K&H: a készpénz nem menő
A fiatalok alapvetően ragaszkodnak karácsonyi szokásaikhoz, abból a szempontból is, hogy az ajándékok többségét továbbra is személyesen, hagyományos boltban vásárolják meg, de azért van változás – derül ki a K&H friss felméréséből. Slágerterméknek számítanak a kozmetikumok, ruhák, a készpénz azonban kevésbé. Sokan pedig már az „online ajándékokat” preferálják.
A huszonéves fiatalok túlnyomó része – 84 százaléka – készül ajándékokkal az ünnepekre. A meglepetések között örökzöld termékek vannak: kozmetikumokat, ruházati cikkeket, élelmiszert és italt, könyveket és élményajándékokat vásárolna a 19-29 éves fiatalok 46-68 százaléka a friss K&H ifjúsági index felmérés szerint. Az ajándékozó fiatalok átlagosan hét embert ajándékoznak meg: a legtöbben – 76 százalékuk – a szüleiket, 61 százalékuk a partnerüket vagy házastársukat, 34-34 százalékuk pedig barátokat és rokonokat.
Mi lesz az ajándék?
Saját készítésű ajándékot a nők 54, a férfiak 34 százaléka tervez adni. Az ékszerek ajándékozása terén a férfiak járnak az élen 48 százalékos aránnyal, a nők körében ezek kevésbé népszerűek. Mobilt vagy más elektronikai cikket a megkérdezettek 35 százaléka tervez ajándékba adni – ebben szerepe lehet annak, hogy ezek az eszközök meglehetősen drágák ahhoz, hogy huszonévesek ajándékba adhassák. Filmet, zenét, szoftvert a férfiak 49, a nők 20 százaléka tervez ajándékozni, ami arra utal, hogy sokan már az „online” termékeket, szolgáltatásokat részesítik előnyben.
Az ajándékutalványokra inkább a férfiak egyszerűsítik le az ajándékozást: a 32 százalékos átlaggal szemben 42 százalékuk gondolkodik ezen. Rajtuk kívül az aktív keresők körében magasabb az átlagosnál ez az arány, 39 százalék. A készpénz nem kifejezetten népszerű: a fiatalok 26, a diákok 35 százaléka veszi számításba ezt a lehetőséget. Ugyanakkor a férfiaknál 42, míg a nők körében igen alacsony, csak 10 százalékos azok aránya, aki ebben a formában ajándékozna.
Jól szerepelnek a magyarországi webáruházak
A magyarországi webáruházak nagyjából 40 százalékos részesedést érnek el az ajándékok beszerzési forrásai között. Ez alól kivételek az élményajándékok, amelyek esetén több mint 51 százalék a magyarországi online boltok aránya. Az emberek többsége, nagyjából 60 százalékuk személyesen, üzletben vásárolja meg az ajándékokat.
A fiatalok nyitottak a külföldi webáruházak igénybevételére. Ennek köszönhetően ez a beszerzési forrás terméktípustól függően 11-21 százalékos említéssel rendelkezik. A műszaki cikkek és a háztartási gépek 18-20 százalékát szerzik be a vásárlók nem hazai internetes boltól. Ezenfelül a hazai aukciós oldalak, hirdetősite-ok népszerűek: ezek említettsége átlagosan 20-25 százalék a beszerzési források között. A műszaki cikkek esetén ez az arány felmegy 30 százalékra.
Kevesebb az utolsó pillanatos
Az is kiderül a K&H felméréséből, hogy a huszonévesek valamivel előrelátóbban kezdték meg idei karácsonyi vásárlásaikat. A nők majdnem egyharmada már november elején szétnézett a boltokban, míg a férfiak 17 százaléka vásárolt ilyen korán karácsonyi ajándékot. November második felében a fiatalok több mint 30 százaléka, december elején majdnem 40 százalékuk kezd ajándékokat vásárolni.
Közvetlenül az ünnepek elöttre már kevesebb, mint 7 százalékuk hagyja a vásárlást. Ez lényeges változás 2022-höz képest, akkor még 12 százalékuk mondta azt, hogy a karácsony előtti napokban szerzi be az ajándékokat.
K&H ifjúsági index
A 19-29 éves fiatalok elégedettségét és jövőbeli várakozásait – többek között a lakhatással, munkával, előrelépési lehetőségekkel, oktatással, egészséggel, családdal kapcsolatban – vizsgálja a K&H ifjúsági index, amely a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére készült. A minta összetétele reprezentálja a magyarországi 19-29 éves városi lakosság összetételét nem, korcsoport, régió, településtípus, befejezett iskolai végzettség, gazdasági aktivitás alapján. A felmérésben 300 fő vett részt, a hibahatár maximuma +/- 5,7 százalék. Az adatfelvétel 2023. november 15-17. között történt.
Kapcsolódó cikkeink
Csökkentik a vállalatok az ökológiai lábnyomukat?
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok…
Tovább olvasom >Sokaknál szűkebb lesz a karácsony
A magyar lakosság bruttó pénzügyi vagyona 2024 harmadik negyedévében elérte…
Tovább olvasom >K&H: átlagosan 49 ezer forintot szánnak a fiatalok a karácsony ajándékokra
A korábbi évekhez hasonlóan a fiatalok 84 százaléka tervez ajándékvásárlást…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >