Kegyetlen piaci realitások, elapadó lojalitás a szépségiparban
Tíz év a vasúti iparban, tizenöt a szépségiparban, mégsem hisz a „női vállalkozó” címkében. A Vintage Beauty alapítója szerint a kis cégeknek itthon esélyük sincs a multikkal szemben – ha nem alkusznak meg.
„A ‘női vállalkozó’ kifejezés dehonesztáló” – mondja határozottan Szakonyi Eszter, a Vintage Beauty natúrkozmetikai márka alapítója a Pénzcentrumnak adott interjújában, aki nemrég az Év Üzletasszonya címet is elnyerte a Woman of the Year 2025 gálán. Az elismerés ellenére úgy véli: a sikert nem lehet egy emberhez kötni – a márka mögött közös munka, vízió és rengeteg küzdelem áll, férjével közösen viszik a céget, amely immár 15 éve van jelen a piacon.
Vasúti ipar, tűsarkú, szibériai telep – a kezdetek
Szakonyi Eszter pályája nem a szépségiparban indult: gazdasági mérnökként tíz évig dolgozott a közép-kelet-európai vasúti járműiparban külkereskedőként. „Ott kellett igazán helytállni: szibériai járműtelepeken, iparvágányok között rohangáltam tűsarkúban” – idézi fel. A kilencvenes évek végén nőként még nyílt szexizmussal is szembe kellett néznie – „a bankigazgató a tárgyalás közepén megjegyezte, milyen csinos a fenekem” – meséli.
A szépségipar: egyszerre játék és kiállás
A szépségiparba Eszter egyfajta „színházi szerepvállalásként” érkezett – a kozmetika iránti vonzalom már korábban is jelen volt az életében. Az elején nem tervezett márkaépítést, de hamar kiderült, hogy nincs olyan minőségű termék, amivel hitelesen dolgozhatna. Így jött létre a saját termékcsalád, amely a tiszta alapanyagokra és kompromisszummentes gyártástechnológiára épül – üzleti szempontból viszont ez hosszú távon sem nyereséges.
„Ma is épphogy nullszaldón vagyunk. Ha a szokásos piaci árrést alkalmaznánk, a termékeink ötször annyiba kerülnének” – mondja. A drogérialáncokkal való együttműködés náluk inkább veszteséget termelt, mint profitot: a magas beszállítói árak és a gyenge tárolási feltételek (LED lámpák alá helyezett, így megromló termékek) komoly tanulópénznek bizonyultak.
Az álompiachoz nem elég a termék – kell a marketing is
A szépségipar irracionális vágyakat céloz – ezt Szakonyi is elismeri. „A régi receptfüzeteinkben ugyanazokat a szlogeneket olvasom, mint ma: selymes bőr, tündöklő tekintet. Ez az iparág az ígéretek világa, nem a racionalitásé.”
A marketingre azonban csak korlátozottan van lehetőségük. Influenszereket nem tudnak megfizetni, sales-csapatuk nincs, és üzletláncokba sem tudnak bekerülni. Helyette PPC-ügynökségekkel, célzott kampányokkal dolgoznak, kis lépésekkel építkezve.
Külföldön sem egyszerűbb
Próbálkoztak külföldi terjeszkedéssel is: Hollandiában például két és fél évig működtettek saját értékesítési csapatot, de végül lezárták a projektet. A kulturális különbségek, a fogyasztói szokások eltérése és a klasszikus kozmetikai szolgáltatások hiánya ellehetetlenítette a modellt. A hazai és külföldi piac más bőrproblémákra is fókuszál – míg itthon a hormonális, életmódbeli okok dominálnak, nyugaton inkább a környezeti hatások okozta irritációk a jellemzők.
Kegyetlen piaci realitások, elapadó lojalitás
A legnagyobb kihívásnak Eszter mégis a magyar vállalkozói környezetet tartja. „A kis cégeknek itthon nincs mozgásterük. Az adminisztráció, az állandó szabályváltozások, a megfizethetetlen szakemberek, a hatóságok arctalansága – ezek a mindennapok.” A lojalitás kialakítása is nehéz: „Ha hibázik valaki, és szóvá teszem, már másnap egy másik cégnél dolgozik.”
A Vintage Beauty jelenleg 20–25 fős csapattal működik, évente 500–550 millió forintos nettó árbevétellel. „Ez nem egy emberes sztori” – mondja. „A férjemmel közösen visszük a céget. Ez nem megy egy idegrendszeren keresztül. Főleg nem négy gyerek mellett.”
Kapcsolódó cikkeink
Start-up-ba invesztál a német Weleda
A tanúsítvánnyal rendelkező natúrkozmetikumok és antropozófiai gyógyszerek forgalmazása terén globális…
Tovább olvasom >Sminkek és illatok – Újdonságok a szépségiparban
Az utóbbi években a dekorkozmetika piacán tapasztalható dinamizmus és folyamatos…
Tovább olvasom >Meglepően jól teljesítenek a L’Oreal részvényei
A L’Oreal részvényei pénteken jelentős, 5%-os emelkedést mutattak, ami a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Promóciók napján átadásra kerültek az „Év Promóciója 2025” díjak
Idén 17. alkalommal került megrendezésre, a Trade magazin szervezésében az…
Tovább olvasom >Húsvétkor indul a szabadtéri szezon a játékpiacon
A kisgyermekes családokban az ajándékozás továbbra is a húsvét meghatározó…
Tovább olvasom >A Trump-vámok a gyógyszeriparra is kihatnak
Donald Trump új vámterve a gyógyszerimport visszaszorítását és az amerikai…
Tovább olvasom >