Kevesebb sajt fogyott tavaly, mint egy évvel korábban
A GfK Hungária ConsumerScan adatai szerint a napi fogyasztási cikkek körében hazánkban méltán népszerű sajtpiac majdnem minden szegmense csökkent az elmúlt évben a visszaesett vásárlási gyakoriság következtében. A fogyasztók sajtbeszerzéseiket főként a szupermarketekben és a hipermarketekben intézik.A magyar háztartások 4 százalékkal kevesebb sajtot vásároltak 2008-ban, mint 2007-ben, de a növekvő átlagos ár miatt összességében 3 százalékkal költöttek többet a kategóriára. A volumen csökkenése elsősorban annak köszönhető, hogy egy átlagos háztartás egy év alatt kevesebb sajtot vásárolt, mint egy évvel korábban. Ennek elsődleges oka, hogy ritkábban veszik a kategóriát. 10 háztartásból még mindig 9 vásárol sajtot éves szinten, így a vásárlók aránya érdemben nem változott.
A legnagyobb szegmens, a sajtpiac több mint kétharmadát adó vágósajtok csak minimálisan csökkentek, míg a volumen közel ötödét adó ömlesztett sajtok szegmense közel tizedével esett vissza.
A sajtpiac kicsi szegmensei, mint a (fehérpenészes) lágy sajtok, a füstölt sajtok és a sajtspecialitások (kecskesajt, juhsajt, rúzsos sajtok és kékpenészes sajtok együtt) ennél nagyobb mértékben csökkentek, mivel esetükben esett vissza legnagyobb mértékben a vásárlási gyakoriság.
A kereskedelmi márkák mennyiségi részesedése a sajtpiacon 27-ről 28 százalékra nőtt. A szegmensek közül a kereskedelmi márkás termékek aránya az ömlesztett sajtok és a (fehérpenészes) lágy sajtok körében a legmagasabb. 2008-ban a háztartások az ezekből a sajttípusokból megvásárolt mennyiség 45 százalékát a kereskedelmi márkák közül választották. E szegmensekben a kereskedelmi márkák népszerűségéhez hozzájárulhatott a viszonylagos olcsóságuk: míg a sajtpiacon átlagosan 10 százalék körüli az árkülönbség a gyártói és a kereskedelmi márkás termékek ára között, addig az ömlesztett- és lágysajt-szegmensben az árkülönbség 30 százalék körül mozog.
A kereskedelmi csatornák közül a szupermarket és a hipermarket mennyiségi részesedése számottevően nőtt, míg a diszkontoké és a független kisboltoké csökkent a sajtkategóriában.
A 3-4 fős és annál nagyobb háztartások, a nagyvárosban, illetve Budapesten élők, az északnyugati régióban élők, a háztartások 50 évnél fiatalabb háziasszonnyal és a gyermekes családok az átlagosnál intenzívebb sajtfogyasztók.
Kereskedelmi csatornák mennyiségi részesedése a sajtpiacon (%)
2007. 2008.
Egyéb csatorna 2 1
Független kisbolt 6 5
Kisbolt-lánc 12 12
Cash&Carry 3 3
Diszkont 30 27
Szupermarket 16 20
Hipermarket 31 32
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >