Kényelem mindenekelőtt
A rohanó mindennapokban gyakran előfordul, hogy kevés, vagy egyáltalán nem jut idő a főzésre, legyen szó egyedülállóról, akinek a munka és a szórakozás veszi el az idejét, vagy egy családanyáról, akinek a háztartás és a gyerek(ek) mellett rengeteg dolga akadhat még. Könnyen elképzelhető, hogy a fogyasztók nem a főzésre szánják a legtöbb időt és energiát, épp ezért erre is nyújtanak megoldást a különféle kényelmi termékek. Kényelmi termékeknek nevezünk minden olyan főzésre előkészített, félkész vagy kész élelmiszert, mely megkönnyíti vagy leegyszerűsíti az ételek elkészítését.
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
Kíváncsiak voltunk, hogy az elmúlt egy évhez képest hogyan változott a kényelmi termékek fogyasztása, és hogy miért fogyasztják a kategória különféle termékeit? Melyek a leggyakrabban használt ilyen termékek, és mennyire tartják ezeket egészségesnek, jó minőségűnek?
500 fős lakossági reprezentatív kutatásunkból kiderült, hogy 10-ből 9 válaszadó vásárol ilyen termékeket, és az emberek 52%-a körülbelül ugyanannyit fogyaszt, mint egy évvel korábban. Megfigyelhető az is, hogy többen csökkentették, mint akik növelték a kényelmi termékek fogyasztását az elmúlt évhez képest. A kategória nem használók aránya nem változott, minden tizedik válaszadó tartozik ebbe a csoportba.
Azok a fogyasztók, akik több kényelmi terméket fogyasztanak, mint egy éve, túlnyomórészt a 45 évnél fiatalabb korosztályba tartoznak, és főképp azért, mert kevesebb idejük van főzni a munka vagy a tanulmányaik mellett, vagy egyszerűen rendszertelen az életük, és így próbálnak „rendes” ételeket is bevinni a szervezetükbe. A nemek aránya kiegyenlített ebben a csoportban. A megközelítőleg ugyanannyi kész- és kényelmi terméket fogyasztók közel fele szintén a 45 évnél fiatalabb korosztályba tartozik, viszont emellett jelentős az 56 és 65 év közötti korosztály jelenléte is: a negyedük ebbe az életkori csoportba tartozik.
Az egy évvel korábbihoz képest kevesebb kényelmi terméket fogyasztók 40%-a az 56 év feletti korosztályba tartozik, és leginkább azért csökkentették a fogyasztásukat, mert anyagilag már kevésbé engedhetik meg maguknak ezeket a termékeket. A fiatalabbak inkább az egészségtudatosság miatt, vagy a megváltozott családi vagy élethelyzetük miatt csökkentették ezen termékek fogyasztását.
Panírozott termékek a népszerűségi lista élén
A kutatásban két termékcsoportot vizsgáltunk: a kényelmi, azaz a főzést megkönnyítő termékeket, illetve a kész-, vagy fogyasztásra csaknem kész ételeket (amit csak mikrózni kell, esetleg forró vízzel felönteni). Ez alapján a kényelmi, a főzést megkönnyítő termékek közül a leggyakrabban vásárolt termékek a fagyasztott panírozott hústermékek, rántott sajt, sült krumpli, különféle köretek, míg a kész-, vagy fogyasztásra csaknem kész ételek közül a legtöbbet vásárolt termékek a zacskós és forró vízzel felönthető poharas levesek és tésztaételek, emellett a mikróban melegíthető vagy sütőben készre süthető készételek, mint a pizza vagy lasagne. Kevésbé elterjedt a fagyasztott kockázott hagyma, fokhagyma, zöldfűszerek vásárlása, míg a készételek közül a csomagolt kész szendvicsek, tortillatekercsek, kész smoothie-k állnak a népszerűségi lista végén.
A korábban említett leggyakrabban vásárolt termékeket – például a fagyasztott panírozott hústermékek vagy rántott sajt – főleg a nők vásárolják, míg a kevésbé népszerű termékeket – például csomagolt szendvicsek, zöldfűszerek – inkább a férfiak.
Fókuszban az egészség és minőség
Valamivel több, mint a válaszadók fele – többségükben nők – úgy ítéli meg, hogy a készételek kevésbé egészségesek, mint az otthon készült ételek, elsősorban a tartósítás és a mesterséges összetevők miatt, viszont 38%-uk – többnyire a férfiak – úgy gondolja, hogy közel ugyanannyira egészségesek, mint az otthoni koszt, esetleg csak a feldolgozás során veszítenek kissé a vitaminokból és a frissességből. Csak 20-ból 1 ember tartja egészségesebbnek ezeket a termékeket.
A készételek minőségét minden második fogyasztó tartja kevésbé jó minőségűnek, a tartósítás és a mesterséges összetevők miatt. A kétkedők többsége a 18–34 és az 56–65 éves korosztályba tartozik. Azok aránya, akik az elkészített termékeket jobb minőségűnek ítélik meg, mindössze 5% körüli, többségükben a 45 évnél fiatalabb nők. Ők úgy vélik, a profi körülmények között, nagy hozzáértéssel készített termékek minősége jobb, mint az otthon főzött ételeké.
Előtérben az időmegtakarítás
Akár a főzésre előkészített termékekre, akár a készételekre gondolunk, a vásárlás mellett szóló legfőbb érv mindkét vizsgált termékcsoportnál azonos: időt spórolnak meg az emberek ezzel, mivel nincs idejük „hagyományos” módon elkészíteni az adott ételt, így ilyen formában könnyítik meg és gyorsítják fel az ételkészítés folyamatát. Lényeges különbség azonban, hogy amíg a félkész étel kategóriát időspórolási céllal vásárlók kétharmada nő, és hangsúlyosabb az 56–65 éves korosztály fogyasztása, addig a készételek 35% esetében a férfiak vannak többségben, és körükben a 35–65 éves korosztály a szignifikáns.
A készételek vásárlása mellett szóló másik fontos szempont, hogy egyszerűbb készen megvenni a terméket, mivel túl macerás elkészíteni az adott ételt. Elsődlegesen az 56–65 éves korosztály tartozik ebbe a csoportba, és 3-ból 2 válaszadó férfi volt.
A főzésre előkészített termékek esetében két további szempontot szükséges még kiemelni: egyszerű a használatuk (az elkészítés nem igényli egyéb konyhai eszközök használatát), valamint olyan különleges ízekben is elérhetőek, amelyekről a fogyasztók többsége azt gondolja, hogy otthon biztosan nem tudnák elkészíteni, vagy túl sok és különleges hozzávalót igényelnek – ilyen pl. az ázsiai ízvilág. Mindkét szempont esetében a nők magasabb aránya, illetve az 56–65 éves korosztály dominanciája jellemző.
Ami még megfigyelhető, hogy a 45 évnél fiatalabb korosztály egy héten legalább egyszer vagy gyakrabban fogyasztja ezeket a kényelmi termékeket, viszont különbség a két csoportot tekintve, hogy míg a főzésre előkészített termékeket elsődlegesen a nők fogyasztják, addig a készételeket a férfiak.
Mi a magyarok kedvence?
A kutatás során kiderült, hogy a válaszadók kicsivel több, mint az egyharmada a magyar konyha ízvilágát választja, amikor kényelmi terméket vásárol; egynegyedük a kínai ízeket kedveli, míg 5 fogyasztóból 1 az olasz konyhát preferálja.
Arra is fény derült, hogy míg a mexikói ízvilágot a férfiak kedvelik jobban, addig az olasz ételek a nők kedvencei.
Kényelmi termékek = időmegtakarítás
Összeségében kutatásunk rávilágít arra, hogy a felgyorsult világban már az alapvető tevékenységnek gondolt főzésre sem jut mindenkinek ideje vagy energiája, ezért a kényelmi termékek rendkívül népszerűek, annak ellenére, hogy az emberek többsége úgy gondolja, hogy kevésbé egészségesek, mint a „hagyományos”, otthon elkészített ételek. Az egyszerű elkészítés, használat, avagy a már kész állapotban lévő étel rengeteg időt takarít meg, és kényelmet biztosít ezáltal a fogyasztók számára, jelentős terhet levéve a vállukról. //
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok háromnegyede jól ismeri az AI-t – derült ki az Ipsos globális felméréséből
Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról,…
Tovább olvasom >Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem
Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >