Magazin: Kényeztető karácsonyi kollekciók
A karácsonyi csomagok kategóriájában erős szezonra számítanak idén a márkagyártók és a disztribútorok. A kínálatban a klasszikus, évről évre magas forgalmat produkáló termék-összeállítások mellett szélesedik a prémium kategóriás, valamint limitált kiadású ajándékcsomagok köre. Az árkategóriák önmagukban nem befolyásolják a vásárlási döntést, az ár-érték arány, a csomagolás és a hozzáadott ajándék együttesen mozgatják az eladást.
A karácsonyi csomagok sikerének összetevőit a márkagyártók és disztribútorok ugyanazon elemekben látják: az ár-érték arány, amit a vásárló tulajdonít egy-egy összeállításnak, a csomagok beltartalma, újdonsága, valamint ára. Bár az ünnepi szezonban hajlandók többet költeni a vásárlók, a különböző árkategóriákhoz eltérő fogyasztói elvárások is kapcsolódnak.
Kómár Kornélia, az Unilever Magyarország Kft. junior brand menedzsere szerint az impozáns csomagolás és a tartalom megfelelő ár-érték arányának párosítása nélkül nem várható el siker.
– Az Unilever piacvezető szerepének (Nielsen, 2017. SOND hónapok alapján) egyik kulcsa, hogy a vásárlói preferenciák alapján alakítja ki sajátos karácsonyi portfólióját. Folyamatosan igyekszünk olyan portfóliót alkotni, mely a termékkombinációk mellett olyan plusz ajándékötleteket is kínál, amelyek egyszerre praktikus és trendi megoldásként is szolgálnak. Egy ötletes ajándékkal kiegészített csomag pedig korosztálytól függetlenül a család minden tagjának remek választás – teszi hozzá a szakember.
– Elmondható, hogy a fogyasztók előnyben részesítik a megbízható márkákat, a különleges csomagolásokat, az olyan csomagokat, melyekben több termék kap helyet, vagy valamilyen különleges tulajdonsággal rendelkeznek – mondja Jáger Melinda, a Beiersdorf Kft. marketingvezetője. – Ugyanakkor vannak árérzékeny fogyasztók, akik számára a megszokott termékek kedvező áron való összecsomagolása a legfontosabb. Szintén befolyásoló tényező a megajándékozott személye és az ajándék jellege, hiszen a kozmetikai csomag lehet egy kis figyelmesség is, vagy maga a fő ajándék. A Beiersdorf karácsonyi kínálatában megtalálhatóak az egyszerűbb papírdobozos ajándékcsomagok 2-3 termékkel, ill. a prémium csomagok is, amelyek jellemzően egyedi csomagolásban vagy exkluzív ajándékkal kerülnek a polcokra.
Erős dizájn előnyben
– A beltartalom függ a csomag fajtájától, ill. a gyártói és fogyasztói trendektől – ismerteti Havasi-Juhász Vivien, a dm Kft. szortimentmenedzsere. – Vannak olyan csomagok, amelyek évről évre visszatérnek kisebb változtatásokkal, mégis sikeresek a fogyasztók körében, míg az újdonságok dizájnban, illatban, kiszerelésben a legújabb trendeket követik, ezért kedveltek a vásárlók körében.
A Henkel ajándékcsomagjaival minden árszegmensben megjelenik. Kínálatukban a legismertebb márkáikat tartalmazó hagyományos csomagok mellett helyet kapnak a „value” dobozok, továbbá kozmetikai táskák prémium termékekkel, valamint a gyermekeknek készített Fa, Schauma és Vademecum termékcsomagok.
– Fontos szempont a dizájn is, mely vásárlási döntéskor sok esetben a márkahűséget is megelőzi – mutat rá István Katalin, a Henkel Magyarország Kft. senior brand és trade marketing menedzsere. – Idén a letisztult, egyszerűbb megjelenés trendjét követve mi is egységes dobozokkal készülünk, a gyermekek számára készített csomagjaink pedig a kalózos és hableányos megjelenésnek köszönhetően népszerűek évről évre.
Ajándék az ajándékban
Nagy Zsolt, az Orbico Hungary Kft. national account managere szerint értékesítés szempontjából a legfontosabb, hogy teljes elérhető választékban már októberben jelen legyenek a csomagok az üzletekben.
– A vásárló napi vásárlásai során így folyamatosan találkozik a termékkel, és a korán meghozott vásárlási döntéssel megelőzzük, hogy más típusú ajándékra költsön – hívja fel a figyelmet a szakember. – Csomagjaink folyamatos sikeréhez cégünk két irányt is kínál a vásárlók számára: a praktikum jegyében választhatnak a napi fogyasztási cikkekből készült csomagok közül, a prémium igényeknek pedig borotválkozási összeállításainkat kínáljuk.
– Azon az alapvető szemponton túl, hogy a versenytársak kínálatából már a megjelenésükkel ki kell hogy tűnjenek csomagjaink, az ár is meghatározó kérdés, emellett egy sikeres csomaghoz addicionális ajándék is jár – szögezi le Csapó Anna, a Sarantis Hungary Kft.marketingasszisztense, hozzátéve, hogy nagyobb érdeklődés figyelhető meg az új termékeket tartalmazó összeállítások esetében.
A Yamuna Kft. márkahű vásárlói keresik a márka ünnepi csomagjait.
– Nagyon sok törzsvásárlónk van, akik pontosan tudják, az anyukájuk, kedvesük, testvérük minek örülne, egy szép megjelenésű, exkluzív csomag pedig minden tekintetben megfelelő ajándék. Tapasztalatunk szerint a hozzáadott ajándéknak nagy szerepe van a vásárlási döntésnél, de természetesen a beltartalom a legfontosabb – teszi hozzá Horváthné Pánczél Szilvia, a cég ügyvezető-helyettese.
Árkategóriák tükrében
Az Unilever junior brandmenedzsere szerint a 2017-es karácsonyi szezonban szinte minden árszegmens erősödni tudott, de a legnépszerűbb továbbra is az 1000–1999 Ft közötti kategória.
– Egyértelműen érezhető egyfajta eltolódás a prémium szegmens felé, amely jellemzően a drogériák kínálatában figyelhető meg – mondja Kómár Kornélia.
A Beiersdorf három árkategóriában szabja meg a karácsonyi csomagok kereteit: 1000–2000, 2000–4000, illetve 5000–6000 Ft-os értékekben.
– Tapasztalataink szerint a vásárlók tudatosan, egy meghatározott büdzsével érkeznek a polc elé, és a már említett szempontokkal együttesen választják ki a számukra legnagyobb értékkel bíró csomagot – ismerteti Jáger Melinda.
A dm szortimentmenedzsere szerint az átlagos árszintek között az elmúlt évek viszonylatában eltérés figyelhető meg:
– Egyre kedveltebbek a magasabb árpontú termékek, mindemellett megvannak azok a klasszikusok, amelyek minden évben kimagasló fogyást mutatnak. Sok vásárló számára hozzáadott értékkel bír a funkcionális csomagolás, vagy a plusz ajándék, és hajlandók ezekre a csomagokra nagyobb összeget költeni, amennyiben ez nem nagymértékben növeli meg a csomag árát – tájékoztat Havasi-Juhász Vivien.
István Katalin tapasztalatai szerint, ha a karácsonyi csomagban lévő termékek árai kedvezőbbek, mint szezonon kívül, sokszor előfordul, hogy a vásárlók saját részre vásárolják meg az adott csomagot.
– A Fa és Schauma márkájú termékeinkből összeállított, alacsonyabb árkategóriájú csomagjainkkal és a Barnängen, valamint Diadermine prémium termékeket tartalmazó exkluzívabb összeállításainkkal együtt minden árkategóriában képviseltetjük magunkat – mondja a Henkel szakembere.
– Tapasztalataink szerint, az általunk ellátott hazai csatornákban ~ 4000 Ft-ig terjedő árkategória adja a vásárlások 80%-át – ismerteti Nagy Zsolt. – Itt a vásárlói döntések impulzív jellegűek, a kínálat széles. A maradék 20%-on osztoznak a prémium borotválkozási termékeink és OralB elektromos szájápolási csomagjaink. A hozzáadott ajándék nem döntést befolyásoló tényező, ilyenkor a vásárlók nagyvonalú döntéseket hoznak. A kozmetikai táskát is tartalmazó csomagok iránti kereslet szűk, ezért ezen termékeink már a prémium kategóriában találhatók meg, ahol gyakorlatilag a tudatos vásárlásoké a főszerep – teszi hozzá az Orbico Hungary national account managere.
A Sarantis Hungarynél fontos, hogy a csomagár alacsonyabb legyen, mintha a termékeket külön-külön vásárolná meg a fogyasztó, ugyanakkor tapasztalatuk szerint, mivel jellemzően ajándéknak szánják a vásárlók, ezért hajlandóak többet fizetni értük.
– Előszeretettel választanak olyan prémium csomagokat, melyek parfümöt is tartalmaznak az inkább hétköznapi használatú dezodor vagy tusfürdő mellett – tájékoztat Csapó Anna.
Partnerspecifikus kínálatok
– A fogyasztói igények mellett kiemelten fontosak partnereink elvárásai is, így idén is lesznek kimondottan csatornaspecifikus csomagjaink, amelyek csak bizonyos drogéria- és hipermarketláncokban lesznek elérhetőek. A klasszikus párosaink mellett idén márkáink legsikeresebb innovációival, a Dove Restoring kézkrémmel, Dove tusfürdőhabokkal és az új Axe Gold férfi dezodorokkal, tusfürdőkkel készítünk új összeállításokat. Emellett limitált kiadású Dove Urban Beauty Stories neszesszerjeinkbe az idei év egyik legerősebb Dove innovációi, az új Dove micellás tusfürdők kerülnek. A fiúk számára Axe márkánk legkedveltebb Dark Temptation illata mellé egy vezeték nélküli hangszórót csomagolunk – részletezi Kómár Kornélia az Unilever idei ünnepi kínálatát.
Promóciókkal erősítve
– Számunkra minden évben nagyon fontosak a klasszikus NIVEA csomagok, mellettük pedig mindig készítünk egyedi megjelenésű, vagy limitált kiadású termékeket tartalmazó összeállításokat is. A Real Madrid csapatával kötött új együttműködés karácsonykor is szerephez jut, továbbá folytatjuk „A NIVEA törődik a családokkal” jótékonysági programunkat is, melynek keretében minden megvásárolt NIVEA karácsonyi csomag árából egy előre meghatározott összeget adományozunk az SOS Gyermekfalu magyarországi alapítványának.Az együttműködés tiszteletére kínálatunkban több csomagra az SOS Gyermekfalvakban élő gyermekek rajzait tesszük – ismerteti Jáger Melinda a Beiersdorf karácsonyi megjelenéseit.
Szélesedő prémium kínálat
A Henkel egyedi partneri ajánlatokkal is készül, az adott üzlet fogyasztói igényeire szabja a csomagok összetételét.
– Idén a hipermarketektől a webáruházakig minden csatornán jelen leszünk – mondja István Katalin. – Ebben az évben nagyobb portfólióval leszünk jelen prémium csomagjainkkal. Ezen belül a szeptemberben bevezetésre kerülő Nature Box haj- és bőrápolási márkánk karácsonyi csomagjai esetében a magasabb árszintű termékek kedvezőbb áron lesznek megvásárolhatók. Emellett az idén sikeresen bevezetett Fa Island Vibes vegán termékekkel, valamint legnagyobb mennyiségben a legtöbb eladást generáló, hagyományos Fa és Schauma slágertermékeket tartalmazó összeállításokkal leszünk jelen. A kiváló összeállításokból és vonzó megjelenésekből fakadóan ebben a szezonban növekedést várunk.
Saját márkás innovációk
– A dm saját márkás termékeinek csomagolása, illata, összetétele követi a legújabb fogyasztói trendeket – nyilatkozza Havasi-Juhász Vivien. – Ezeknek az elvárásoknak saját márkás karácsonyi csomagjainkkal is igyekszünk megfelelni. A vásárlók nyitottak a limitált kiadású, akár néhány üzletben elérhető termékekre, így évről évre egyre nagyobb arányt képviselnek és egyre szélesebb a választék az ilyen csomagokból. Emellett a csomagolások (kartondobozok, kozmetikai táskák) is folyamatosan megújulnak. Érdekesség, hogy bővül a kozmetikai adventi kalendáriumok szortimentje is; lesznek dm márkás dekorkozmetikai, férfiaknak, nőknek, gyermekeknek szóló, valamint bioélelmiszereket tartalmazó adventi naptáraink is. A korábbi évekhez hasonlóan idén is készülünk újdonságokkal mind saját márkás, mind gyártói csomagok tekintetében. Bízunk benne, hogy vonzó ajánlataink elnyerik a vásárlók tetszését, ami elősegíti eredményességünket.
Erős szezonra készülnek
Szinte valamennyi Old Spice, Gillette és Venus csomagot a modern, már-már meghökkentő megjelenés jellemzi, újabban pedig a Gillette csomagoknál limitált ki-
adású összeállítást is kínál a márka.
– Az Orbico Hungary mint a P&G termékek hivatalos disztribútora, az általunk ellátott valamennyi csatornában (hazai láncok, hazai drogériák, elektronikus kereskedelem, nagykereskedők) megjelenítjük karácsonyi csomagjainkat – ismerteti Nagy Zsolt. – Az Old Spice, Gillette és Venus különböző termékösszetételű csomagkínálatai mellett az Oral B elektromos fogkefék terén is számos összeállítással jelentkezünk. A karácsonyicsomag-eladásaink évről évre emelkedő trendet mutatnak, ennek megfelelően idén is minimum 10%-os növekedésre számítunk.
Széles illatvariációk
– Az előző évekhez hasonlóan, idén is minden új STR8, B.U. C-THRU, DENIM és TESORI DI ORIENTE illatváltozatunkból készülnek ajánlatok – mondja Csapó Anna. – Minél szélesebb disztribúciós csatornával igyekszünk jelen lenni, hogy a fogyasztók bárhol hozzájuthassanak ezekhez, ezért STR8, BU, DENIM és C-THRU, TESORI DI ORIENTE termékeink megtalálhatók lesznek a hazai és nemzetközi láncokban is. A tartalmat tekintve több variációt kínálunk, a klasszikus termékeket tartalmazó csomagoktól kezdve elérhetők lesznek olyanok is, amelyekhez például ajándék kozmetikai táska vagy trimmer jár. Az előző évek tendenciái alapján a csomageladások terén idén is növekedésre számítunk.
Díszdobozos kínálatok
– Bár még nem látjuk, idén mi lesz a sláger, az biztos, hogy Téli álom nevű, limitált illatcsaládunk tagjait az elmúlt év sikere nyomán idén újra kihozzuk, valamint lesz két új karácsonyi illatunk, melyekből szintén állítunk össze csomagokat – tájékoztat Horváthné Pánczél Szilvia a Yamuna kínálatáról. – Ezenkívül a különösen kedvelt termékcsaládokból, testvajainkból, kézkrémjeinkből, mint például a gránátalmás és a szőlős is készítünk díszdobozos kiszereléseket. Mivel a nagy hálózatokban is jelen vagyunk, hiszünk abban, hogy akár a Müllerből, akár a webshopunkból, akár a budapesti márkaboltunkból sok ünnepi csomagot visznek haza a vásárlók, és kerül a fa alá egy szépen „tálalt” Téli álom csomag vagy narancsos illatcsaládunk egy-egy tagja.
Jung A.
Kapcsolódó cikkeink
Klasszikus holland márkák eladására készül az Unilever
Az Unilever olyan klasszikus holland márkák eladását fontolgatja, mint az…
Tovább olvasom >Late night shopping a Westend dm üzletben Regán Lilivel, Kisóval, és az adidas Vibes új illatkollekciójával
Az adidas márka legújabb illatkollekcióját a Vibes-t egy Late night…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >