K&H: a nyuszi mellé pénzügyi tudatosság is kerülhet a kosárba
A húsvét az egyik olyan alkalom, amelyet gyerekünnepnek is nevezhetünk, mert a nyuszi, a tojás, a locsolkodás rengeteg szórakozást kínál a gyerekeknek. Eközben sokat tanulhatnak egyebek mellett a pénz „mágikus” körforgásáról is. Csakúgy, mint a K&H Vigyázz, kész, pénz! diákoknak megrendezett vételkedősorozat segítségével.
Komoly kihívást jelent a családoknak a gyerekek szórakoztatása húsvétkor, ami egyben megterheli a pénztárcájukat is. Miközben a szülők arra figyelnek, hogy addig nyújtózkodjanak, amíg a takarójuk ér, azzal is foglalkozhatnak, hogy az ünnepi felhajtásban a gyerekeket is beavassák a pénzügyekbe.
A K&H szerint minden ilyen alkalom lehetőséget kínál arra, hogy a gyerekek játékos, életközeli helyzetekben ismerkedjenek a pénzügyekkel – hasonló gondolatokat fogalmaz meg Louise Hill is, egy brit–amerikai pénzügyi technológiai vállalat társalapító-vezérigazgatója. Saját vállalatának adatait idézve azt mondta, hogy brit fiatal ügyfeleik átlagosan 17,92 fontot, azaz körülbelül 8600 forintot kapnak családtagjaiktól, a család barátaitól húsvétkor. Ez egy okostelefon árához képest nem sok, de azért lehet gazdálkodni vele. Alkalmas arra, hogy a szülők a felhasználásával kapcsolatos javaslataikkal úgy tanítsák bánni a pénzzel gyerekeiket, hogy azok észre se vegyék, és így ne idegenkedjenek ettől.
Tűzzünk ki célokat!
Tanácsos arra ösztönözni a gyerekeket, hogy tűzzenek ki célokat. Osszák meg a pénzt úgy, hogy egyik részét elköltik, másik részét megtakarítják. Ezzel már kicsi korukban rászokhatnak arra, hogy egyensúlyban tartsák pénzügyeiket. Hill úgy véli, hogy ízelítőt kaphatnak abból, mi fán terem egy ember pénzügyi biztonsága. Ez a fajta célorientált szemlélet áll a K&H „Vigyázz, kész, pénz!” programjának középpontjában is.
Érdemes kamatot kínálni!
Tehetnek a szülők egy nagyvonalú ajánlatot annak érdekében, hogy rávilágítsanak a megtakarítás értelmére. Azt mondhatják, hogy ha a gyerek a húsvéti ünnepi időszakban meg tudja állni, hogy elköltsön mondjuk öt fontot, akkor kap erre egy kis kamatot, mondjuk egy fontot. A tanulság: a pénz idővel nőhet, ha fegyelmezetten bánunk vele. A K&H tapasztalatai szerint az ilyen szemléletes példák segíthetnek a megtakarítások fogalmát is közelebb hozni a gyerekekhez.
Az első vállalkozási lecke
Akadnak olyan gyerekek, akik készek arra, hogy egy kis minibiznisszel egészítsék ki a húsvéti elfoglaltságokat. Például cserélgethetnek vagy eladhatnak használt tárgyakat vagy bevállalhatnak némi pénzért olyan családi munkákat, mint az autómosás vagy a fűnyírás. A brit–amerikai pénzügyi szolgáltató egyik korábbi felméréséből kiderült, hogy a legnépszerűbb ilyen típusú elfoglaltság a bébiszitterkedés.
Hill szerint az így szerzett pénz nem csupán önmagában hasznos, hanem azzal is megismerteti a gyerekeket, hogy a pénzszerzés hozhat megelégedést a kényelmetlen kéregetés helyett.
Melyik a legjobb ajánlat?
A húsvéti nagybevásárlás alatt a gyerekek könnyen elveszíthetik a türelmüket, de a szülők könnyen leköthetik a figyelmüket. Keresd meg a legjobb ár/értékű ajánlatot! – mondhatják nekik. Ezzel elérhetik, hogy ne a nyafogásukat hallgassák az áruházban, miközben fontos leckét adhatnak abból, hogyan próbálhatnak win-win helyzeteket keresni.
Egyedi brainstorming
Jó lehetőségnek tartja, ha a család ötletroham segítségével dönti el, mire költse az ünnepek alatt rendelkezésére álló pénzét. Ez kiegészülhet azzal, hogy ha például valamilyen utazás mellett döntenek, akkor a családtagok együtt láthatnak neki a szálláskeresésnek és a jegyvásárlásoknak. Ha lakóhelyén marad a család, körülnézhetnek a húsvéti események kínálatában, megint csak keresve az ingyenes vagy kedvező árú lehetőségeket. A K&H úgy véli, hogy az ilyen közös döntéshozatal nemcsak családi élmény, de pénzügyi szemléletformálás is.
Fókuszban a téma
A K&H természetesen nemcsak húsvétkor, hanem évtizedek óta kiemelten kezeli a pénzügyi tudatosság fejlesztését és az edukációt. Éppen ezért indította el a K&H vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedősorozatot, amely az idén már a jubileumi, 15. évadánál tart. Eddig több mint 100 ezer diák vett rész a vetélkedőkön és látnak ma már sokkal tisztábban a pénzügyi rengetegben.
A versenysorozathoz készült oktatási anyag, a különböző feladatok, kiegészítve a Magyar Nemzeti Bank tudásbázisával mind, mind azt a célt szolgálják, hogy a gyerekek játékos formában mélyíthessék el a tudásukat. Ezáltal pedig a felnőtté válás útján a pénzköltés, takarékoskodás, digitális csatornák használata során biztonságosan bankolhassanak.
A húsvét tehát nemcsak a locsolkodásról és a nyusziról szólhat, hanem arról is, hogy a gyerekek játékosan, hétköznapi helyzetekben tanuljanak a pénzről.
Kapcsolódó cikkeink
A megújuló energia és az ingatlanfejlesztés húzza a zöldhiteleket
A Magyar Nemzeti Bank nemrég megjelent 2024-es adatai szerint a…
Tovább olvasom >A tízmilliárdos szinthez közelít a munkáshitel-állomány
Sok ezren igényeltek munkáshitelt a K&H-tól az idén, és a…
Tovább olvasom >Közös élményekkel készül a nyárra a K&H és a Mastercard
A K&H és a Mastercard idén országszerte exkluzív zenei és…
Tovább olvasom >