Kevesebb hamis terméket veszünk
Csökkent a hamisított termékek iránt kereslet a magyar lakosság körében az idén a tavalyihoz képest – derült ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a Tárki legfrissebb közös kutatásából. A „legkelendőbb” termék idén is a hamis ruha volt 16 százalékos aránnyal, ami 4 százalékpontos csökkenés 2015-höz képest.
Az MTI-hez csütörtökön eljutatott tájékoztatás szerint a vizsgált időszakban a lakosság 13 százaléka vásárolt legalább egyszer hamis terméket. Ez a legalacsonyabb érték a 2009 óta végzett felmérések alapján.
Hamis parfümöket csak majdnem minden tizedik megkérdezett vásárolt, míg hamis gyógyszereket 1 százalékuk, jogsértő CD-t vagy DVD-t pedig összesen 4 százalékuk. A hamis gyógyszerek esetében 2 százalékponttal csökkent, az adathordozóknál viszont ugyanennyivel nőtt a fogyasztók aránya tavaly óta.
A felmérésből kiderült az is, hogy a hamisított ruházati termékek és élelmiszerek tipikus vásárlói többnyire Budapesten élnek, harmincévesek, szakmunkás végzettségűek vagy érettségivel rendelkeznek és nagyon alacsony a jövedelmük. Az illatszerek esetén a fogyasztók elsősorban közép-magyarországiak és 30 év alattiak. A jogsértő CD, DVD és a számítógépes programok tipikus vásárlói pedig a fiatal, budapesti, még tanuló státuszú férfiak.
A kutatás kitért az illegális letöltésekre is, idén a válaszadók 80 százaléka cáfolta, hogy valaha nézett, illetve hallgatott illegális tartalmakat. Az adatokból látható, hogy a magyar lakosság többsége nem vallja be a filmek és zenék jogsértő használatát, azonban 1-2 százalékponttal évről-évre nő azok aránya, akik elismerik, hogy letöltöttek ilyen tartalmakat – írták.
Ismét nőtt a legális letöltési lehetőségek ismertsége az internethasználók körében, míg 2015-ben a válaszadók 59 százaléka tudott ilyen lehetőségről, 2016-ban már 77 százalékuk volt tisztában olyan legális források létével.
Idén a válaszadók kétharmadának döntésében az játszotta a döntő szerepet, hogy a hamis árucikk „olcsó volt”. A megkérdezettek 54 százaléka állította, hogy nem volt gond a vásárolt termék minőségével, 44 százaléka pedig nem törődött a termék származásával – áll a közleményben. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok kétharmada szerint változtatni kell az életmódon a klímaváltozás miatt
Egy új, az Európai Beruházási Bank (EBB) által készített felmérés…
Tovább olvasom >Az ESG előnyei lassan körvonalazódnak
Növekszik a januárban hatályba lépett új ESG szabályozás után érdeklődők…
Tovább olvasom >A munkáltatók, akik nem kínálnak hibrid munkát, elveszíthetik a tehetségek kétharmadát
Az International Workplace Group új kutatása szerint azok a vállalatok,…
Tovább olvasom >További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >