Kevesebb hitelkártyával többet vásárolunk
Csaknem kilenc százalékkal csökkent tavaly a Magyarországon kibocsátott hitelkártyák száma, amely elsősorban a kedvezőtlen makrogazdasági környezettel, illetve a lakosság eladósodottságával magyarázható. A vásárlási forgalom ugyanakkor évek óta stabilan növekszik.
Tovább csökkent tavaly a Magyarországon kibocsátott hitelkártyák száma: a Magyar Nemzeti Bank (MNB) statisztikái szerint az év végén 1229 millió plasztik volt forgalomban, amely 8,9 százalékkal – csaknem 140 ezer darabbal – kevesebb az egy évvel korábbinál.
A 2006 óta ilyen alacsony szinten nem járt darabszám csökkenésével párhuzamosan mérséklődött a hitelkártyák piaci súlya is: tavaly már az összes kibocsátott bankkártya mindössze 14,6 százalékához tartozott hitelkeret, holott ez az arány a válság előtt még megközelítette a 20 százalékot.
Érdekes ugyanakkor, hogy a hitelkártyákkal produkált forgalom tavaly is növekedni tudott, a darabszám erős mérséklődése ellenére is. A jegybank statisztikái szerint 2011-ben 318,78 milliárd forintnyi forgalmat bonyolítottak ezekkel a kártyákkal, amely majdnem öt százalékos bővülést jelent a bázisévihez képest. A forgalom növekedéséért ugyanakkor –hasonlóan a betéti kártyáknál tapasztalt tendenciához – egyértelműen a vásárlási tranzakciók a felelősek: ezek értéke több mint egytizedével, 240,3 milliárd forintra nőtt tavaly.
A hitelkártyákkal meglehetősen drága műveletnek számító készpénzfelvételek értéke viszont 8 milliárd forinttal 60 milliárdra csökkent, és fokozatosan mérséklődik a készpénzbefizetések értéke is.
A hitelkártyák számának csökkenése több tényezővel is magyarázható. A mérséklődésért leginkább a kedvezőtlen makrogazdasági környezet okolható, hiszen ha a reálkeresetek stagnálnak vagy csökkennek, és mérséklődik a lakossági fogyasztás, a lakosságot súlyos eladósodottság sújtja. (Világgazdaság Online, Barát Mihály)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gulyás Gergely: komplex akciótervvel készül a kormány az élelmiszerárak túlzott emelésének letörésére
Első lépésként komplex akciótervvel készül a kormány az infláció és…
Tovább olvasom >Meghittség, mosoly, marketing – 2024 legszebb karácsonyi reklámjai
A Trade magazin 2024-ben második alkalommal hirdette meg a Karácsonyi…
Tovább olvasom >Bírságot vetnének ki a sikertelen csomagkézbesítésekre
A Manhattan Associates vezetője, Pieter Van den Broecke azt javasolja,…
Tovább olvasom >