K&H: a magyar vállalatok késéssel, de követik a globális AI-alkalmazási trendeket
A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.
– Magyarországon a kezdeti lelkesedés után mára az AI-t alkalmazó cégek aránya 30%-ra esett vissza – hívta fel a figyelmet Németh Balázs, aki szerint a kezdeti lelkesedésben törést az okozott, hogy a piacon elérhető megoldások nem feltétlenül alkalmazhatók egy az egyben minden cégnél, sokszor saját fejlesztésekre, testre szabott megoldásokra van szükség. – Ezért is kedvező, hogy Magyarországon a saját fejlesztések aránya egyetlen esztendő alatt 4-ről 17%-ra ugrott – hangsúlyozta Németh Balázs.
Generatív AI-ra Magyarországon legtöbbet a kereskedelmi és szolgáltató cégek költenek, kicsit lemaradva követi őket az ipar. Itthon elsősorban a nagy (több mint 4 milliárd forint árbevételű) cégek jeleskednek, de kezdenek hozzájuk felzárkózni a közepes méretűek is. A hazai adatok nem szólnak az ún. analitikai AI alkalmazásáról, amelyet kifejezetten egy szervezet munkafolyamataira szabnak, és amely strukturált és strukturálatlan adatbázisokat rendez össze, ezzel lehetővé téve mélyebb elemzések és minden korábbinál pontosabb előrejelzések készítését.
Az AI alkalmazását azért is fogadták fenntartásokkal – főleg a vállalatok pénzügyi vezetői –, mert nem volt világos, vajon anyagilag megéri-e a ráfordítást. Mára az AI alkalmazásában élenjáró globális vállalatok jelentős költségmegtakarításról, illetve bevételnövekedésről számolnak be, vagyis elkezdenek megtérülni az IT-fejlesztésekbe ölt befektetések.
Egy-két év alatt megváltoztak az AI felhasználásának különféle területei is: a McKinsey felmérése szerint világszerte a cégek 34%-ban a marketingkommunikáció terén használják – elsősorban tartalomgyártásra, személyre szabott üzenetek eljuttatására és értékesítési leadek generálására. Magyarországon ez az arány még csak 15%. Globálisan a cégek 23%-a termék- és/vagy szolgáltatás fejlesztésekor is beveti az AI-t, erről viszont Magyarországon nincs adat.
Azt nem tudjuk, hogy a hazai cégek mitől tartanak a leginkább, de a McKinsey-kutatásból kiderül, hogy a világszerte a legnagyobb fejtörést az AI pontatlanságai jelentik, ugyancsak aggályos a szellemi jogvédelem kérdésköre, de jelentős kiberbiztonsági kockázatot is lát benne sok cégvezető.
Németh Balázs szerint a legfontosabb tanulság az, hogy az AI-modellek egy adott üzleti megoldásnak csak kisebb részét teszik ki. Ennél fontosabb új üzleti modellek kialakítása és bevezetése, ugyanis az AI valódi értékteremtőként akkor tud működni, ha a változás áthatja az egész szervezetet. A K&H innovációs vezetője szerint az igazán sikeres cégvezetők arra összpontosítanak, hogy a vállalat egészének működését gondolják újra. //
Kapcsolódó cikkeink
Népszerű a mobilbankos nyugdíjbiztosítás
Hamar népszerűvé vált a K&H-nál a mobilbankos nyugdíjbiztosítás: indulása óta…
Tovább olvasom >Átlag alatti a magyaroknál a mesterséges intelligencia használata a munkában
A magyar munkavállalók a globális átlagnál ritkábban alkalmazzák a mesterséges…
Tovább olvasom >A vásárlók többsége anélkül használja a generatív AI-t, hogy tudna róla
Egy új tanulmány szerint az Egyesült Államokban a fogyasztók 71%-a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Generali kutatás: A magyarok csupán tizede gondolja azt, hogy fantasztikus év lesz 2025
Nemzetközi háborús konfliktus kiterjedésétől kevésbé, az infláció és az árak…
Tovább olvasom >Szijjártó Péter: a kormány stratégiai fontosságú ágazatként kezeli az élelmiszeripart
A kormány stratégiai fontosságú ágazatként kezeli a jelenleg mintegy 145…
Tovább olvasom >Fidelity: Mit várhatunk Trump első napjai után?
Trump elnök első hivatali napja összhangban állt kampányígéreteivel, és több,…
Tovább olvasom >