Két trend között, egyensúlyban

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 06. 01. 06:44

Egy számjegyű növekedéssel és stabil piaci részesedéssel zárta 2017-et a Coop. Az idei év kiemelt beruházásairól, stratégiáiról, valamint a hazai élelmiszer-kereskedelem sürgető kérdéseiről Pekó Lászlóval, a CO-OP Hungary Zrt. Igazgatóságának elnökével és Tóth Gézával, a társaság vezérigazgatójával beszélgettünk.

– Milyen számok jellemzik a Coop Csoport 2017-es évét, és milyen eredményekre számítanak idén?

Pekó László
elnök
CO-OP Hungary

Pekó László: – 2017 sikeres év volt a Coop üzletlánc életében. Egyik legfontosabb mérőszám talán a piaci részesedés, melynek mértéke évek óta stabilan 12% körül van, és ezt az arányt továbbra is tartjuk.Egy másik mutató a növekedés mértéke; a jelenleg 500 franchise-taggal működő csoportunk boltjai átlagosan 4% körüli forgalomnövekedést realizáltak. Ellátott település és vásárlók számának tekintetében a korábbi évekhez hasonlóak a pozícióink. A kereskedelmi láncok között a Coop jelenleg a legtöbb, közel 1600 településen van jelen, és naponta 1,5 millió vásárlót szolgál ki. Ezek a számok időről időre stabilan ismétlődnek. A boltösszetétel jelenlegi trendje a hálózaton belül a nagyobb méretű üzletek felé tolódik el; leginkább a 600–1500 m² alapterületű boltjaink száma növekszik, emellett az élelmiszer-kereskedelem egészét érintő kistelepülési nehézségek az üzletek számának kismértékű csökkenését hozta. A veszteséges egységek bezárása egyik oldalon természetesen negatív előjelű, ugyanakkor a Coop Csoport egészére nézve hatékonyságnövelést eredményezett. Továbbá az elmúlt években történt piaci átalakulásokból, sikeres expanziókkal csoportunk is profitált. 2018-ban is számítunk mozgásokra mind a Coop Csoporton, mind a teljes szektoron belül, ám az első 4 hónap tapasztalatai alapján kijelenthető, hogy a közösen elfogadott üzletpolitikának köszönhetően meg fogjuk oldani az idei feladatokat is.

– Milyen fejlesztések zajlanak jelenleg a Coop Csoportnál?

Tóth Géza
vezérigazgató
CO-OP Hungary

Tóth Géza: – Az olyan nagyméretű szervezeteknél, mint amilyen a Coop Csoport is, a technológiai fejlesztés elengedhetetlen; a hosszú távú hatékonyságnövelés csak ilyen alapokon biztosítható. Korábbi informatikai rendszerünkhöz 1600 üzlet csatlakozott, ami hazai hálózatok tekintetében kimagasló szám. Kiemelt feladat keretében évek óta zajlik a teljes technológiai megújulásunk, melyben már jelentős eredményeket értünk el. Folyamatban van ezenkívül egy korszerű felhőalapú informatikai rendszer tesztelése is, mely mind a kereskedelmi folyamatainkat, mind a törzsvásárlói rendszerünket új szintre fogja emelni. Másik prioritást élvező kérdéskör a merchandising tevékenység fejlesztése. Ennek keretében áruválaszték- és kihelyezésoptimalizálásban segítjük franchise-partnereinket, melynek jelentős eredményességnövelő ereje van. Emellett energiahatékonyság témájában több projektet is elindítottunk. Ezek között van a hűtők optimalizálása, valamint a LED-világításra való áttérés, párhuzamosan pedig megkezdtük a napelemes technológia alkalmazásának tesztelését is. Mivel sok boltkategóriában tevékenykedünk, kicsitől a nagyméretűig, megkerülhetetlen, hogy olyan megoldásokat dolgozzunk ki, melyek minden franchise-tagunk növekedéséhez és üzleti hatékonyságához hozzájárulnak.

További célunk, hogy a teljes áruválaszték kihelyezésében is támogatást adjunk számukra. Ezeken a teljes csoportot érintő fejlesztéseken túl tagjainknak egyéb beruházásokban és projektekben is segítséget nyújtunk.

– Termékkínálat, vásárlói célcsoport tekintetében vannak-e új törekvéseik?

