Keletre tartanak az automaták
Magyar szinkrontolmácsolás egy kölni konferencián. Ez is jelzi, hogy a magyarok a csehekkel és lengyelekkel együtt fontosak lettek az automata révén történő élelmiszer-értékesítés piacán. A szektor kölni Eu’Vend szakvásárán szeptemberben megtudtuk, hogy Európában 3,7 millió géppel évi 26 milliárd euró értékben adnak el szomjoltó és forró italt, édességet, snacket és minden mást, amire kereslet mutatkozik. Mivel Nyugat-Európában a piac telítettnek látszik, a cégek a fejlődés új irányait keleten és délen keresik. A lehetőségekre hívta fel a figyelmet az Eu’Vend második napján tartott üzleti konferencián Catherine Piana, a European Vending Association (=Automatával Történő Eladás Európai Szövetsége) igazgatója. Szerinte a szektor növekedni szinte csak új piacokon tud.
Disztribúció és állandó elérhetőség
Amíg kontinensünkön egy automatára átlagosan 128 lakos jut, addig a mi régiónkban jóval alacsonyabb az automaták elterjedtsége. Magyarországon egy automatára 306, Szlovákiában 764, Csehországban 850, Lengyelországban pedig 5457 lakos jut.
Magyarországon 33 ezer automata üzemel, a szomszédos Ausztriában viszont 76 ezer.
– A nemzetközi adatokat összehasonlítva a növekedés perspektíváit elsősorban Közép- és Kelet-Európában, a balti országokban, valamint Délkelet-Európában látjuk – mutatott rá a Brüsszelből érkezett előadó.
Hozzátette, hogy az automaták munkahelyi elterjedtsége jelentősen javítja elfogadottságukat. Akik naponta találkoznak velük, megszokják, és szinte magától értetődően használják őket:
– Mivel azonban a munkahelyeken egyre több gépet állítanak fel, megnövekszik az igény a kisebb teljesítményűek iránt, és a fogyasztók mind szélesebb választékot keresnek. Az automaták üzemeltetői a fogyasztói igények ismerete alapján eredményesen szélesíthetik és frissíthetik választékukat.
Müzlitől a hot dogig
Főleg kis- és középvállalkozások, családi cégek üzemeltetik az automatákat. Ha rugalmasan alkalmazkodnak a változásokhoz és sikerül növekedniük, akkor a fellendülés folytatódhat.
Ebből a szempontból ígéretes újdonságok keresztmetszetével találkozott három nap alatt a 62 országból érkezett 5400 látogató a Rajna-parti vásárterület 8-as csarnokában.
Egyetlen pavilont vett igénybe a tizennyolc országot képviselő, zömmel automatákat gyártó 230 kiállító cég. Közöttük sajnos nem találtunk magyart. Viszont legalább 50 honfitársunkkal találkoztunk, aki látogatóként tájékozódott.
Az új technológiák, innovációk még gyorsabb és kényelmesebb kiszolgálást tesznek lehetővé. A legsikeresebb újdonságok közé tartozik a munkahelyi büfékben, iskolákban és szállodákban felállítható müzliautomata, amely nemcsak adagolja a pelyhet, hanem gombnyomásra hozzáteszi a tejet vagy joghurtot is.
Amerikából hoztak egy hot dog automatát, amely a kész, forró harapnivalót csomagolva adja ki.
A közkedvelt forró italok kultuszából az automaták üzemeltetői is profitálnak. Az egyik új gépből a Németországban népszerű Latte Macchiato kiváló minőségben folyik egy trendi, fedéllel zárható papírpohárba. Gyártója „a világ legkisebb Coffee-Shopja” gyanánt reklámozza.
Állandóan álltak érdeklődők az automatizált nonstop élelmiszerboltnál: egy üvegkirakat mögött, hatsornyi polcon, összesen 40 polcméteren mindent kínálnak, ami egy városi minimarket választékába beleillik, fogkrémtől a tartós kenyérig. Ha a vevő beüti a kívánt termék kódját és bedobja a megfelelő pénzösszeget, akkor egy mozgatható rekesz „odamegy” a kijelölt polc elé, az áru bepottyan a rekeszbe, amely aztán a vevőnél lévő ablakhoz vándorol, hogy az ember kivehesse, amit vásárolt.
Újabban eltűnik a pénz
Catherine Piana kitért a szektor helyzetét nehezítő tényezőkre. Egyes EU-szabályozások szigorodása az automaták működtetőit is sújtja. Ilyen például a törekvés a csomagolás és a szállítás csökkentésére. Közben egyre fontosabb szerepet játszik a készlethiány miatt meghiúsuló vásárlások hátrányos következménye. Újabban a cégek problémákat jeleznek az automatákba bedobott pénz egy részének eltűnése miatt.
Megoldást a szakmai szervezet igazgatója a pénzszállítás biztonságának növelésében lát, az árukészlet pontosabb tervezésében és ellenőrzésében, továbbá a szállítási útvonalak tervezésében.
– Sokat kell még tennünk az automaták imázsának javításáért – hangsúlyozta Catherine Piana. – A gépek alacsony minősége miatt akadozhat a kiszolgálás, kérdésessé válik megbízhatóságuk, és jellegtelen külső megjelenésük sem vonzza a vásárlókat.
Tapasztalatai szerint a közvélemény egy része hajlamos arra is, hogy a gyerekek kövérsége miatt az automatákat hibáztassa.
A pozitív változások érdekében a szakmai szervezet igazgatója szorgalmazza, hogy az üzemeltetők jobban figyeljenek oda az automaták elhelyezésére. Többféle étkezési megoldással, a gép hasznosságának hangsúlyozásával javíthatják a szektor imázsát.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >