Kereskedelem kínaiul
2008 Kína éve – az olimpia jegyében. Ebből én sem maradhattam ki, így idei szabadságom célja – még a nagy sportesemény előtt – Kína volt. Hongkongban találkozik a múlt és a jövő – a kereskedelem területén is.Szakképzett turistaként elolvastam az útikönyvet, mire is számíthatok. Az egyik fő célpont Hongkong volt, amely olvasmányaim alapján egy titokzatos, távoli városként élt emlékezetemben. Nagy izgalommal vártam a találkozást vele, de előtte még számos kínai nagyvárost meglátogattam. Hongkong az angol gyarmatbirodalom egyik ékköveként vonult be a történelembe. A hivatalos Kínához való visszakerülés óta nemcsak a városban, de a kínai oldalon is sok minden megváltozott. Így került a köztudatba Shenzen neve, amit korábban nem hallottam. Shenzen Hongkong határvárosa: szögesdrót, árok, szigorú ellenőrzés, vízumok, belépési és kilépési űrlapok sokasága mutatja, nem azonos országban járunk. Legalábbis egyelőre.
Bazármarketing
A kereskedés élénk, a kínai árak persze sokkal olcsóbbak a legtöbb cikk esetében. A kínai oldalon is folyik a „ kinti” világból ismert kereskedelmi márkák és láncok térhódítása, óriási táblák jelzik a Metro vagy a Carrefour jelenlétét. A különleges gazdasági övezetek hatására a nagy márkák tömeges jelenléte nem okoz meglepetést a Hongkongban levő bevásárlóutcában. Az árak borsosak. A divatmárkák mindegyike képviselteti magát, elsősorban a ruházati cikkek piacán.
Az FMCG-világmárkák is jelen vannak, de az összehasonlítás nem könnyű. A terméken levő feliratok kínai nyelven olvashatók. Így, bár láttunk Lux tusfürdőt és Nescafét, de nem tudtuk eldönteni, hogy a márkacsaládok mely tagjaival állunk szemben: a Lux milyen bőrtípusra való, és a Nescafé milyen erősségű.
A trade marketing Kínában is tért hódít. Belógatós táblák, displayek, a kihelyezést növelő módszerek alkalmazása elterjedt. Különösen a kis alapterületű boltokban, a rendezett polcok mellett a bazáros keleti jelleg nyomja rá bélyegét a bolti megjelenésre. A márkák uralják a polcokat, de a helyi szokásoknak megfelelő választék tartása elsődlegesen fontos. E termékek valóban a kínai vásárlók igényeit elégítik ki, mert rajtuk kívül a nyelvet nem beszélő ember nem tud eligazodni a feliratokon.
A nagy formátumú láncok mellett megtalálhatók a kisméretű, személyes kapcsolatot előnyben részesítő, egy-két főt foglalkoztató kiskereskedelmi egységek is, amelyek színes felirataikkal és bazárjellegű választékkal csalogatják boltjaikba az arra járót.
Nem divat böngészni
A választék széles, mindent lehet kapni, csak tudni kell, valóban mit akarunk. A böngészés itt nem divat, legalábbis az élelmiszerek területén. A tudatos vásárlás inkább célravezető. Az utcai árusításnak régmúltba nyúló hagyományai vannak. A termékválaszték óriási: a friss haltól a különleges gyümölcsökön át az éppen most sütött lepényig minden megkapható.
A HoReCa-üzletágat tekintve is észrevehető a fejlődés mind a kínai, mind pedig a hongkongi oldalon. Jó példa erre a Starbucks kávézók elterjedése, amelyek jellegzetes cégérét szinte minden második sarkon láthatjuk. Ugyanígy igényes üzleteket, választékot kínálnak a Häägen Dazs fagylaltozók, ahol a 35 fokos meleg elől bemenekülve megpihenhetünk.
Az árak az európai színvonalhoz hasonlóak, így a tolongás kizárva. Ezeken a helyeken több az európai turista, mint a helyi lakos. Ők inkább ragaszkodnak a megszokott kisebb boltokhoz. Természetesen a nagy láncok megtalálják a vásárlóréteget, akik autóval indulnak a város környéki megacenterekbe.
A kínai modell
Mi a siker titka? Világos jövőkép, város- és üzletfejlesztési vízió, amelyet maketteken mutatnak be a város lakossága számára: mi is lesz 2020-ban?
Jól megfogalmazott, világos stratégia – ki mit tesz a jövőkép megvalósítása érdekében?
Döntésképes vezetés, amely a köz, az ország érdekében irányítja a tömegeket.
Megfelelő végrehajtás: emberek, akik bíznak a vezetőikben, és az iránymutatásnak eleget téve megvalósítják az álmokat.
A gyerekeimnek és az unokáimnak minden eshetőségre készen azt javaslom, kezdjenek el kínaiul tanulni. Ezt nemcsak a nyelvre értem, hanem és elsősorban a gondolkodásmód elsajátítására. A jó példából való okulás, a kínai modell átvehető, persze a magyar sajátosságok figyelembevételével.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >