Kezd divatba jönni a faktorálás
Amikor az általános gazdasági helyzet miatt lassul a hagyományos forráskihelyezés, a faktorálás újabb lendületet kap – mondja Gál Gaszton, a CIB Faktor Pénzügyi Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója. Megváltoztak a hangsúlyok, más üzletágak kerültek előtérbe az elmúlt egy évben, de a piac összességében erőteljes növekedést mutat.A tavalyi, nem csak az FMCG-szektorban tapasztalt lassulást miként vészelte át a faktoring- üzletág?
– A piac összességében mintegy 7 százalékkal növekedett – válaszolta a vezérigazgató. – A CIB Faktor teljesítménye ennél is magasabb, a mi növekedési ütemünk jóval meghaladja az átlagot. Jól látható, hogy a bankok finanszírozási politikája főként a problémás szereplőknek nyújtott hitelek okán a tavalyinál sokkal visszafogottabbá vált. A faktorálás előnyei ilyen helyzetben mutatkoznak meg igazán, hiszen mi kontrollált kockázatokat kezelünk, így amikor máshol lassítanak, mi gyorsíthatjuk kihelyezéseinket. A faktorálás lényege, hogy nem pénzügyi biztosítékokat vizsgálunk és kérünk, hanem ügyfeleink vevőportfóliójára építünk.
Egy faktorálási ügyletben négy fő szolgáltatás különböző kombinációja fordul elő. Szinte minden ügyfelünk kéri a vevőnyilvántartást. Ehhez kapcsolódik a hagyományos faktoráláson, vagyis követelés-megvásárláson, előlegezésen keresztüli finanszírozás. Egyre többször azonban ügyfeleink kérik, hogy működjünk közre kintlévőségeik beszedésében, s egyre népszerűbb a korábban kevésbé keresett szolgáltatásunk, a kockázatátvállalás.
– A megváltozott kereslet csak a kis- és középvállalati szektorra jellemző?
– A kkv-k méretüknél fogva sajátos helyzetben vannak, hiszen sokszor az ügyvezető több funkciót is ellát. A kkv-k közül most már – valószínűleg saját tapasztalataik alapján – egyre nagyobb számban ismerik fel, hogy nincs meg a megfelelő tudásuk és eszköztáruk, ezért már nem pusztán a halasztott fizetések előfinanszírozásához kérnek segítséget tőlünk. A nagyobb cégek már jellemzően rendelkeznek erre megfelelő apparátussal, de egyáltalán nem biztos, hogy néhány késedelmes vevő miatt érdemes a követeléskezelésben amúgy is járatlan menedzserasszisztenst alkalmazni, hiszen egy faktorcég ezt a feladatot jelentősen alacsonyabb költség ellenében végzi el.
– Mennyiben különleges a vevőmonitorozás, ha egy faktorcég végzi?
– Nekünk az a feladatunk, hogy nyilvános adatbázisokból, a kétes adósok nyilvántartásából vagy éppen a különböző professzionális, a cégek fizetési hajlandóságáról, gazdálkodásáról információt gyűjtő cégektől beszerezzük a megfelelő információkat, amelyeket egyébként idő- és pénzigényes felkutatni. Ugyanakkor egészen másképpen tárgyalunk mi, hiszen esetleg nem egy, hanem öt-hat cég követeléseit érvényesítjük egyszerre egy adott nem fizető adóssal szemben. Éves szinten már több mint 50 milliárd forintnyi a forgalmunk, és mintegy 1000 kötelezettel vagyunk kapcsoltban. Ez abból a szempontból is előnyös, hogy saját forrásainkból is gyűlik az információ.
– Az elmúlt évben drámaian romlott a fizetési hajlandóság. Mi a helyzet idén? Folytatódik a korábbi tendencia?
– Nem ezt tapasztaltuk, a késedelmek száma vagy összege nem növekedett jelentős mértékben, viszont megnövekedett a késedelmek hossza, tovább, tartósabban tartoznak egymásnak a cégek. Az ok elsősorban a bankok megváltozott hitelpolitikájában keresendő, hiszen a korábbinál visszafogottabban nyújtanak hitelt, miután megváltozott a cégek pénzügyi helyzete. Az FMCG-szektorban – miután a nagy áruházláncok növelik részesedésüket a magyar piacon – mindinkább elterjed a náluk megszokott fizetési morál. Ők korrekt fizetők, vagyis időben fizetnek, még akkor is, ha sokszor éri vád őket beszerzési gyakorlatuk miatt.
A beszerzési láncok térnyerésével azonban előttünk is új lehetőségek nyílnak, hiszen egy ilyen követelésre – ha a beszállító előbb akar hozzájutni a pénzéhez – különösebb jelzálogfedezet nélkül is a teljes összeg 80-90 százalékára előleget tudunk adni.
– Mire számít az elkövetkezendő hónapokban?
– Úgy vélem, egyre többen fordulnak a hitelek helyett egyéb, alternatív finanszírozási forráshoz, vagyis a növekedés forrásai változatlanul az új ügyfelek lesznek. Úgy látjuk, hogy a hagyományos nyilvántartás és finanszírozás mellett egyre többször működünk majd közre a beszedésben, illetve a kockázatátvállalásban. Két új területen szeretnénk megtenni az első lépéseket: a tartósan alulfinanszírozott önkormányzati szektor követeléseink megvásárlásával, illetve az egészségügyben elsősorban a kórházak pénzügyi helyzetén szeretnénk segíteni. Továbbá a két, számunkra legfontosabb iparágban számítunk a legnagyobb növekedésre: a kereskedelemben és a feldolgozóiparban.
L. M.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >