Kávézacc visszagyűjtési rendszer kidolgozására írt ki egyetemi pályázatot a Coca-Cola HBC Magyarország és a MATE
Együttműködésbe kezdett a Coca-Cola HBC Magyarország és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE), amely a mindennapi kávézás során keletkező zacc átfogó vizsgálatát és újrahasznosítási útjainak feltárását tűzte ki célul. A projekt első lépéseként hallgatói pályázatot indítottak, amely a Coca-Cola HBC Magyarország vendéglátóipari vevőpartnereinél keletkező kávézacc biztonságos be- és visszagyűjtési rendszerének kidolgozására tesz kísérletet.
Ma Magyarországon a felnőtt lakosság mintegy 80 százaléka napi rendszerességgel kávézik, évente 18 ezer tonna kávét fogyasztunk el, amiből több mint 14 000 tonna kávézacc keletkezik. Az értékes anyagokban gazdag zacc döntő többsége jelenleg hulladékká válik, mivel nincs bekapcsolva a körforgásba.
A Coca-Cola HBC Magyarország 2020 óta a Costa Coffee, 2022 eleje óta pedig a Caffè Vergnano kizárólagos forgalmazója, a hazai prémium HoReCa kávépiac top 3 szereplőjének egyike. A vállalat több mint 2200 vevőpartnerének értékesít kávét a vendéglátóiparban országszerte. Felelős nagyvállalatként a Coca-Cola HBC Magyarország kiemelt figyelmet fordít a tevékenysége során előállított termékek teljes életciklusára. Ahhoz pedig, hogy a lehető leghatékonyabb megoldásokat hozza létre és alkalmazza mindennapi tevékenysége során, elengedhetetlen a piac beható ismerete. Ezt szem előtt tartva a vállalat kutatást végzett vendéglátóipari partnerei körében a zacc felhasználásáról, hogy megismerje a szektor meglátásait és tapasztalatait.
A válaszadó vevőpartnerek jelentős része (68%) naponta kevesebb mint 3 kilogramm kávét használ fel és a válaszadók közel fele (48%) a szemétbe dobja az ebből keletkező kávézaccot. Mintegy 10 százalékuk komposztálja a fontos mellékterméket, és bár minden tizedik válaszadó nagyon szeretné újrahasznosítani a zaccot, erre egyelőre nincsen lehetősége. Kisebbségben vannak azok a partnerek, akik jelenleg is hasznosítják a kávézaccot a növények alá szórva, mások pedig a lefolyóba öntik. Az is kiderült, hogy a vállalati HoReCa partnerek több mint felét (53%) érdekelné a jövőben a zaccbegyűjtő rendszer és az ahhoz való kapcsolódás lehetősége, mert szeretnék, ha ez az értékes alapanyag nem a szemétben végezné.
A kávézacc értékesebb anyag annál, mintsem, hogy hulladékként végezze a vevőpartnereknél. Számos olyan összetevő alkotja, amelyek alkalmassá teszik az újrahasznosulásra. A Coca-Cola HBC Magyarország és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem budai campusa együttműködésükben azt vizsgálja, hogy miként adhatunk új életet a mindennapi kávézásaink során keletkezett zaccnak. Az együttműködés első fázisában a vendéglátóiparban keletkező kávézacc biztonságos visszagyűjtési rendszerének kidolgozását célozzák meg az egyetem hallgatóinak bevonásával. A munka nem áll meg itt, a Coca-Cola HBC Magyarország reményei szerint a pályázaton beérkezett ötleteket a gyakorlatban is hasznosítani tudják a későbbiekben a HoReCa vevőpartnereik körében.
„Örömmel töltött el a Coca-Cola HBC Magyarország megkeresése, nagyon hasznos a hallgatók számára a vállalati szemlélet ismerete, valamint a tapasztalatszerzés. A kávézacc nem egy hulladék, hanem egy értékes ásványi anyagokban gazdag termék, mégis alig vannak jó gyakorlatok a körforgásba történő bekapcsolására. A zaccot olyan értékes összetevők alkotják, amelyek lehetővé teszik újrahasznosítását számos iparágban (például élelmiszeripar, gyógyszeripar, mezőgazdaság, csomagolóanyagok vagy üzemanyagok), de megoldatlan az újbóli felhasználásig tartó tárolása, az értékeinek a megőrzése”
– mondta Badakné Kerti Katalin, a MATE egyetemi docense.
A novemberben záruló Zaccmentő hallgatói pályázat célja olyan megvalósítható, valós piaci környezetben helytálló és egyben kreatív megoldások életre hívása, átgondolása, illetve kidolgozása, amelyek lehetővé teszik a kávézacc visszagyűjtését és a feldolgozás helyszínére történő eljuttatását olyan módon, hogy az alapanyag értékessége ne sérüljön, hasznossága megmaradjon. A pályázatra összesen 27 hallgatói csapat jelentkezett, akiknek november közepéig van arra lehetőségük, hogy kidolgozzák ötleteiket, majd a zsűri elé tárják megoldásaikat.
„A körforgásos gazdaságra való átállás komoly szemléletváltást igényel, a termékek tervezésétől, gyártásától át a logisztikai folyamatokon keresztül a felhasználásig. Vállalatunk nagy hangsúlyt fektet a hitelességre és a megalapozottságra, egyebek mellett ezért is nyitottunk a tudomány irányába. Arra törekszünk, hogy olyan jövőt építsünk, ahol elkerülhető az alapanyagok felesleges, pazarló használata, és ahol az anyagok hosszú ideig megőrzik értéküket a körforgáson belül. Nagyon bízunk benne, hogy a hallgatók közreműködésével olyan működőképes kreatív ötletek születnek, amelyek a továbblépést hordozzák magukban és lehetővé teszik, hogy megoldást kínálhassunk vevőpartnereink számára a náluk keletkező kávézacc biztonságos begyűjtésére.”
– mondta Éder Gergely a Coca-Cola HBC országos QSE vezetője, a pályázati kiírás egyik bírálója.
A beérkezett pályaműveket Friedrich László, a MATE Élelmiszertudományi és Technológiai Intézet igazgatója, Badakné Kerti Katalin, a MATE egyetemi docense, a Csokoládé-kávé-tea szakmérnöki és szaktanácsadói képzés szakfelelőse, Karsai Dóra, a Coca-Cola HBC Magyarország külső kommunikációs vezetője, Ákontz Péter, a Coca-Cola HBC Magyarország HoReCa értékesítési vezetője, Éder Gergely, a Coca-Cola HBC Magyarország országos QSE vezetője, Kertész-Káldosi Zsuzsanna, a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségének környezetvédelmi tanácsadója, Gyükeri Mercédesz, a HVG gazdasági rovatának vezetője és Kiss Gábor, a Mobil Petrol Kft. beszerzési vezetője értékelik majd. A Magyarországon 47 töltőállomást működtető Mobil Petrol Kft. a Coca-Cola HBC jelentős partnere, mindennapi működésük során pedig jelentős mennyiségű kávézacc keletkezik, amit szeretnének bekapcsolni a körforgásba.
Kapcsolódó cikkeink
Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Reggelikultúra
A közelmúltban bejelentett együttműködés keretében a budapesti Budapart Piknikségben tartott…
Tovább olvasom >Monster Ultra Strawberry Dreams
Úgy tartja a hiedelem, hogy amikor két eper egybenő és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >