K&H: a készpénz nem menő
A fiatalok alapvetően ragaszkodnak karácsonyi szokásaikhoz, abból a szempontból is, hogy az ajándékok többségét továbbra is személyesen, hagyományos boltban vásárolják meg, de azért van változás – derül ki a K&H friss felméréséből. Slágerterméknek számítanak a kozmetikumok, ruhák, a készpénz azonban kevésbé. Sokan pedig már az „online ajándékokat” preferálják.
A huszonéves fiatalok túlnyomó része – 84 százaléka – készül ajándékokkal az ünnepekre. A meglepetések között örökzöld termékek vannak: kozmetikumokat, ruházati cikkeket, élelmiszert és italt, könyveket és élményajándékokat vásárolna a 19-29 éves fiatalok 46-68 százaléka a friss K&H ifjúsági index felmérés szerint. Az ajándékozó fiatalok átlagosan hét embert ajándékoznak meg: a legtöbben – 76 százalékuk – a szüleiket, 61 százalékuk a partnerüket vagy házastársukat, 34-34 százalékuk pedig barátokat és rokonokat.
Mi lesz az ajándék?
Saját készítésű ajándékot a nők 54, a férfiak 34 százaléka tervez adni. Az ékszerek ajándékozása terén a férfiak járnak az élen 48 százalékos aránnyal, a nők körében ezek kevésbé népszerűek. Mobilt vagy más elektronikai cikket a megkérdezettek 35 százaléka tervez ajándékba adni – ebben szerepe lehet annak, hogy ezek az eszközök meglehetősen drágák ahhoz, hogy huszonévesek ajándékba adhassák. Filmet, zenét, szoftvert a férfiak 49, a nők 20 százaléka tervez ajándékozni, ami arra utal, hogy sokan már az „online” termékeket, szolgáltatásokat részesítik előnyben.
Az ajándékutalványokra inkább a férfiak egyszerűsítik le az ajándékozást: a 32 százalékos átlaggal szemben 42 százalékuk gondolkodik ezen. Rajtuk kívül az aktív keresők körében magasabb az átlagosnál ez az arány, 39 százalék. A készpénz nem kifejezetten népszerű: a fiatalok 26, a diákok 35 százaléka veszi számításba ezt a lehetőséget. Ugyanakkor a férfiaknál 42, míg a nők körében igen alacsony, csak 10 százalékos azok aránya, aki ebben a formában ajándékozna.
Jól szerepelnek a magyarországi webáruházak
A magyarországi webáruházak nagyjából 40 százalékos részesedést érnek el az ajándékok beszerzési forrásai között. Ez alól kivételek az élményajándékok, amelyek esetén több mint 51 százalék a magyarországi online boltok aránya. Az emberek többsége, nagyjából 60 százalékuk személyesen, üzletben vásárolja meg az ajándékokat.
A fiatalok nyitottak a külföldi webáruházak igénybevételére. Ennek köszönhetően ez a beszerzési forrás terméktípustól függően 11-21 százalékos említéssel rendelkezik. A műszaki cikkek és a háztartási gépek 18-20 százalékát szerzik be a vásárlók nem hazai internetes boltól. Ezenfelül a hazai aukciós oldalak, hirdetősite-ok népszerűek: ezek említettsége átlagosan 20-25 százalék a beszerzési források között. A műszaki cikkek esetén ez az arány felmegy 30 százalékra.
Kevesebb az utolsó pillanatos
Az is kiderül a K&H felméréséből, hogy a huszonévesek valamivel előrelátóbban kezdték meg idei karácsonyi vásárlásaikat. A nők majdnem egyharmada már november elején szétnézett a boltokban, míg a férfiak 17 százaléka vásárolt ilyen korán karácsonyi ajándékot. November második felében a fiatalok több mint 30 százaléka, december elején majdnem 40 százalékuk kezd ajándékokat vásárolni.
Közvetlenül az ünnepek elöttre már kevesebb, mint 7 százalékuk hagyja a vásárlást. Ez lényeges változás 2022-höz képest, akkor még 12 százalékuk mondta azt, hogy a karácsony előtti napokban szerzi be az ajándékokat.
K&H ifjúsági index
A 19-29 éves fiatalok elégedettségét és jövőbeli várakozásait – többek között a lakhatással, munkával, előrelépési lehetőségekkel, oktatással, egészséggel, családdal kapcsolatban – vizsgálja a K&H ifjúsági index, amely a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére készült. A minta összetétele reprezentálja a magyarországi 19-29 éves városi lakosság összetételét nem, korcsoport, régió, településtípus, befejezett iskolai végzettség, gazdasági aktivitás alapján. A felmérésben 300 fő vett részt, a hibahatár maximuma +/- 5,7 százalék. Az adatfelvétel 2023. november 15-17. között történt.
Kapcsolódó cikkeink
Olcsóbb lett a gyümölcsjoghurt, de elszállt a narancslé ára
Egy év alatt 7 százalékkal drágultak a gyermekek által gyakran…
Tovább olvasom >K&H: félénkebbek a középkorú magyarok, hiába a nagyobb jövedelem
Évtizedes távlatban fokozatos növekedést mutat a középkorúak jövedelme, az elmúlt…
Tovább olvasom >Pesszimista kereskedelmi szektor, a bővülés szándékával
Milyen hatások befolyásolják jelenleg a magyar kiskereskedelmi vállalatok működését? Hogyan…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >