Kedvező trendek, optimista fogyasztók
lelmiszerexportunk hatodik legnagyobb célországa Lengyelország. Magyar cégek idén az első félév alatt 181,5 millió euró értékben adtak el oda élelmiszert. Ez a forgalom 15 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló időszakét, az Agrárgazdasági Kutató Intézet adatai szerint.
Jelentős piac a visegrádi négyek legészakibb tagja, közel 39 millió lakosával. Ebből a szempontból az európai „nagy öt”, angolul big five néven számon tartott ötös fogat tagjai közül legjobban a csaknem 47 millió lakosú Spanyolországot közelíti meg.
Növekedés értékben és mennyiségben
Európában a negyedik legnagyobb növekedési ütemet érte el a lengyel élelmiszer-kiskereskedelem az idei második negyedévben, a tavalyi hasonló periódushoz képest, állapítja meg a Nielsen Growthreporter nevű, huszonegy országban rendszeresen végzett kutatása.
Ennél nagyobb növekedési rátát csak Törökországban, Norvégiában és Svédországban mértek.
Ezzel egy időben mennyiséget tekintve 1,7 százalékkal több árut adtak el a lengyelországi boltok, míg az átlagárak 1,1 százalékkal emelkedtek.
Egyre kedvezőbben alakul az ottani élelmiszer-kiskereskedelem: Forgalma értéket tekintve mind nagyobb ütemben növekszik, ha a legutóbbi három évet nézzük. Tavaly egész évre plusz 2,4 százalékot regisztráltunk.
Szintén érték szempontjából idén az első negyedév alatt plusz 4,8, majd a másodikban plusz 2,9 százalék következett, mindig az előző hasonló periódushoz viszonyítva.
Kedvező személyes pénzügyi helyzet
A lengyel fogyasztói bizalmi index a legutóbbi hét év rekordját érte el idén a második negyedévi 87 ponttal. Ennél nagyobb értéket Lengyelországban a negyedévenkénti globális felmérés során 2008 harmadik negyede során mért a Nielsen, 98 pontot.
Különösen kedvezőnek látszik a lengyel fogyasztói bizalmi index az európai, második negyedévi átlag 79 ponthoz viszonyítva.
Ha megnézzük az index három összetevőjét, akkor a következő tizenkét hónap során a lengyelek legnagyobb aránya (48%) többé-kevésbé kedvezőnek személyes pénzügyi helyzetét látja. (Európai átlag 41%).
Szintén viszonylag nagy a lengyelek vásárlási kedve. Figyelembe véve az árakat és személyes pénzügyi helyzetét, a jelenlegi időszakot az ottani válaszadók 38 százaléka tartja kedvezőnek arra, hogy megvegye, amire szüksége van. (Európai átlag: 33%).
Ami a következő tizenkét hónap munkahelyi kilátásait illeti, kisebb-nagyobb mértékben tíz lengyel válaszadó közül hárman derűlátóak. Itt véleményük alig tér el a 29 százalékos európai átlagtól.
Gondok: munkahely, egészség…
Befolyásolják a vásárlási, fogyasztási kedvet az emberek gondjai is. Arra a kérdésre, hogy mi miatt aggódik első- vagy másodsorban, a lengyelek legnagyobb arányban a munkahelyek biztonságát említették (28%). Második az egészség 22, harmadik a hitel 19 százalékkal.
Ezután, még mindig 10 százalék feletti említéssel következik az aggodalom a terrorizmus, majd a háztartási energia árának növekedése, továbbá a politikai stabilitás miatt.
Hányan spórolnak – és min?
Jobb a második negyedévi európai átlaghoz képest a lengyel helyzet a következő kérdésnél is: „Az egy évvel ezelőttihez képest változtatott-e ön háztartása költési szokásain, hogy spóroljon?”
Igennel az európaiak átlag 58 százaléka válaszolt. Szemben a lengyelek 52 százalékával.
Közülük a többség sorrendben visszafogta az otthonán kívüli szórakozást; már a felénél kisebb rész vett új ruhát, igyekezett spórolni gázzal és árammal, nyaralással vagy kisebb utazásokkal, és csak utána következik, hogy olcsóbb élelmiszerekre váltottak, 35 százalékos említéssel.
A takarékoskodásra váltott európai fogyasztók átlagosan jóval nagyobb arányban (49 százalék) váltottak olcsóbb élelmiszerekre.
Egy lengyel háztartás költségvetéséből otthoni elfogyasztásra szánt élelmiszerre 23 százalék jut; 4 százalékponttal több az európai átlagnál.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 184 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Csökkent az ipari termelés Magyarországon: a német függés mérséklését sürgeti az NGM
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb, naptárhatástól megtisztított adatai szerint…
Tovább olvasom >NGM: Fogyasztóvédelmi Tanács ülés a fogyasztói jogok védelme és a hazai fogyasztóvédelmi intézményrendszer hatékonysága érdekében
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) rendezte meg az év…
Tovább olvasom >