Kényelmi fogyasztás Európában
Mely termékeket részesítik előnyben a fogyasztók, hol szerzik be ezeket a termékeket, és mely napszakhoz kapcsolhatók ezek a választások? Az Oestrich-Winkelben működő European Business School (EBS) Convenience & Marketing (Kényelmi szokások és Marketing) Tanszék második tanulmánya, a 2009-ben készült Convenience in Europe ezekkel a kérdésekkel foglalkozik. Alig határozza meg bármi is erősebben az étkezési és ivási szokásokat, mint a napszak. Következésképpen a vizsgálat eredménye öt olyan fogyasztótípus megkülönböztetésére vezetett, amelyből minden egyes fogyasztó más-más helyzetben élvezi útközben az ételt és az italt a nap folyamán.
Munkanapokon a Korán Evőket, a Déli Csámcsogókat és Késői Ínyenceket lehet megkülönböztetni. Az étkezési idők közötti szigorú határvonal gyakran összemosódik a szabadidőben. Mindamellett a vizsgálat különbségeket tárt fel a szabadidőnél is. A Szándék Evők mindenekelőtt gyorsan és egyszerűen akarják az éhségüket csillapítani, míg a Társas Evők a kellemes és társas légkört értékelik, amikor útközben esznek vagy isznak.
Reggel a fogyasztóknak nagyon változóak a preferenciái az italok tekintetében Németországban, Ausztriában és Svájcban. A meleg ital elengedhetetlen Németországban. Tekintet nélkül arra, hogy Korán Evők, Déli Csámcsogók vagy Késői Ínyencek, a válaszadók több mint fele nem szereti reggeli kávé vagy tea nélkül kezdeni a napját. Ezzel szemben egészen más a helyzet Svájcban, ahol is az energiaitalok nagyon népszerűek a nap indításaként.
Ami az ételt illeti, itt is vannak különbözőségek: amíg a töltött tekercsek verhetetlen klasszikusnak számítanak reggelire Németországban – útközben a városiak háromnegyede fogyaszt ilyet – addig Ausztriában és Svájcban a fogyasztók kétharmada. A svájciak vitamintudatosak és gyakran gyümölcsöt is választanak. Ezzel szemben a nap korai időszakában az osztrákok jellemzően az édes falatokat részesítik előnyben.
Ebédidőben a megvizsgált három ország városlakói „megegyeztek”. A hűtött frissítő italok a válaszadók 55,1 százaléka szerint kétségkívül top helyet foglalnak el az italok között. Az ételek tekintetében a töltött tekercsek értek el magas pontokat mindhárom országban: a válaszadók 55,7 százaléka választja ezeket az ínyencfalatokat ebédidőben.
Fontos napszak az útközben történő fogyasztás tekintetében az este: a fogyasztók 47 százaléka állítja, hogy legalább egyszer egy héten megáll este hazafelé, hogy ételt vagy italt vegyen magának, melyet azonnal el is fogyaszt.
Miért esznek és isznak útközben? Az időkényszert gyakran feltételezik elsődleges indítéknak. Jelen tanulmány ezt megerősíti Svájc esetében, habár Németországban és Ausztriában az öröm után ez csak a második legerősebb tényező az útközben történő fogyasztásnál.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >