Kétszámjegyű visszaesés a fagyasztott félkész és készételeknél
A GfK Hungária privát háztartások fogyasztását mérő ConsumerScan adatai szerint a háztartások egyre jobban szűkülő lehetőségei, csökkenő fogyasztása a kényelmi termékek közé sorolható félkész és kész-termékek piacát is erősen érintette.A piac 2007-ig nőtt, azóta viszont csökken. A mennyiségi csökkenés 2007-ben közel 8, 2008-ban pedig valamivel több, mint 3 százalék volt az egy évvel korábbi, azonos időszakkal összevetve. A forgalom forintban csak a tavalyi évben indult csökkenésnek (több mint 4 százalékkal). 2007-ben a kategória forgalma még közel 4 százalékkal nőtt az átlagár-növekedésnek köszönhetően.
A 2008. október és 2009. szeptember közötti időszakot az egy évvel korábbi hasonló időszakkal összehasonlítva elmondható, hogy a teljes piac közel 18 százalékos mennyiségi és több mint 14 százalékos forgalombeli csökkenést könyvelhetett el. A csökkenés a három idetartozó kategória közül leginkább a fagyasztott burgonya visszaesésének a következménye, amely a vizsgált időszakban 21 százalékkal esett vissza mennyiségben, és 20 százalékkal értékben. A panírozott húskészítmények esetében a mennyiségi csökkenés 16 százalékos volt, az értékbeli pedig 14 százalékos. A legkisebb mértékben a fagyasztott pizzák kategóriája csökkent, ennek mértéke az értékesített mennyiség tekintetében 15 százalék volt, forgalmat tekintve pedig 11 százalék.
A vásárlói hatókör mindhárom kategóriában csökkent, legnagyobb mértékben a fagyasztott pizzák esetében (17 százalék), a kategória vásárlói hatóköre 2008. október és 2009. szeptember között mindössze 13 százalék volt. A vizsgált időszakban a mélyhűtött burgonyát vásárló háztartások száma 8 százalékkal csökkent, de így is közel minden negyedik háztartás vásárolta a kategóriát (23 százalék). A fagyasztott húskészítmények piacán a vásárló háztartások száma stabilnak mondható, a csökkenés mindössze 1 százalék. A kategória vásárlói hatóköre 42 százalék volt 2008. október és 2009. szeptember között.
A fagyasztott pizzák esetében a mennyiségi csökkenés fő oka a vásárlói hatókör csökkenése volt, ezzel szemben a fagyasztott húskészítmények és burgonya esetében a csökkenés mögött a ritkább vásárlási gyakoriság áll. Előbbi kategória esetén a csökkenés 12 százalékos, míg utóbbi esetén 18 százalékos. 2008. október és 2009. szeptember között egy átlagos vásárló háztartás közel 5 alkalommal vásárolt fagyasztott húskészítményt és közel 4 alkalommal fagyasztott burgonyát.
Fagyasztott félkész és készétel-kategóriák értékbeli piacrészének alakulása, százalékban
2007. okt.–2008. szept. 2008. okt.–2009. szept.
Mélyhűtött burgonya 17 15
Mélyhűtött húskészítmények 69 70
Mélyhűtött pizza 14 15
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Fagyasztott félkész és készétel-kategóriák mennyiségi és értékbeli változása
(2007. okt. – 2008. szept. vs. 2008. okt. – 2009. szept.), százalékban
Mennyiség változása (%) Forgalom változása (%)
Mélyhűtött burgonya – 21 – 20
Mélyhűtött húskészítmények – 16 – 14
Mélyhűtött pizza – 15 – 11
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >