Katicabogár diszkont, Real, Tesco, Lidl…
Tavaly a lengyel fogyasztók derűlátóbban ítélték meg országuk gazdasági helyzetét, mint idén. A Nielsen globális felmérése során a lengyel megkérdezettek 51 százaléka értékelte úgy a múlt év második negyedében, hogy országa gazdasági válságban van. Akkor jóval kedvezőbbnek látták helyzetüket, mint az európaiak átlag 76 százaléka.
Az idei második negyedévben a lengyelek véleménye még mindig pozitívabb, mint az európai átlag: Most legutóbb ugyanis a lengyel válaszadók 66 százaléka gondolta, hogy országuk gazdasági válságban van. Az európai átlagos arány 68 százalék. (Ugyanakkor a hasonló mutató Magyarországon 83-ról 86 százalékra emelkedett).
S ahogyan átlagosan világszerte, úgy a 38 millió lakosú Lengyelországban is csökkent a fogyasztói bizalom. A fogyasztói bizalmi index globális átlaga a tavalyi második negyedévben mért 93 pontról az idei hasonló periódusban 89-re változott. A lengyel fogyasztói bizalmi index 88 pontról 66-ra. (A magyar mutató 65-ről 43-ra).
A lengyelek az energián
spórolnak a legtöbbet
Tükrözi a véleményeket, hogy a fogyasztók megváltoztatják költési szokásaikat, az egy évvel ezelőttihez képest. Így nyilatkozott idén a második negyedévben a lengyelek 71, a magyarok 79 és az európai átlag 62 százaléka.
A lengyelek legnagyobb arányban úgy igyekeznek spórolni, hogy kevesebb háztartási energiát használnak. Utána olcsóbb élelmiszerek és kevesebb új ruha beszerzése révén. Sorrendben 64, 63 és 60 százalékuk.
Nálunk az olcsóbb élelmiszert nevezték meg legtöbben (70 százalék), majd a kevesebb energiafogyasztást (68) és ruhavásárlást (55).
Változnak a vásárlási szokások is. Milyen üzletben költi el ön a legtöbb pénzt élelmiszerre? A válaszadók aránya diszkontnál 8-ról 13 százalékra emelkedett, egyik évről a másikra. Hagyományos boltnál pedig 6 százalékról 8-ra. Többek között ezt tárta fel a Nielsen ShopperTrends kutatása a vásárlási szokásokról.
Ugyanakkor élelmiszerre a legtöbb pénzt a lengyelek legnagyobb arányban továbbra is szuper- és hipermarketben költik el. Csak ezután következik a diszkont, majd a hagyományos élelmiszerüzlet.
Portugál diszkont az első helyen
Az élelmiszer-kiskereskedelem vezető lánca Lengyelországban a portugál tulajdonban lévő Biedronka diszkont (neve magyarul katicabogarat jelent). Mellette jelentős súlyt képvisel a német Metro-csoport Real hipermarketje, a brit Tesco, a szintén német Schwarz-csoport tulajdonában lévő Kaufland és Lidl, továbbá két francia lánc, a legnagyobb európai cég, a Carrefour, valamint az Auchan.
Érdekesen tér el egymástól a magyar és a lengyel fogyasztók szempontrendszere a boltválasztásnál. Ahogyan nálunk, úgy a lengyeleknél is legfontosabb kritérium a következő: „Könnyen megtalálom, amit keresek”. Utána a nagy lengyel piacon a kedvező ár-érték arány következik, majd az, hogy „mindent megtalálok egy boltban”. Ott negyedik legfontosabb a vásárlók számára, hogy a kiválasztott üzletben mindig kapható legyen, amit keresnek. Az üzlet kellemes környezete szintén beletartozik az első öt szempontba.
Hazánkban második, hogy egy boltban mindent megtaláljon a vásárló, amire szüksége van, és harmadik a kedvező ár-érték arány. Azután viszont a jó minőségű friss termékek választékát, valamint a vonzó akciókat, promóciókat tartják nagyon fontosnak a magyarok, amikor boltot választanak.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >A karrierváltás kihívásai – számos pozícióra munkára kész jelöltet keresnek
Karrierváltás történhet kényszerből a megváltozott piaci vagy személyes körülmények miatt,…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >