Két és fél milliárd forintért 650 tonna édesség Mikulásra és Karácsonyra

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 11. 15. 13:10

A decemberi ünnepek szezonális édességeiből két és fél milliárd forint körüli bevételt ért el az élelmiszer-kiskereskedelem a legutóbbi években. Tavaly november-decemberben 1 százalékkal kevesebbet, mint tavalyelőtt. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

Eddig is kiemelkedett, majd legutóbb még tovább nőtt a csokoládéból készült Mikulás figurák népszerűsége, és a fogyasztók közel másfél milliárd forintot költöttek rájuk az ünnepi szezonban; 6 százalékkal többet, mint az előző év hasonló időszakában.

A tavaly november-decemberben eladott mintegy 650 tonna édesség mennyiség szempontjából 5 százalékkal kevesebb, mint az egy évvel korábbi szezonban.

Amíg a szezonális édességek között a csokoládé Mikulás piaci részesedése értékben 52 százalékról 56-ra emelkedett, egyik szezonról a másikra, az ünnepi édességek kedveltségi rangsorában biztosan tartja második helyét a hagyományos Mikulás csomag, amelyre a forgalom 14 százaléka jutott tavaly november-decemberben.

A legutóbbi évek során egyre népszerűbb adventi naptár növekedése visszájára fordult, és értékben mért piacrésze 11-ről 9 százalékra csökkent, egyik ünnepi időszakról a másikra.
További sorrend a piaci részarányoknál, érték szempontjából: Egyéb ünnepi édesség 8, ajándékcsomag, amelyben játék is van, továbbá a Mikuláson kívül más figurák 5-5, karácsonyfa díszek 3 százalék.

Amikor az emberek beszerzik az ünnepi alkalmakra szánt édességeket, többségük előnyben részesíti, hogy a nagy üzletek kihasználják tágas eladóterüket, és vonzóan helyezik ki széles, mély kínálatukat, valamint promócióikat. A vásárlók döntése okozza, hogy a szezonális édességek bevételéből tavaly, értéket tekintve a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekre 82 százalék jutott.

Ha a bolttípusok súlyát nézzük, érték szempontjából, legutóbb november-decemberben a legnagyobb piaci részesedést a 2 500 négyzetmétert meghaladó üzletek érték el. Tavalyi 55 százalékos részarányuk azonban 1 százalékponttal alacsonyabb, mint az előző évi szezonban. A szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna részaránya változatlanul 27 százalék.

A bolti eladás nagyfokú koncentrációja mellett figyelmet érdemel, hogy az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek – igen alacsony – forgalma a szezonális édességekből 23 százalékkal emelkedett, egyik évről a másikra. Így piaci részesedésük megduplázódott; 1 százalékról 2-re nőtt.

Táblázat. Az ünnepi szezon édességeinek értékben mért kiskereskedelmi forgalmából az egyes bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

Szegmens 2011. november-december 2012. november-december
Adventi kalendárium

11

9

Ajándékcsomag, amelyben játék is van

6

5

Figurák Mikulás nélkül (pl. hóember, szarvas, stb.)

4

5

Mikulás figurák

52

56

Karácsonyfa díszek

5

3

Egyéb

7

8

Hagyományos ajándékcsomag (átlátszó zacskóban néhány édesség)

15

14

Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat

Kapcsolódó cikkeink