Kedvencek újraalkotva – laktóz nélkül
Az elmúlt években robbanásszerű növekedésnek indult a laktózmentes termékek piaca, és ez a trend 2024-ben sem veszített lendületéből. A speciális étrendet követő fogyasztók száma évről évre emelkedik, miközben az egészségtudatosság a hazai és nemzetközi élelmiszerpiac egyik legfőbb mozgatórugójává vált.
A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

Szekeres Dóra
HELL ICE COFFEE
márkáért felelős vezető
HELL ENERGY
Magyarország
Szekeres Dóra, a HELL ENERGY Magyarország Kft. HELL ICE COFFEE márkáért felelős vezetője elmondja: a fogyasztók előszeretettel választják azokat az alternatívákat, amelyek nem tartalmaznak állati eredetű tejet vagy laktózt – legyen szó egészségügyi okokról, ételallergiáról vagy tudatos életmódbeli döntésekről.
– A HELL ICE COFFEE számára ez a trend prioritást élvez, ezért portfóliónkban már évek óta megtalálhatók a laktózmentes verziók, és folyamatosan figyeljük a piaci igényeket, hogy még szélesebb vásárlói kört szolgálhassunk ki. Jelenleg a laktózmentes portfóliónkban a HELL ICE COFFEE Coconut és Salted Caramel kap helyet – avat be Szekeres Dóra.
A szakembertől azt is megtudjuk, hogy a laktózmentes kávékategóriában a kisebb kiszerelések dominálnak, mivel az emberek számára lényeges szempont a praktikum és a hordozhatóság. Fokozódik az igény a fenntartható csomagolások iránt, ezért a HELL ICE COFFEE italai minőségromlás nélkül, 100%-ban újrahasznosítható alumíniumdobozokban érhetők el. Az eladásokban egyre nagyobb szerepet kapnak a limitált verziók, mind többen keresik a különlegesebb ízvilágokat.
– Idén tovább bővítettük a laktózmentes portfóliónkat. Nemrég mutattuk be a limitált HELL ICE COFFEE Chai Lattét, ami fűszeres, édes ízével és látványos csomagolásával igazi különlegesség. A kávérajongók imádni fogják! – mondja Szekeres Dóra.
A vállalat marketingstratégiájának középpontjában változatlanul az élményalapú kommunikáció és a közösségimédia-aktivitás áll. Március 3-án jelentették be, hogy a HELL ICE COFFEE új reklámarca Megan Fox, aki tökéletesen képviseli a márka dinamizmusát.

Az árrésstopnak köszönhetően a laktózmentes variánsok fogyasztói árai több kategóriában is nagy mértékben csökkentek
Széles paletta
A növekvő fogyasztói igényeket követve a Sole-Mizo szinte minden tejtermék szegmensben gyárt laktózmentes alternatívát, mert fontosnak tartják, hogy a laktózérzékenység senkinek se legyen akadály abban, hogy élvezze a tejtermékek fogyasztásának előnyeit.

Farsang Luca
brand manager
Sole-Mizo
– A Mizo márkán belül az ízesített tejitaloknál és a jegeskávéknál figyelhetünk meg szignifikáns növekedést a laktózmentes termékek értékesítésében. Az NIQ adatai szerint előbbi esetén jelenleg 12%, utóbbinál pedig már 21% a laktózmentes választék aránya, mindkét esetben két számjegyű növekedést mutatva. Ezt a trendet jelentősen erősítik a piacra érkező újdonságok is, mivel sok innováció, új íz már rögtön laktózmentes változatban érkezik. Szintén megfigyelhető, hogy a termékelőny nem áll meg csak a laktózmentességnél, sokszor társulnak hozzá további extra tulajdonságok is, mint például a 0% hozzáadott cukor vagy a magasabb fehérjetartalom. A tavalyi évben ilyen bevezetés volt például a Mizo nagy népszerűségnek örvendő Pörkölt Pisztácia ízű lattéja, amely amellett, hogy laktózmentes, cukor hozzáadása nélkül készül – informálja lapunkat Farsang Luca, a Sole-Mizo Zrt. brand managere.
Úgy látja, hogy míg az alapvető tejtermékek tekintetében továbbra is fennáll egy árprémium a nem laktózmentesekhez képest, ezekben a kevésbé tradicionális kategóriákban többnyire egy árban vannak a laktózt tartalmazó társaikkal.
– 2025-re a laktózmentesség már nem kuriózum egy tejtermékgyártó számára, sokkal inkább egy must have. Így már kevésbé jellemző a kizárólag ezekre az árucikkekre fókuszáló kommunikáció, inkább a teljes portfóliót érintő promóciók részeként kapnak szerepet, vagy egy új ízvariáns, esetleg valamilyen plusz termékelőny kiegészítéseként jelennek meg – tájékoztat Farsang Luca. //
Változnak a vásárlói szokások
Folyamatosan nő a speciális étrendet követők száma, de a tudatos táplálkozás, valamint az egészségügyi szempontok is egyre nagyobb szerepet játszanak a vásárlói döntésekben. A Kifli.hu statisztikái alapján a fogyasztók 20%-ának kosarába rendszeresen kerül valamilyen speciális diétás termék, ráadásul mostanra azok összetevői is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak.
A 16 és 75 év közötti lakosság több mint fele (58%) fogyaszt valamilyen speciális élelmiszert. Laktózmentes termékeket a magyarok ötöde választ, közel felük cukormentes változatokat részesít előnyben, míg gluténmentes élelmiszereket és alapanyagokat a népesség tizede vásárol. Sokak számára ez nem csupán tudatos döntés, hiszen az ételintoleranciával élők esetében ezek az élelmiszerek elengedhetetlenek a megfelelő életminőség fenntartásához. Az érintettek többsége (70%) úgy véli, hogy a speciális étrendet követők jellemzően nagyobb kiadásokkal számolnak, és általánosságban elmondható, hogy ezek az élelmiszerek mintegy 30%-os többletköltséget jelentenek egy hagyományos bevásárláshoz képest, ráadásul 64%-uk több helyről tudja csak beszerezni a szükséges alapanyagokat – derül ki az NRC 2024-es kutatásából.
A Kifli.hu küldetése, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a speciális étrendbe illeszthető minőségi termékeket. Ennek részeként februártól több mint 25 kiemelt laktózmentes, gluténmentes és cukortudatos termék árát csökkentette 15–50%-kal. A Kifli.hu jelenleg 1283, speciális étrendbe illeszthető terméket kínál, amelyek a szárazáru, a fagyasztott, a pékáru és a hűtött kategóriákban érhetők el.
A vásárlók 20%-ának kosarában rendszeresen található valamilyen speciális diétás termék. A fogyasztók ráadásul egyre jobban figyelnek az összetevőkre is: míg korábban a gluténmentes termékek fő alapanyaga a kukorica volt, ma már a rizs- és borsóalapú alternatívák kerülnek előtérbe. Az alacsony cukortartalmú termékek esetében is tudatosabb a választás – a fogyasztók leginkább a steviával, eritrittel vagy nyírfacukorral édesített élelmiszereket keresik.
Az online szupermarket folyamatosan értékeli a visszajelzéseket, negyedévente pedig kínálatát is frissíti. Az általános vásárlási trendek szerint a laktózmentes termékek fogynak a legjobban, ezeket követik a gluténmentes alapélelmiszerek, de a vegán termékek iránti kereslet is dinamikusan növekszik – különösen a növényi alapú italok, például a zab-, mandula- és burgonyaitalok esetében. //
A mentes termékek piacán indítana felmérést a NAK munkacsoportja
Komplex felmérést indít a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara a mentes termékek piacán. A NAK Mentes munkacsoportján belül megalakult Piackutatás alcsoport célja, hogy feltérképezzék az úgynevezett mentes termékek iránti fogyasztói igényeket, szokásokat, emellett részletes adatokat nyerjenek ezen áruk kiskereskedelemben elfoglalt helyéről.
A fogyasztói preferenciákra, vásárlási szokásokra és az azokat befolyásoló tényezőkre vonatkozó adatgyűjtés egy online kérdőív segítségével indul majd. Az eredmények várhatóan a többi alcsoport – így az Adózás és az Edukációs alcsoport – munkáját is értékes információkkal támogatják. Emellett hozzájárulnak a 2018-as Gluténmentes élelmiszerek kiadvány megújításához, valamint érdemi segítséget nyújthatnak a hazai előállítók termékfejlesztési és piactervezési tevékenységéhez is.
Az alcsoport a részletes információk gyűjtése érdekében több kutatás elindítását tervezi. Lehetséges irányként felmerült egy kiskereskedelmi polcfelmérés, valamint piackutató cégek reprezentatív felméréseiből származó adatok célzott lekérdezése is. A kutatás első lépésként a gluténmentes termékekre összpontosítana, és a tervek szerint 2025 nyarán valósulhat meg.
Világszerte – így hazánkban is – egyre több ember küzd gluténérzékenységgel, tejfehérje-allergiával, laktózintoleranciával vagy cukorbetegséggel. Számukra jelentenek megfelelő alternatívát a különféle mentes termékek. A munkacsoport célja, hogy az igények felmérését követően a hazai előállítású termékek egyre nagyobb arányban igazodjanak a fogyasztói elvárásokhoz. //
Kapcsolódó cikkeink
Parázs helyzet
Az elmúlt évek inflációs hatása és az alapvető szükségletek drasztikus…
Tovább olvasom >Mantova: Olasz ízorgia, fűszerekkel
A Fratelli Mantova BBQ termékcsalád új szintre emeli a grillezést. Egész évben, akár grillsütő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hatezren vettek részt az Etesd az Eszed program Fenntarthatósági Kihívásában
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az…
Tovább olvasom >A fenntartható vásárlásért kampányol a SPAR Szlovéniában
Szlovéniában újabb lépést tett a SPAR a fenntarthatóság felé vezető…
Tovább olvasom >Évente közel 40 különböző kereskedőnél vásárolnak az amerikai fogyasztók
A Circana friss kutatása szerint az amerikai háztartások egy éven…
Tovább olvasom >