Kelendőbbek a nagy kiszerelések

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 07. 06. 08:00

A 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben nőtt a szénsavas üdítőital forgalma értékben, a 2009. április–2010. márciusi kumulált év során, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. A 400 négyzetméteres és kisebb üzletekben viszont csökkent. Egyebek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.Összességében a szénsavas üdítőital kiskereskedelmi forgalma csökkent. Értékben 3 százalékkal lett kisebb a forgalom 2009. április–2010. márciusban, mint egy évvel korábban. Így az éves piac mérete majdnem eléri az 55 milliárd forintot. Mennyiségben a csökkenés mértéke 5 százalék.Az ízek sorában kiemelkedik a kóla, 54 százalékos piaci részesedésével, értékben. Utána a narancs következik 15, majd a citrom 7 százalékkal. A mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ár hullámzik. Nyáron az átlagár csúcsra kerül, míg a téli hónapokban alacsonyabb lesz.
A kereskedelmi márkák – mennyiségben mért – részaránya a legutóbbi év periódusaiban 24–27 százalék között mozgott. Egy évvel korábban pedig 21–25 százalék között.

Ellentétben a sörrel, itt a dobozos kiszerelés nem játszik nagy szerepet. Értékben 3-4 százalékkal, mennyiségben 1-gyel részesedik a bolti forgalomból.
A kiszerelésméretek közül a piacból legutóbb, értékben 60 százalék jutott a 2 literesre. Mutatója így 4 százalékponttal kisebb, mint egy évvel korábban. Ezzel szemben emelkedett a 2 liternél nagyobb kiszerelés forgalma; piaci részesedése értékben, az egy évvel korábbi 10 után, most eléri a 14 százalékot. Csökkent valamelyest az 1 liternél kisebb szegmens részaránya, jelenleg 15 százalékban részesedik az eladásokból értékben. Valamelyest gyengült a light szénsavas üdítőitalok pozíciója. Értékben 21, mennyiségben 29 százalék jutott rájuk a legutóbbi év kiskereskedelmi forgalmából.

Kapcsolódó cikkeink