Kemény idők, erős cégvezetők: a kihívások dacára továbbra is kitart a jövőbe vetett optimizmus!
Bár nem látnak több okot a bizakodásra, úgy tűnik nem hagyják magukat eltántorítani pozitív jövőképüktől a hazai progresszív cégvezetők. Gyors szeptemberi hangulatfelmérés után ismét elkészült az OPTEN-Bridge Budapest Jövőkép Mátrix gyorselemzése, mely 100 progresszív hazai cégvezető válaszait vizsgálta. A megkérdezett cégtulajdonosok és felsővezetők egy 10-es skálán 6,9 pontra értékelik a jelenlegi és 7,2 pontosra a jövőbeni helyzetük. Az iparban dolgozó vállalatvezetők jelenleg a legpozitívabbak, a növekedésre azonban a szolgáltatási szektorban látják a legnagyobb potenciált. Az, hogy az építőiparban baj van, már vitathatatlan. Először ebben a szektorban fordultak ugyanis negatívba az érzetek. Itt mind a jelen-, mind a jövőkép 4,8 pontos átalagértékre süllyedt. Úgy látszik, hogy az építőipar feletti fekete felhők egyelőre nem akarnak oszlani.
Dr. Csorbai Hajnalka, az OPTEN stratégiai igazgatója és az elemzés vezetője összegzésében felidézi, hogy tavaly október végén 5,77 pontos aktuális közérzetről és 5,65 pontos jövőképről indult a közérzetfigyelő. Ez csekély mértékű pozitív hangulatról és minden területen romló gazdasági kilátásokról árulkodott. A 2023 január végi felmérés azonban ebben jelentős fordulatot hozott, s az aktuális közérzet 7 pontos átlagértékig, a jövőbeni kilátások pedig 7,2 pontos átlagértékig kúsztak fel. A tavaszt illetően tehát kifejezetten optimistábbak voltak a cégvezetők. Ehhez képest megtorpanásról számoltak be a májusi adatok. Továbbra is 7-es volt az aktuális helyzetértékelés átlagértéke májusban, s a három hónapra előretekintő jövőkép érzet is megmaradt az enyhén optimistább 7,2-es átlagértéken.
Ugyanez ismételhető el most a szeptemberi adatok tükrében is: a megkérdezett 100 tulajdonos és cégvezető nem érzékel változást a konjunktúrában, de a pozitív hangulat továbbra is jellemzi a válaszadókat. Az idei harmadik negyedévét illetően is elmondható, hogy a közérzet nem billent jelentősen sem negatív, sem pozitív irányba. Úgy látszik megeddzőttek az üzleti vezetők, s inkább a körülményekhez való alkalmazkodási képességük, mint a jövőbe vetett bizalmuk nőtt. A belső mozgásokból viszont érződik miért óvatosak a vállalatvezetők. Ebben a kontextusban az OPTEN az alábbi értékekre és összefüggésekre hívta fel a figyelmet:
🙂 Az aktuális közérzet átlagértéke szeptemberben 6,9 pontot mutat, ezzel egy kisebb mértékű csökkenés következett be, a májusban mért 7,0 pontos eredményhez képest.
😀 A három hónapra előrevetített átlagérték változatlan mértékkel maradt 7,2 pont, azaz az előrejelzés maradt optimista hangvételű.
😃 A szektorok között a legpozitívabb jelen állás szerint az ipar, ezt követi a szolgáltatás majd a kereskedelem, s legborúlátóbb az építőipar. Így az előző negyedévhez képest nem történt átrendeződés a dobogón.
🤨 Meglepetést hozott azonban szolgáltatási szektor jövőképe, mert az előrejelzéseket illetően az ipar és a szolgáltatás helyet cserélt a dobogón. Az ipari szereplők jövőképébe némi zavar került, mert a jelenlegi helyzetükhöz képest 0,2 pontos csökkenést jeleztek, míg érdekes módon, a szolgáltatási szektor vezetői jelentős – 0,4 pontos – pozitív változásban bíznak az elkövetkező időszakra.
🤕 Az építőipar átlag értéke a felmérés egy éve alatt folyamatosan csökkent és a pozitív körből a jelenlegi negyedévben a negatív sávba, 4,8-as értékre zuhant, ami 1 teljes ponttal elmarad az előző időszaktól. Egyértelműen az építőipar az, ahol a cégvezetők már lengetik a piros zászlót, s a legnagyobb kihívással itt kell szembenézni jelenleg és a jövőben is a cégvezetőknek.
A 100 fős válaszadói mintát közelebbről elemezve érdekesség, hogy a tulajdonosok aktívabbak és közlékenyebbek, az adatok ugyanis 70%-ban a cégtulajdonosoktól származtak. Továbbá, pálfordulás következett be a női/férfi tulajdonosok és vezetők hozzáállásában. A válaszadó cégvezetők közül eddig a férfiak voltak a pesszimistábbak, azonban ez az irány most megfordult és jelenleg a férfiak bizakodóbbak a hölgy társaiknál. A férfi-női válaszadók aránya ebben a körben 76-24% volt. S hasonlóan az előző negyedévhez, a beküldött válaszok kicsivel több, mint fele szeptemberben is a szolgáltatási szektorból érkezett, míg a válaszadók 30%-a a kereskedelmet, 15%-a az ipart és 4%-a az építőipart képviselte. A mezőgazdaság továbbra sem reprezentálta magát a válaszadói mintában.
Az OPTEN-Bridge Business Jövőkép Mátrix egy olyan negyedévente megismételt üzleti és privát hangulatfelmérés, melynek célja, hogy a turbulensen változó üzleti környezetben egy gyors szondázással tisztább képet nyújtson arról, milyen hangulatban vannak a 100 millió forint feletti árbevételt elérő cégvezetők és tulajdonosok itthon. A Jövőkép Mátrix 1-től-10-ig terjedő skálán, két síkon vizsgálja, hogyan alakul a cégvezetők jövőképe. A skálán 5 alatt negatívba, 5 felett pozitívba fordulnak az érzetek. A jelenlegi és a három hónap múlva esedékes jövőképre is rákérdez a kérdőív, melyről a megkérdezett cégvezetők már egy éve nyilatkoznak.
Az OPTEN a Bridge Budapest Vállalható Üzleti Kultúráért Kezdeményezés Nagykövete, ezért karolták fel közösen azt az ügyet, hogy a hangulatfelméréssel tisztább helyzet és jövőképet és iránymutatást nyújtsanak az üzleti döntéshozóknak. Az adatgyűjtésben saját üzleti közösségük mellett első számú partnerük a Magyar Vállalatvezetők Üzleti Közössége (MVÜK). A korábbi elemzésekről bővebben az OPTEN honlapján az alábbi linkeken olvashat:
2023/Q2: Továbbra is pozitívan tekintenek a jövőbe a megkérdezett hazai felsővezetők
2023/Q1: Reménytelibb tavaszt várnak a hazai cégvezetők
2022/Q4: Még pozitív, de romló gazdasági környezetben gondolkodnak a cégvezetők
Kapcsolódó cikkeink
Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >A magyarok háromnegyede jól ismeri az AI-t – derült ki az Ipsos globális felméréséből
Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról,…
Tovább olvasom >Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >