Katicabogarak a bevásárlóközpontban
Mintegy hetvenkétezer katicabogarat engedtek szabadon egy amerikai bevásárló- és szórakoztatóközpontban, hogy hadat üzenjenek a zárt épületkomplexumban élősködő levéltetveknek.
A Minnesota állambeli Bloomingtonban található Mall of America nevű központba annak idején harmincezer növényt – köztük 400 fát – telepítettek, hogy természetes légtisztítóként szolgáljanak. Csakhogy a zöld növényzettel együtt jöttek a levéltetvek is, amelyek azóta fölöttébb elszaporodtak a hatalmas, hét amerikaifutball-stadionnyi alapterületű komplexumban. A levéltetveknek van azonban egy ősellenségük: a katicabogár, amely szívesen lakmározik mindenféle rovarkártevőket.
„A katicabogarakra afféle biológiai védelmi rendszerként tekintünk” – idézte a LiveScience tudományos hírportál a Mall of America igazgatóját, Lydell Newbyt.
A központ már korábban is igénybe vette a bogarak „velük születetett” szolgáltatását rovarirtó szerek alkalmazása helyett. Bár kezdetben akadtak vásárlók, akik attól féltek, hogy a katicák esetleg rászállnak az ételre, a szóvivő megnyugtatóan közölte, hogy szinte kizárólag a növényeken tanyáznak, és nem igazán érdekli őket az emberi ennivaló.
A komplexumnak nem ez az egyetlen természetbarát kezdeményezése. Az éttermeiből kikerülő elhasználódott sütőzsírt biodízellé alakítják át „házon belül”, és azzal üzemeltetik a biztonsági szolgálat járműveit. Bár arrafelé igencsak kemények a telek, az épületnek nincs központi fűtőrendszere: „zöld” megoldásként a nap melegét használják fűtésre a 1,5 kilométernyire elnyúló tetőablakokon keresztül.
A 390 000 négyzetméter alapterületű központot 1992-ben adták át. Évente több mint negyvenmillió látogatót fogad – durván nyolcszor annyit, amennyi Minnesota állam teljes lakossága -, alkalmazottainak a száma tizenkétezer. Három szintjén közel 530 üzlet található, parkolójának befogadóképessége 12 300 jármű. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >