Késik az e-kereskedelem forradalma

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 12. 02. 09:25

Egyre több időt töltünk az interneten, ahol szociális életet élünk, híreket olvasunk, bankolunk, szórakozunk, vagy éppen a megvásárolandó termékről tájékozódunk. Leginkább csak tájékozódunk, és egyelőre ritkán vásárolunk, az e-kereskedelem robbanásszerű fejlődése, úgy tűnik, még várat magára. Ennek több okát is azonosította a Geometry Global legfrissebb, Connected Shopper elnevezésű tanulmánya.

vásárlásA rendszeres, rutinszerű online vásárlás mindössze a megkérdezettek 7 százalékánál bevett gyakorlat, ami kétszázalékos növekedést jelent 2011-hez viszonyítva – derül ki a Geometry Global átfogó kutatásából, amelynek során négy kontinens tizenkét országának több mint kilencezer, 15 év fölötti internetfelhasználóját kérdezték meg, immár második alkalommal. A felmérés célja, hogy feltárja a digitális csatornák szerepét a vásárlási döntések során.

– Az online vásárlás sokak által megjósolt forradalma még nem következett be – magyarázza a felmérést készítő Geometry Global stratégiai igazgatója, Cesar Montes. – Ennek számos oka van. Egyrészt, az emberek vásárlási döntéseiben még mindig fontos szerepet játszanak a bevásárlóutcák és az ott zajló élet. Másrészt számos biztonsági, adatvédelmi és más típusú akadályt látnak a fogyasztók az online vásárlásban. Szerinte a trend ennek ellenére pozitív, az online csatornák iránt való érdeklődés egyre nő, amit jól mutat az is, hogy a rendszertelen (havi egy alkalommal való) vásárlások száma látványosan, 59 százalékról 89-re ugrott az elmúlt három év során. Ráadásul egy-egy termékkategóriának kifejezetten ez a terepe – tette hozzá a stratégiai igazgató.

Óvatosság…

A Connected Shopper három fő akadályát látja az online vásárlások térnyerésének.

Az egyik leggyakoribb visszatartó erő a biztonsági, adatvédelmi okokban keresendő, hiszen sokan még mindig nem érzik biztonságosnak a netes fizetést. Mindössze a megkérdezettek 26 százaléka nyilatkozta azt, hogy megéri számára kiadni személyes adatait cserébe az e-kereskedelem által nyújtott előnyökért.

Ugyanakkor a kutatásban részt vevők 69 százaléka elismeri, hogy az e-kereskedelem megkönnyíti az emberek életét, és 67 százalék egyetért azzal az állítással, hogy a következő években az online vásárlás teret hódít, és az összvásárlások jelentős részét teszi majd ki.

…személyesség…

Másrészt az e-kereskedelem vártnál lassúbb fejlődése nagyban tulajdonítható annak, hogy a vásárlási döntésekben még mindig nagy szerepet játszanak a hagyományos üzletek. A válaszadók 88 százaléka elsősorban azért megy be egy boltba, hogy lássa „élőben” a terméket, 65 százalék pedig itt tájékozódik az árakról. Ugyanakkor egyre inkább jellemző a digitális eszközök használata a hagyományos boltokban is: tízből hatan használják a mobiljukat vagy tabletjüket, ha fizikailag belépnek egy üzletbe. Árakat hasonlítanak össze, véleményeket olvasnak, lefotózzák az adott terméket, vagy éppen leellenőrzik, hogy online kedvezőbb áron be tudnák-e szerezni azt.

…érdektelenség

A tanulmány harmadrészt arra is rávilágított, hogy annak ellenére, hogy az elmúlt tíz évben a közösségi média mennyire átalakította internetezési szokásainkat, a felhasználók nem látják a márkákhoz való kapcsolódás előnyeit ezen a platformon. A válaszadók 40 százaléka semmilyen késztetést nem érez, hogy márkákkal barátkozzék a világhálón. Legtöbben csak akkor értékelnék egy-egy márka közeledését, ha valamilyen hasznuk, előnyük származna a branddel való barátságból.

Azonban a vásárlók 70 százaléka üdvözölné a geolokációs alapon mobiljukra érkező ajánlatokat vagy kuponokat (hazánkban a T-Systems most ősszel vezette be helyalapú marketingszolgáltatásait, erről bővebben rovatunkban olvashat).

Cesar Montes stratégiai igazgató szerint a kutatással rámutatnak azokra az értékes lehetőségekre, amelyekkel a márkatulajdonosok javíthatják a vásárlók digitális csatornákon megtapasztalt élményét. Ezen területre a marketingstratégia integrált részeként érdemes tekinteni.

Kapcsolódó cikkeink