Kevesebb cukor, minimális szénhidrát
A cukormentes és szénhidrátcsökkentett élelmiszerek piaca ma már messze túlmutat a diétázók vagy inzulinrezisztensek szűk körén: az egészségtudatos fogyasztók, sportolók és „mentes” életmódot követők széles rétege keres olyan alternatívákat, amelyek kompromisszumok nélkül illeszkednek az étrendjükbe. Miközben az ízélmény és az állag iránti elvárások változatlanok, a gyártók számára egyre nagyobb kihívást jelent az összetétel optimalizálása – különösen úgy, hogy az új termékek megfeleljenek a szigorodó szabályozási környezetnek is.
A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

Bojana Nenadovic
marketingigazgató
Coca-Cola
HBC Magyarország
Bojana Nenadovic, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója az NIQ kiskereskedelmi indexre hivatkozva kifejti: az üdítőitalok piaca 2024-ben mennyiségben kisebb visszaesést mutatott, ugyanakkor értékben mérsékelt emelkedés volt tapasztalható, amihez az alacsony kalória- és cukortartalmú, valamint teljesen mentes változatok is hozzájárultak. Az éves összesítést tekintve a szegmens értékben körülbelül 7,7%-kal bővült. A szénsavas italok értékbeli gyarapodása meghaladta az összpiaci átlagot, ezen belül a csökkentett vagy mentes árucikkek forgalma számottevően erősödött.
– A részvételünkkel működő Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség adatai alapján 2023-ra a hazai italok átlagos cukor- és energiatartalma 48%-kal mérséklődött 2010-hez képest. Az összetételek átalakításának és új megoldások megjelenésének köszönhetően a legfeljebb 20 kalóriát tartalmazó változatok aránya 23%-ról 61%-ra emelkedett az alkoholmentes szegmensben. Az értékesítési csatornák között a diszkontüzletek továbbra is meghatározó szereplők, és folyamatosan fejlődnek, miközben a hipermarketek jelentősége csökken. A szénsavas italok körében a kisebb kiszerelések az átlagnál nagyobb mértékben növekedtek – fejti ki Bojana Nenadovic.
A szakember szerint fordulóponthoz érkeztünk: fokozódik a kereslet a gyártói márkák iránt, letörve ezzel a saját márkás termékek sokáig jellemző térnyerését. Úgy érzékeli, a hazai fogyasztók, amennyire az a módjukban áll, egyre nagyobb figyelmet fordítanak a tudatos, kiegyensúlyozott életmódra. Ez vásárlási döntéseikben is meglátszik: számít az eredet, az összetétel, a tápanyagtartalom, az esetleges hozzáadott funkcionalitás és természetesen az ár is.
– Bár az emberek vitathatatlanul egyre több ismerettel rendelkeznek, sokan még mindig meglepődnek azon, hogy a Coca-Cola Magyarország kínálatában található zéró termékek nem csak cukrot nem tartalmaznak, de minimális kalóriatartalommal is rendelkeznek. Annak érdekében, hogy segítsük őket a tudatos döntés meghozatalában, törekszünk átlátható és egyértelmű információkat közölni termékeink cukor- és tápanyagtartalmáról – jegyzi meg a marketingigazgató.
A Coca-Cola Magyarországnál hangsúlyos szerepet kapnak a csökkentett kalória- és cukortartalmú, illetve teljesen mentes italok. A szénsavas kategória mellett a teák, az energiaitalok és a sportitalok körében is jelentős súllyal bírnak.
– Portfóliónkban kiemelt figyelmet fordítunk ezek megerősítésére, ezért minden évben új fejlesztésekkel jelentkezünk. A Fanta márka égisze alatt márciusban mutattuk be a limitált ideig kapható Tutti Frutti Zérót, amely a szezonális kommunikációban is stratégiai jelentőségű. Emellett az év elején új, 1,75 literes PET kiszereléssel bővült a koffeinmentes Coca-Cola Zero Zero. A szénsavmentes vonalon is folytatjuk a mentes választék bővítését: a Cappy Lemonade sorozat áprilistól Berry Zero ízvariánssal egészül ki, míg a Cappy Ice Fruitnak először jelenik meg zéró verziója Mango-Maracuja ízesítéssel. A sportitalok között is újítunk: a Powerade márkán márciustól elérhető a fekete ribizli ízű, cukormentes termék. Energiaital-fronton is érkezett újdonság: már elérhető a boltokban a Monster Ultra Strawberry Dreams – sorolja Bojana Nenadovic.

2023-ra a hazai szomjoltó italok átlagos cukor- és energiatartalma 48%-kal mérséklődött 2010-hez képest
Nulla cukor, nulla kompromisszum
A fogyasztók egészségtudatosabbá válása kapcsán az Apenta portfóliójában is egyre nagyobb teret nyer e trend követése.

Peres Patrícia
brand manager
Maspex Olympos
– Mivel a cukormentes üdítők iránti kereslet folyamatosan növekszik, Apenta szénsavas üdítő választékunkban a cukormentes italok aránya is nő. Szortimentünkben jelenleg tízféle light, 0% hozzáadott cukorral készülő Apenta érhető el. Az eddigi málna, narancs, szőlő, grapefruit-pomelo, görögdinnye, meggy, bodza, kaktuszfüge ízek mellé idén januárban hoztunk még egy epres és egy citromos Apenta Lightot – tájékoztat Peres Patrícia, a Maspex Olympos Kft. senior brand managere.
Az ízesített vizek kategóriájában több szegmensben is jelen vannak, és számos hozzáadott cukor nélküli terméket forgalmaznak. Az Apenta Vitamixx termékcsalád háromféle ízben érhető el cukormentes változatban: áfonya-levendula, citrom-maracuja és málna-lime. A Vitamixx italok mindegyike tartalmaz C- és B-vitaminokat.
– 2025. januárban az Apenta további két, enyhén szénsavas üdítővel gazdagodott az ízesített vizeken belül. Az Apenta 0% cukor, 0% édesítőszer különlegessége, hogy – ahogyan a többi Apenta üdítő is – természetes ásványvízzel készül, és se cukrot, se édesítőszert nem tartalmaz. Két ízben elérhető: málna és citrom-lime. Ideális választás szervezetünk hidratálásához, ha a sima vizet unalmasnak találjuk, de nem akarunk cukros vagy édesítőszeres üdítőt fogyasztani – újságolja Peres Patrícia.
Az Apenta+ 750 ml-es, funkcionális italok különféle vitaminokat, ásványi anyagokat és növényi kivonatokat tartalmaznak.
– A portfólióban túlnyomórészt zero cukros üdítőket vonultatunk fel. A szénsavmentesek között egyetlen cukros változat van csak, az Isotonic, melynél elengedhetetlen a cukortartalom (szénhidráttartalom) az izotóniás jelleg miatt. A Relax, Antiox, Fit, Ready, Body, Power-C és az epres, valamint őszibarackos ízben elérhető, palackonként 3000 mg kollagént tartalmazó Collagen mind hozzáadott cukor nélkül készülnek. Az Apenta+ szénsavas üdítői között 0% hozzáadott cukorral a pink grapefruit ízű Apenta+ Boost készül, mely C-, B-vitaminokkal és magnéziummal segíti a hidratálást – tudjuk meg a senior brand managertől.
A vállalat az idei évre további fejlesztéseket tervez az Apenta márkán, melyek szintén a cukormentes típusok között jelennek majd meg.

A szénhidrátcsökkentett termékek előállítása költségesebb, ezért ezek ára is magasabb, amit a vásárlók többsége elfogad
Kenyér újratöltve

Mikos István
vállalati igazgató
Ceres
Mikos István, a Ceres Zrt. vállalati igazgatója arra hívja fel a figyelmet, hogy a szénhidrátcsökkentett termékek előállítása költségesebb, ezért ezek ára is magasabb, amit a vásárlók többsége elfogad.
– Ez a kategória a legtöbb esetben fellendülést mutat, mivel egyre többen figyelnek a kiegyensúlyozott táplálkozásra, illetve követnek speciális étrendet. Az értékesítési csatornák jelentősége ennél a portfóliónál is hasonló, mint általánosságban: a vásárlók jellemzően a nemzetközi áruházláncokban szerzik be mentes ételeiket – osztja meg tapasztalatait Mikos István.
Jelenleg ebben a szegmensben a Ceres egészségtudatos kenyerei közé tartozik a Slimmm és a NewLine szénhidrátcsökkentett toast, valamint a NewLine cipó, de a tavasz folyamán tovább bővítik a kínálatot a Szívbarát, csökkentett sótartalmú toast bevezetésével.
Tápanyagban erős, árban okos

