K&H: A vállalatok még nem érzékelik az infláció csökkenését
Továbbra is az infláció határozza meg a legtöbb hazai nagyvállalat jövedelmezőségét, annak ellenére is, hogy már 4 százalék alá süllyedt. A hazai nagyvállalatok éves várakozásait mutató K&H nagyvállalati növekedési index eredményei alapján ugyanis a cégek többségénél még mindig ez akadályozza leginkább a működést, mégpedig azért, mert a beszerzési árak emelkedésének mértékét nem tudják beépíteni eladási áraikba.
A magyarországi, kétmilliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkező cégek következő egy évre vonatkozó kilátásait mutató K&H nagyvállalati növekedési index eredményei alapján még mindig az infláció határozza meg leginkább a cégek működését.
„Az első negyedévben 52-ről 60 százalékra nőtt azoknak a vállalatoknak az aránya, ahol a fogyasztói árak emelkedése várhatóan döntően befolyásolja a jövedelmezőséget a következő 12 hónapban. Vagyis annak ellenére, hogy január óta 4 százalék alá süllyedt az infláció, továbbra is ez befolyásolhatja leginkább a nagyvállalatok jövedelmezőségét. Ezt követik a beszállítói árak és a forintárfolyam változása, illetve a hazai vevőkkel való kapcsolat – ezek a tényezők a cégek közel felénél meghatározók”
– tájékoztatott Hodina Péter, a K&H Vállalati banki értékesítési igazgatóságának vezetője a hazai nagyvállalatok jelenlegi helyzetét illetően.
„Fontos megemlíteni, hogy habár egyelőre a cégek alig ötödét (19%) érinti a külföldi vevőkkel való kapcsolat, az elmúlt két negyedévben rendre emelkedett ennek befolyásoló hatása, így a jövőben érdemes lesz odafigyelni rá. Az exportpiacok ugyanis sajnos okozhatnak még negatív meglepetést a hazai gazdaságnak az elkövetkezendő egy évben”
– hívta fel a figyelmet a lehetséges kockázatokra a vállalati szakember.
Habár úgy tűnik, mintha a cégek nem vették volna észre az infláció drasztikus mérséklődését, valójában amiatt ennyire meghatározó az elmúlt másfél év kiugró áremelkedésének hatása, mert a visszafogott kereslet miatt nem nagyon tudnak árat emelni a nagyvállalatok, így a beszerzési árak emelkedését nem tudják érvényesíteni az eladási áraikban. Ismét visszaesett azoknak a cégeknek az aránya (22%), amelyek legalább az infláció mértékének megfelelően tudnának árat emelni. A többség (62%) a fogyasztói árak emelkedésénél alacsonyabb mértékben, míg 16 százalékuk egyáltalán nem tud árat emelni.
A hazai nagyvállalatok jelentős gazdasági szerepe miatt a K&H Csoport 2014-től kezdődően átfogó negyedéves kutatást végez, amelyben feltérképezi a hazai nem-állami nagyvállalati szektor aktuális helyzetét, valamint, hogy hogyan látják saját cégük és a gazdasági környezet változásait a következő egy évben. A kutatás 200 darab, a 2 milliárd forint éves árbevételt meghaladó, nem állami tulajdonú cég döntéshozójának megkérdezésével történik. A felmérést az Impetus Research készítette 2024. február 12. és március 1. között a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére.
Kapcsolódó cikkeink
Olcsóbb lett a gyümölcsjoghurt, de elszállt a narancslé ára
Egy év alatt 7 százalékkal drágultak a gyermekek által gyakran…
Tovább olvasom >K&H: félénkebbek a középkorú magyarok, hiába a nagyobb jövedelem
Évtizedes távlatban fokozatos növekedést mutat a középkorúak jövedelme, az elmúlt…
Tovább olvasom >Pesszimista kereskedelmi szektor, a bővülés szándékával
Milyen hatások befolyásolják jelenleg a magyar kiskereskedelmi vállalatok működését? Hogyan…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >