Késnek az IKEA és az Electrolux termékei, Afrikát kerülgetik a teherhajók
A jemeni húszi lázadók rendszeres támadásai a Vörös-tengeren kereskedelmi hajók ellen komoly hatással vannak a tengeri fuvarozásra. A Szuezi-csatorna elkerülése érdekében egyre több teherhajó választja az Afrika megkerülését, ami hosszabb hajóutakat és növekvő költségeket eredményez. A helyzet komolyságát mutatja, hogy több mint száz alkalommal indítottak támadást kereskedelmi hajók ellen a húszik csak az elmúlt hónapokban.

A kép illusztráció
Az átirányított hajók miatt a tengeri fuvarozás költségei meredeken emelkednek. A Drewry tanácsadócég adatai szerint november vége óta közel megkétszereződött a konténerszállítás ára. Az emelkedés főként az Ázsia és Európa közötti viszonylatokon mutatkozik ki, és a következő hetekben további emelkedés várható a vörös-tengeri helyzet miatt.
Az Oxford Economics számításai szerint, ha a teherhajóknak hosszabb ideig el kell kerülniük a Vörös-tengert és a Szuezi-csatornát, az éves szinten 0,6 százalékponttal növelheti a globális inflációt. Európában még nagyobb mértékű növekedés várható. Több vállalat, köztük az IKEA és az Electrolux is késésekre figyelmeztetett egyes termékeknél az ellátási lánc problémái miatt.
A húszi lázadók a Vörös-tengeren közlekedő kereskedelmi hajókat gázai háború óta támadják. A konfliktusban a húszik a palesztinokat támogatva izraeli városokat is célba vettek ballisztikus rakétákkal. A jemeni polgárháború, amely közel tíz éve tart, szaúdiak támogatását élvezi a kormányerők és az Irán által támogatott lázadócsoportok között.
Kapcsolódó cikkeink
Az EU alapvető árucikkek, valamint egészségügyi eszközök felhalmozására tett javaslatot válságok esetére
Az Európai Bizottság javaslatokat mutatott be alapvető szükségleteket kielégítő áruk,…
Tovább olvasom >Megháromszorozza területét a HGL a HelloParks Maglód megaparkban
Újabb 10 ezer négyzetméter területre írt alá bérleti szerződést a…
Tovább olvasom >Ismét Business Superbrands elismerést kapott a Magyar Logisztikai Egyesület
A Magyar Logisztikai Egyesületet (MLE) 2025 júniusában ismét Business Superbrands…
Tovább olvasom >További cikkeink
A fogyasztói tudatosságnak a pénztárca szab határokat
Egészséges, fenntartható és megfizethető alapanyagokat, élelmiszereket szeretnének a fogyasztók vásárolni,…
Tovább olvasom >Drága falatok – egyre mélyebben kell a pénztárcába nyúlni a húsért
Hiába őrzi népszerűségét a sertéshús a magyar fogyasztók körében, az…
Tovább olvasom >Globális minimumadó: Az amerikai vállalatcsoportok végleg kikerülhetnek a szabályozás alól
Az elmúlt időszakban a globális minimumadó kapcsán izgalmas fejlemények játszódtak…
Tovább olvasom >