Kevésbé érzik megterhelőnek a karácsonyi bevásárlást a magyarok egy felmérés szerint
Biztosabb anyagi körülmények között készülnek a magyarok az ünnepi szezonra tavalyhoz képest, csökkent a túlköltekezési hajlandóság, és kevésbé aggódnak amiatt, miből veszik meg az ajándékokat. A kedvező változások hátterében a háztartások pénzügyi helyzetének javulása áll – derült ki az Intrum által készített legfrissebb felméréséből.
Az idén ősszel készített reprezentatív felmérésben 24 európai országból 24 098 – köztük 1004 magyar – állampolgár vett részt. A kutatásban többek között a karácsonyi költéseket és a családok pénzügyi helyzetét is vizsgálták.
A felmérés azt mutatja, hogy egyre kevésbé jellemző a magyarokra a karácsonyi túlköltekezés: míg 2017-ben a válaszadók közel 40 százaléka költött többet, mint megengedhette volna, addig az idén 30 százalékra csökkent ez az arány, ami megegyezik az európai átlaggal. A vizsgált országok között a magyar adat javult a legnagyobb mértékben, holtversenyben a norvég, a finn és a lett mutatókkal.
A 18-24 éves korosztályhoz tartozó fiatalok körében magasabb a túlköltekezési hajlandóság, mint az idősebb generációknál. A kutatás szerint minden második fiatal hajlamos többet költeni karácsonyi ajándékokra, mint megtehetné, ami jól mutatja, hogy mennyire fontos a fiatalok pénzügyi edukációja.
A magyarok tavalyhoz képest sokkal kevésbé aggódnak amiatt, miből fogják megvásárolni a karácsonyi ajándékokat, ez a mutató 7 százalékponttal javult egy év alatt.
A kutatásból kiderült az is, hogy jelentősen csökkent azok száma, akik kölcsönt vesznek fel a karácsonyi bevásárláshoz: tavaly még nagyjából minden ötödik ember élt ezzel a lehetőséggel, míg az idénre 16 százalékra csökkent azok aránya, akik kölcsönből is finanszíroznák a bevásárlást.
A háztartások javuló pénzügyi helyzetét az is mutatja, hogy egyre kevesebben érzik úgy, hogy a január az év pénzügyileg legnehezebb hónapja. Tavaly még minden második magyar tartotta így, 2018-ban azonban már 40 százalék körülire csökkent ez a mutató – derült ki a felmérésből. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Több tájékoztatás kell az ESG-előírásokról a magyar kkv-k számára
Bár az idei évben bevezetett ESG szabályozás egyelőre csak a…
Tovább olvasom >AI-jelölést szeretnének a fogyasztók az élelmiszercímkéken
Egy friss felmérés szerint a fogyasztók 83%-a úgy véli, hogy…
Tovább olvasom >Teljesítőképességük határára értek a fogyasztók – The RRD CPG + Grocery Consumer Report
A gazdasági nyomás fokozódásával a vásárlók egyre inkább az ár-érték…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >Decemberben alig változott a GKI konjunktúraindexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt.– az EU támogatásával –felmérése szerint decemberben…
Tovább olvasom >Ünnepi fogások: bacon kuglóf, baconos sajttorta és szilveszteri kandírozott virslifalatkák
Sokszor egy-egy szokatlanabb hozzávaló, vagy akár maga a tálalás is…
Tovább olvasom >