Schobert Norbert
termékfejlesztési igazgató
Alakreform
Schobert Norbert, az Alakreform Kft. termékfejlesztési igazgatója úgy látja, hogy az infláció, amely Magyarországon évről évre emelkedik, a szénhidrátcsökkentett vonalon teljesen átrendezte a piacot.
– Ma már csak azok tudnak talpon maradni, akik a nagy láncoknak szállítanak. A franchise-rendszerek sajnos nem életképesek. A multik egyre inkább kialakítják saját márkás irányvonalukat, ami tovább szűkíti a lehetőségeket. A szerencse az, hogy a vásárlók többsége még mindig igényli a személyes tanácsadást és példát. Sok nagy üzletláncnak van csökkentett szénhidráttartalmú vagy cukormentes terméke, de ezek nem tudnak olyan meggyőzőerőt képviselni, mint amikor egy ismert, hiteles személy áll mögöttük – hívja fel a figyelmet Schobert Norbert.
Azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy az emberek sokszor tévedésben élnek, amikor azt gondolják, hogy az olcsó ételekkel pénzt takarítanak meg. Azok jellemzően keményítőből, szénhidrátból, cukorból és ízfokozóból állnak, kevés hasznos tápanyaggal. Mivel nem csillapítják megfelelően az éhséget, ezekből lényegesen többet fogyasztanak, mint a tápanyagdús alternatívákból. Így egy átlagos magyar gyakran 7–10 ezer forintot költ egy-egy bevásárlás során ilyen élelmiszerekre, havonta összesen mintegy 200 000 forintot. Ezzel szemben, ha tudatosan étkeznének, a napi szükségleteket 4–5 ezer forintból is fedezni lehetne. A magas fehérje- és rosttartalmú opciók sokkal jobban eltelítenek, és hosszabb ideig biztosítanak jóllakottságérzetet. Azok, akik spórolásból választják az olcsóbb lehetőségeket, végül gyakrabban és többet esznek, csapdába kerülnek – hangsúlyozza a termékfejlesztési igazgató.
Véleménye szerint ma már a legmeghatározóbb értékesítési csatorna a webáruház.
– Webáruházunk szépen fejlődik, a nagy üzletekbe most kezdünk belistázni, és az ottani felhozatal hónapról hónapra szélesedik. Palettánkon szerepel hozzáadott cukortól mentes, glutén- és laktózmentes kínálat, zabrudi, és hamarosan megjelenik a Vitalade-del közösen fejlesztett sportitalunk, amely cukormentes, kollagént is tartalmaz, valamint különleges összetevőkkel készül. Ezenkívül már elérhető a Réka Alakreform lisztkeverék és a tésztánk, amely csökkentett szénhidráttartalmú, szójamentes, és egy olyan speciális rostot is tartalmaz, amely hozzájárul a testtömeg csökkentéséhez és az egészséges koleszterinszint fenntartásához. Ősszel ezt a termékcsaládot gluténmentes változatban is bevezetjük – vetíti előre Schobert Norbert.
Trendek mentén

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője szerint az édességek között a glutén- és laktózmentes kekszek, valamint a laktózmentes és csökkentett szénhidráttartalmú csokoládék a legkeresettebbek. Ezekben a szegmensekben a SPAR a kedvező árú Freefrom saját márkás kínálatával segíti elő, hogy minél többen hozzáférjenek ezekhez a termékekhez.
– A mentes választék az ünnepi időszakokban – húsvétkor és karácsonykor – is egyre nagyobb szerephez jut, míg az azt követő periódusokban különösen megnő a szénhidrátcsökkentett és hozzáadott cukor nélküli árucikkek iránti kereslet. A kategória forgalma 2024-ben két számjegyű növekedést ért el a SPAR-nál, és 2025-re is további élénkülést várunk.
Törekszünk arra, hogy az új irányzatokra is reagáljunk mentes termékekkel – március végén került az üzleteinkbe a hozzáadott cukor nélküli Dubai csokoládé 100 grammos kiszerelésben – nyilatkozza Maczelka Márk. //
Kapcsolódó cikkeink
Parázs helyzet
Az elmúlt évek inflációs hatása és az alapvető szükségletek drasztikus…
Tovább olvasom >Mantova: Olasz ízorgia, fűszerekkel
A Fratelli Mantova BBQ termékcsalád új szintre emeli a grillezést. Egész évben, akár grillsütő…
Tovább olvasom >További cikkeink
MEGJELENT A TRADE MAGAZIN LEGFRISSEBB SZÁMA!
Megjelent a Trade magazin legújabb, 2025/5. száma, amelynek bővített digitális…
Tovább olvasom >Hatezren vettek részt az Etesd az Eszed program Fenntarthatósági Kihívásában
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az…
Tovább olvasom >A fenntartható vásárlásért kampányol a SPAR Szlovéniában
Szlovéniában újabb lépést tett a SPAR a fenntarthatóság felé vezető…
Tovább olvasom >