Késnek az IKEA és az Electrolux termékei, Afrikát kerülgetik a teherhajók
A jemeni húszi lázadók rendszeres támadásai a Vörös-tengeren kereskedelmi hajók ellen komoly hatással vannak a tengeri fuvarozásra. A Szuezi-csatorna elkerülése érdekében egyre több teherhajó választja az Afrika megkerülését, ami hosszabb hajóutakat és növekvő költségeket eredményez. A helyzet komolyságát mutatja, hogy több mint száz alkalommal indítottak támadást kereskedelmi hajók ellen a húszik csak az elmúlt hónapokban.

A kép illusztráció
Az átirányított hajók miatt a tengeri fuvarozás költségei meredeken emelkednek. A Drewry tanácsadócég adatai szerint november vége óta közel megkétszereződött a konténerszállítás ára. Az emelkedés főként az Ázsia és Európa közötti viszonylatokon mutatkozik ki, és a következő hetekben további emelkedés várható a vörös-tengeri helyzet miatt.
Az Oxford Economics számításai szerint, ha a teherhajóknak hosszabb ideig el kell kerülniük a Vörös-tengert és a Szuezi-csatornát, az éves szinten 0,6 százalékponttal növelheti a globális inflációt. Európában még nagyobb mértékű növekedés várható. Több vállalat, köztük az IKEA és az Electrolux is késésekre figyelmeztetett egyes termékeknél az ellátási lánc problémái miatt.
A húszi lázadók a Vörös-tengeren közlekedő kereskedelmi hajókat gázai háború óta támadják. A konfliktusban a húszik a palesztinokat támogatva izraeli városokat is célba vettek ballisztikus rakétákkal. A jemeni polgárháború, amely közel tíz éve tart, szaúdiak támogatását élvezi a kormányerők és az Irán által támogatott lázadócsoportok között.
Kapcsolódó cikkeink
Versenytényezővé válik a telephely az e-kereskedelemben
A digitalizáció és a fogyasztói elvárások gyors változása nyomán az…
Tovább olvasom >Új korszak a házhoz szállításban: átvételi kódot vezet be a GLS
A házhoz szállítás kényelmét és biztonságát egyszerre növeli a GLS…
Tovább olvasom >Display 2.0 – így néz ki a jövő bolttere
Okoseszközzé válik a bolti display – derült ki a Shop!…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >