Kevesebb cukor, kevesebb kalória
Az alkoholmentes italok fogyasztása Magyarországon az elmúlt évtizedben folyamatosan növekedett, és napjainkban összességében megegyező az európai középmezőnnyel. Ebbe az árucsoportba az ásványvíz, a szénsavas üdítőitalok és a köznapi nyelven csak gyümölcsléként ismert termékek tartoznak. Az alkoholmentes italok egy főre jutó fogyasztása 10 év alatt szinte kétszeresére nőtt, és 2006-ban várhatólag közelíti az évi 190 litert. Az országban évente előállított 650-700 millió liter szénsavas üdítőitalt gyakorlatilag teljes egészében belpiacon értékesítik, európai viszonylatban is magasnak számító egy főre jutó fogyasztást eredményezve, mondta Kiss Gáborné, az Üdítő és Gyümölcslé Szövetség titkára.
Hazai igényeket elégít ki a gyártás
Az üdítőital a fajlagosan magas szállítási költségek miatt tipikusan nem exportcikk. A belföldi igényeket, úgy, mint hazánkban is, jellemzően saját gyártásból elégítik ki, a külkereskedelem kizárólag a választék bővítését szolgálja. Magyarországon az export-import volumene nagyságrendileg megegyező: mindkét irányban stagnáló, mintegy 1 millió liter/év.
A magyarországi alkoholmentes italok piacából 2004-ig a szénsavas üdítőitalok részesedése volt a legnagyobb, az összes egy főre jutó fogyasztás mintegy 40 százaléka jutott erre a szegmensre. Tavaly ez megváltozott, a vezető szerepet az ásványvíz vette át 40 százalékot meghaladó részesedéssel, megelőzve a 36 százalék részarányú üdítőitalokat. Idén ez a tendencia folytatódik, és a szerkezet változása tartósnak ígérkezik.
A fogyasztói igények átalakulása a csökkentett cukortartalmú, vagy kizárólag mesterséges édesítőszert tartalmazó, alacsonyabb energiatartalmú, light termékek térnyerésében érhető tetten, köszönhetően az ezzel kapcsolatos, világviszonylatban terjedő, elhízás megelőzését célzó kampányoknak. Ezek hatására a fogyasztók egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a „kalóriamentes”, „light” termékek, és a különböző gyümölcsökkel ízesített, cukormentes ásványvizek iránt. Új lehetőségként növekvő a vitamin- és fehérjedús sportitalok gyártása is.
Szabad kapacitások
A magyar gyümölcslégyártás mintegy 600 millió literes termelőkapacitással rendelkezik, amelynek kihasználtsága – a közelmúltban bekövetkezett sorozatos üzembezárások ellenére – csak részleges. Tavaly, az előző évekhez hasonlóan, 500 millió liter gyümölcslevet állítottak elő, amelynek mintegy 80 százalékát belföldön értékesítették, 20 százalékát exportálták, elsősorban a már hagyományosnak számító keleti piacokra. Idén hasonló termelési volumen és némileg csökkenő export prognosztizálható. Az import ebből a termékcsoportból sem jelentős, alig haladja meg a fogyasztás 1-2 százalékát.
Az elmúlt két évben komoly gondot a környezetvédelmi termékdíjra vonatkozó szabályozás tavaly bevezetett változása okozott. Az italokra vonatkozó újratöltési kötelezettség amellett, hogy ellentétes a közösségi környezetvédelmi alapelvekkel, diszkriminatív, indokolatlanul bonyolult, nem valósítja meg a környezetvédelmi célkitűzéseket.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >