem folytatnak exporttevékenységet, rendkívül alacsony az érdeklődés, csak 7 százalékuk tervezi, hogy a következő egy évben exportálásba kezd. Ezeknek a cégeknek 38 százaléka Németországgal, 29 százaléka pedig Ausztriával folytatna külkereskedelmi tevékenységet.
A vállalkozások 63 százaléka a cég tevékenységének, termékének jellegével magyarázza az export hiányát. A további okok között szerepel a külkereskedelmi kapcsolatok hiánya, a cég mérete, illetve hogy a vállalkozás csak belföldre termel.
A tőkehiányt a megkérdezettek 3 százaléka jelölte meg indoknak, míg a kockázatok csak 2 százaléknak jelentenek akadályt.
A K&H és a GfK a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások jelenlegi és következő egy évre vonatkozó külkereskedelemi tevékenységét vizsgálja. A K&H kkv kutatás 350 magyarországi székhelyű, 2 milliárd forint éves árbevétel alatti társaság vezetőjének megkérdezésével történt 2013 júniusában. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
30 kategóriában ezer háztartási termékre lesz érvényes az árréscsökkentés
Harminc kategóriában mintegy ezer háztartási termékre lesz érvényes az árréscsökkentés…
Tovább olvasom >A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes termékek felé tolódik el
A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el…
Tovább olvasom >Az Egyesült Királyságban online is elérhető a Tesco F&F ruházati kínálata
Reagálva a növekvő vásárlói igényekre a brit Tesco május 7-től…
Tovább olvasom >