Két korsóval a túlélésért – így zárták a 2024-es évet a hazai kisüzemi sörfőzdék

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 27. 11:39

A hazai kisüzemi sörpiac szereplői 2024-ben többnyire növekvő árbevételről számolhattak be, a nyereségességük azonban korántsem alakult egységesen. A legnagyobb szereplők közül csupán néhány tudott pozitív eredménnyel zárni, miközben a középmezőnyből több meglepő nyertes is kiemelkedett. A számok alapján jól látszik: a sörforradalom romantikus korszaka véget ért, a kraftpiac szereplői ma már kemény gazdasági realitásokkal küzdenek – írja a Pénzcentrum.

Top 5: árbevétel van, de hol a profit?

A legnagyobb belföldi árbevétellel rendelkező kisüzemi főzdék – Szent András, Mad Scientist, Rizmajer, MONYO és Horizont – eltérő stratégiák mentén haladnak, de az árbevétel és a profit között egyre mélyül a szakadék. A legnagyobb forgalmat bonyolító Szent András például milliárd forint fölé tornázta nettó árbevételét, ugyanakkor továbbra is masszívan veszteséges maradt. A Rizmajer ezzel szemben stabil, nyereséges működést tudott felmutatni, miközben mérsékelt ütemben növelte árbevételét.

A Mad Scientist látványosan bővült, de a nyeresége elolvadt, a MONYO rekordbevétel mellett súlyos veszteséget könyvelt el. Egyedül a Horizont tudott pozitív fordulatot venni: bár árbevétele csökkent, az adózott eredménye először fordult nyereségbe.

Csendes nyertesek és látványos bukások

A mezőnyből a szekszárdi Brew Your Mind emelkedett ki: 225 milliós árbevétel mellett több mint 24 milliós nyereséget ért el, megelőzve számos ismert nevet. A Reketye, HopTop, Ugar Brewery, Fóti és Vaskakas főzdék is stabil nyereséget tudtak realizálni, noha jellemzően kisebb volumen mellett. A Félegyházi Sörműhely és az Etyeki Sörmanufaktúra pedig dinamikus növekedést mutattak, miközben csökkentették veszteségeiket vagy nyereségbe fordultak.

A spektrum másik végén azonban több ismert márka is komoly problémákkal küzd. A First Craft Beer két év alatt 40%-os árbevétel-csökkenést szenvedett el, és 93 milliós mínusszal zárt. A Gravity Brewing szintén látványos veszteséget halmozott fel, feltehetően a vendéglátóipari terjeszkedés költségei miatt. A Fehér Nyúl és az Etyeki főzde vesztesége ugyan mérséklődött, de továbbra sem nyereségesek.

Fogy a hab a korsóból

A kisüzemi sörszektor ma már nem a felfutásról, hanem a túlélésről szól. Az alapanyagárak, az energia- és munkaerőköltségek emelkedése, az infláció és a vásárlóerő csökkenése komoly terhet ró a szereplőkre. A nagy gyártók ráadásul mára felismerték a kraft iránti keresletet, és saját termékeikkel léptek be a prémiumszegmensbe, ezzel tovább szűkítve a piacot.

A friss adatok egyértelműen azt mutatják: bár kreatív sörkultúra és izgalmas portfóliók jellemzik a szektort, a fenntartható működés egyre nehezebb feladvány. Azok a főzdék maradhatnak talpon, amelyek képesek egyszerre növekedni, költséget kontrollálni és megfelelő piaci pozíciót kialakítani – vagyis két korsóval egyensúlyozni a gazdasági hullámvasúton.

Kapcsolódó cikkeink