T. G.: – Az élelmiszer-kereskedelem sokszereplős piaca folyamatos, éles versenyhelyzetet teremt, amiben a Coop mindig sikeresen vívta ki a pozícióit. E verseny tekintetében szélesítjük most boltjaink termékválasztékát is. Az aktuális vásárlóerőtrendhez és fogyasztói szokásokhoz igazodva fontosnak tartjuk a prémium és funkcionális termékválaszték növelését a nagyobb alapterületű üzleteinkben, amivel új fogyasztói csoportot, a fiatal, magasabb jövedelmű vásárlói szegmenst is szeretnénk még inkább megszólítani.

Kiemelt feladatként kezeljük kínálatunk ár-érték arányban történő fejlesztését is. Ennek egyik eszköze a lojalitási programunk. Törzsvásárlóink száma meghaladja az 1 milliót, hűségüket folyamatos promóciókkal, akciókkal erősítjük. A lojalitást építjük aktív online jelenlétünkkel is; a közösségi oldalakon és egyéb platformokon folyamatosan csatlakoznak hozzánk, és követőink száma és elkötelezettsége kimagasló. Rendszeres kommunikációval ezeket a felületeket is felhasználjuk, hogy jelenlétünk a vásárlóink életében még aktívabb legyen.

 – A társadalmi szerepvállalás terén rendkívül elkötelezett Coop Csoport milyen feladatokat vállal idén?

P. L.: – Elveinket ugyanazok a pillérek alkotják a kezdetek óta. Legfontosabb ilyen irányú tevékenységünk az idén 13 éves Coop Rally. Mi már azokban az években a minőségi magyar termékek népszerűsítése mellett tettük le a voksunkat, amikor ez a szemlélet még nem volt általánosan elterjedt. Büszkék vagyunk rá, hogy mára ez országos szinten fontossá vált, és a hazai előállítású, kiváló termékek gondozását más hálózatok is beépítették üzletpolitikájukba. Úgy érezzük, e törekvésünkben a teljes társadalom támogatását magunkénak tudhatjuk, ennek egyik kitüntető jele, hogy 2017-ben projektünk elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat. Karitatív tevékenységünk egyik fontos ágát a Coop Segély Alapítvány jelenti, melyben évről évre gyűjtjük a forrásokat a különleges ellátást igénylő gyermekek támogatására. Alapítványunk továbbra is aktív szerepet fog vállalni e területen. Támogatási tevékenységünk másik ága a 11 éve működő Bartolák Mihály Alapítvány, mely eddig már több mint 300, a Coop Csoporthoz tartozó, rászoruló fiatal továbbtanulását segítette. Társadalmi szerepvállalásunk harmadik nagy területén, folytatva az 1996 óta tartó – vagyis több mint két évtizede – együttműködésünket a Magyar Olimpiai Bizottsággal, gyémántfokozatú támogatóként a jövőben is aktívan segítjük a magyar olimpiai programot és az olimpikonokat.

– Az erős gazdasági környezet mellett láthatók-e a hazai élelmiszer-kiskereskedelem egészét érintő negatív trendek? Vannak-e megoldandó feladatok?

T. G.: – A nagy méret piaci előnye nagy kihívásokat is jelent, és a Coop mindig e kettő egyensúlyán dolgozott, de egy aktuális piaci jelenség ma a szektor minden szereplőjét egy közös, megoldandó probléma elé állítja. A jövedelmek növekedése szükséges a vásárlóerő erősödéséhez, ugyanakkor ez költségoldalon jelentősen sújtja a nagy láncokat, hiszen a kis alapterületű üzleteknek magas a létszám- és így a bérigénye. Az ország bizonyos járásaiban, megyéiben drámaian csökkenő lakosságszám és vásárlóerő a boltok számát is csökkenti. A bérköltségek növekedése alacsony vásárlóerővel társulva kihívások elé állítja a kistelepüléseken működő, alapellátást biztosító kisboltokat. A piaci szereplők ma még némileg ellensúlyozni tudják az ilyen veszteségeket, de ezeknek az üzleteknek a fenntartása vállalati szinten, hosszú távon már nem megoldható, és az élelmiszer-ellátás veszélyeztetettsége okán nem is cégszintű feladatFolyamatosan dolgozunk az állami szerepvállalást sürgető javaslatainkon, bízva a kormányzattal való együttműködésben. Anélkül ugyanis ez a folyamat nem lassítható, negatív hatásai pedig nemcsak kereskedelmi, de szociális oldalon is jelentkezni fognak. (x)

Kapcsolódó cikkeink