Kávé a körforgásos szemlélet jegyében
Vezető kávéipari vállalatként a Nespresso számos lépést tett annak érdekében, hogy működését a teljes értéklánca mentén fenntarthatóbbá alakítsa. 2014 és 2020 között összesen 585 millió svájci frankot fektettek a The Positive Cup elnevezésű fenntarthatósági stratégiába, melynek részleteiről a Közös Értékteremtés Összefoglalóban is beszámolnak. Ennek kiemelten fontos pillére az ökológiai szemléletű tervezés: a körforgás elvére és az innovációra összpontosítva úgy tervezik meg kapszuláikat, kiegészítőiket és kávégépeiket, hogy azokban és csomagolásukban egyre nagyobb legyen az újrahasznosított és újrahasznosítható anyagok aránya.
A Nespresso kapszulák alumíniumból készülnek, amely tökéletesen védi a kávét a levegőtől, a nedvességtől és a fénytől, így a kiváló minőségű pörkölt, őrölt kávé a lehető legfrissebb marad — egészen az elkészítés pillanatáig. Emellett az alumínium további fontos előnye, hogy korlátlan alkalommal újrahasznosítható; az alumínium a világ egyik legnagyobb mértékben újrahasznosított anyaga. Olyannyira, hogy a világon valaha előállított alumínium 75%-a ma is körforgásban van, és fellelhető például a mindennapokban használatban lévő alumíniumcsomagolások anyagában. Ráadásul, ha egy termék nem újonnan előállított, hanem újrahasznosított alumíniumból készül, az lényegesen kevesebb energia felhasználását jelenti a gyártási folyamat során. 2020-ban — a világon elsőként — bemutatták a 80 százalékban újrahasznosított alumíniumból készült kávékapszulákat, és céljuk, hogy hamarosan az összes otthoni fogyasztásra szánt Nespresso kávét (Original és Vertuo egyaránt) újrahasznosított alumínium felhasználásával készült kapszulákba csomagolják.
A magyar vásárlók 100%-a számára elérhető a kapszulák visszagyűjtése
A körforgásos szemlélet megerősítése érdekében a márka világméretű kapszula-gyűjtőrendszert épített ki, amely mára már 70 országban elérhető, és van, ahol az állami szelektív gyűjtőrendszer keretén belül is gyűjtik a kapszulákat. A Nespresso — vásárlóival és fogyasztóival együttműködve — folyamatosan tovább növeli a kapszulák visszagyűjtési és újrahasznosítási arányát, éppen ezért olyan kezdeményezésekbe invesztál, amelyek révén egyszerűbbé és könnyebbé válik az alumínium újrahasznosítása, a kávézacc pedig energiaforrásként vagy anyagában hasznosulva kerülhet vissza a körforgásba. A Nespresso Magyarországon 2012 óta gyűjti a használt kapszulákat Boutique-jaiban, 2017-től pedig vásárlóik a megrendeléseik kézbesítésekor a futárszolgálattal is visszaküldhetik használt kapszuláikat, illetve leadhatják őket az átvételi pontokon is. Hazánkban a vásárlók 100%-a számára elérhető valamilyen újrahasznosítási lehetőség. 2021 végén a Nespresso globális becsült újrahasznosítási aránya a visszagyűjtési rendszerekben 28% volt. Magyarországon a kapszulák újrahasznosítási aránya több mint 40%, és növekvő tendenciát mutat, de a vállalat célja, hogy ezt az arányt folyamatosan tovább növelje.
Az utolsó csepp kávé nem jelenti a felhasználás végét
Minden visszajuttatott Nespresso kapszulát újrahasznosítanak. A Magyarországon visszagyűjtött kapszulák a debreceni feldolgozópartnerhez kerülnek. Itt beérkezéskor a használt kapszulák súlyát lemérik, ezután egy helyre gyűjtik őket. A kapszulákat kiöntik a gyűjtőzacskókból, és a kézi válogatás következik, mely során eltávolítják az idegen anyagokat. Miután kiszárították a kapszulákat, azok egy speciális gépbe kerülnek, amely kisebb darabokra vágja a kapszulákat. Innen egy rázódobba érkeznek, amely szétválasztja az alumíniumot és a kávézaccot. Utóbbi tárolókba kerül, míg az alumíniumot összepréselik vagy zsákokba gyűjtik, és alumíniumkohóba szállítják, ahol beolvasztásra kerülnek. Az alumínium különböző használati tárgyak formájában születik újjá, a kávézaccot pedig komposztálás során hasznosítják. A Magyarországon visszagyűjtött kapszulákból származó kávézacc egy részéből speciális termőközeget fejlesztett a Nespresso, melyet a Pannonhalmi Főapátság levendulamezőinek talajjavítására használnak fel. A kezdeményezés teljes mértékben helyi: a kapszulák a hazai fogyasztóktól származnak, és mind a feldolgozásuk — az alumínium és a kávézacc szétválasztása —, mind a termőközeggyártás is Magyarországon történik. A kávézacc többi része Debrecen környékén, komposztálás során kerül újrafelhasználásra. Az egész folyamatról egy videó is elérhető.
Az újrahasznosítás azonban nem elég
Az újrahasznosítás fontos része tehát a körforgásos szemléletnek, azonban nem csupán ezt kell figyelembe venni, egy termék környezetre gyakorolt hatása nem csupán ebből áll.
A Quantis által készített életciklus-elemzés arra a következtetésre jutott, hogy egy csésze Nespresso kávénak hasonló karbonlábnyoma van, mint a csepegtetős, a kotyogós és a filterkávénak, valamint az is kiderült, hogy a Nespresso rendszer karbonlábnyoma 24%-kal kisebb, mint a szemeskávéval működő őrlős kávégépeké. Az egy csésze Nespresso kávéra számított környezeti hatás 41 százalékát a felhasználási szakasz teszi ki, ezt követi a zöldkávé-ellátás 32 százalékkal, és a csomagolás csupán a harmadik helyen áll a maga 13 százalékával. Annak érdekében, hogy a zöldkávé-ellátás környezetre gyakorolt hatásait is csökkentse, a Nespresso erőfeszítéseit erőteljesen a regeneratív mezőgazdaságra összpontosítja az újrahasznosítás, a környezettudatos termékfejlesztés és -tervezés, a megújuló energiaforrások használata, valamint a logisztika optimalizálása mellett.
A megoldás a termőföldek megóvásával kezdődik
A vállalat idén a kávé világnapja alkalmából mutatta be a The Empty Cup (Az Üres Csésze) elnevezésű kampányát, mellyel a globális kávétermelést veszélybe sodró klímaváltozás negatív hatásaira irányítják rá a figyelmet. A kampányhoz tartozó képeken George Clooney, a márka nagykövete egy üres kávéscsészét tart a kezében, ami szimbolizálja azt a kockázatot, amellyel napjainkban világszerte rengeteg kávétermelő szembesül, beleértve azt a több mint 140 000 farmert, akik szorosan együttműködnek a Nespresso-val. A klímaváltozás jelenleg a vadon termő kávéfajták 60 százalékát veszélyezteti, és 2050-re a kávétermesztésre használt földterületek 50 százaléka válhat művelésre alkalmatlanná. A jobb Arabica fajták különösen érzékenyek az erőteljes időjárási sokkhatásokra. A kiváló minőségű kávé megóvása és jövőjének biztosítása már 20 éve központi szerepet játszik a Nespresso stratégiájában. A 2003-ban az Esőerdő Szövetséggel közösen elindított Nespresso AAA Sustainable Quality™ Program célja, hogy fokozza a termés mennyiségét és minőségét, miközben védi a környezetet és javítja a termelők és közösségeik életminőségét. A kiváló minőségű kávé hosszú távú, fenntartható termesztése szempontjából kulcsfontosságú, hogy a gazdálkodó közösségek képesek legyenek megóvni ültetvényeiket az erőteljes időjárási hatásoktól, és ezzel együtt az éghajlatváltozást kiváltó okok ellen is küzdjenek. A Nespresso számára ennek eszköze a regeneratív (talajmegújító) mezőgazdaság, vagyis egy olyan szemlélet, amely nem csupán csökkenti a globális agrár- és élelmiszeripar kibocsátását, hanem ellenállóbbá is teszi a termőföldeket az éghajlatváltozás hatásaival szemben. Éppen ezért a vállalat globálisan is segíti a velük szorosan együttműködő farmereket a regeneratív módszerekre történő átállásra.
30 éve a fenntarthatóság útján
1986-os megalapítása óta a Nespresso folyamatosan arra törekszik, hogy pozitív hatással legyen a kávéiparra. A vállalat üzleti tevékenysége már 2017 óta karbonsemleges, 2020-ban pedig új célként tűzte ki, hogy ellátási lánca további részein és termékei életciklusában is visszaszorítja a szén-dioxid-kibocsátását. 2022-ben minden egyes csésze Nespresso kávé karbonsemleges lesz, melyet a The Carbon Trust tanúsítványa igazol. A Nespresso a 2009-es szinthez képest 24 százalékkal csökkentette az egy csésze kávéra jutó karbonlábnyomát, és számos partnerrel (például a Pur Projet szervezettel) 6 millió fát ültetett el a 2021-es év végéig. Erőfeszítéseinek fontos elismeréseként a Nespresso megszerezte az egyik legjelentősebb globális fenntarthatósági elismerésnek számító B Corp™ tanúsítványt. A B Corp egy olyan globális, vállalatokat tömörítő közösség, amelynek tagjai tekintettel vannak munkavállalóikra, beszállítóikra, fogyasztóikra, a közösségre és a környezetre, amelyben működnek. A B Corp vállalatok változást képviselnek, és üzleti tevékenységeik során szem előtt tartják, hogy termékeiken, gyakorlataikon és nyereségükön keresztül minden érintett javát szolgálják.
Kapcsolódó cikkeink
DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >Start-uppal együttműködve kínál fenntarthatóbb kávét a német Kaufland
A Cotierra nevű startuppal együttműködésben törekszik a Kaufland arra, hogy…
Tovább olvasom >Csomagolás újragondolva
A gyűjtőcsomagolás az FMCG szektor egyik legfontosabb eleme, amely jelentős…
Tovább olvasom >További cikkeink
Olcsóbb lett a gyümölcsjoghurt, de elszállt a narancslé ára
Egy év alatt 7 százalékkal drágultak a gyermekek által gyakran…
Tovább olvasom >A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették…
Tovább olvasom >30 százalékos kedvezmény kell a sikerhez a Black Friday-on
Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak…
Tovább olvasom >