Kasszanélküli okosüzletek Németországban: a lassú indulás után lendületes növekedés
Németországban későn indult el a kasszanélküli üzletek bevezetése, mégis mindössze hat év alatt 600 okosüzlet kezdte meg működését. A non-stop okosboltok szegmense bővül, különösen a vidéki területeken, a termelői kiskereskedelemben és a közlekedési csomópontokban.
A cikk teljes terjedelmében a Trade magazin 2025/05 lapszámában olvasható
A német élelmiszeripari ágazatot gyakran a modern kiskereskedelmi technológia késői követőjének tekintik, különösen európai viszonylatban. A DHBW Heilbronn új tanulmányából azonban a pénztárgép nélküli intelligens üzletek németországi rohamos fejlődése rajzolódik ki: a piacon működő üzletek száma mindössze hat év alatt már mintegy 600-ra nőtt. Míg számos európai piacon a hasonló koncepciókat még tesztelik, a szegmens németországi bővülése azt sugallja, hogy az autonóm kiskereskedelmi megoldások nem csupán múló trendet képviselnek, de egy hosszú távon is nagy potenciált rejtő formátum kialakulásának lehetünk szemtanúi.
Németország első modern, személyzet nélküli üzlete, amelyet a Tante M üzemeltet, 2019 júliusában nyílt meg. Azóta számos kereskedő vezette be saját autonóm formátumait például lakóövezetekben működő kényelmi üzletek, utazási kiskereskedelem, a vending megoldások formájában, illetve friss élelmiszerek automatából történő árusításával.
A szektor gyors bővülése ellenére azonban számos kihívással is szembe kell, hogy nézzen. A fizetés átláthatóságával és az emberi interakció hiányával kapcsolatos aggályok miatt a fogyasztók körében nem egyértelmű az elfogadottsága, de a növekedést a szabályozás terén meglévő bizonytalanság is nehezíti, mivel jelenleg csak Hessen és Mecklenburg-Vorpommern tartományok engedélyezik a személyzet nélküli üzletek vasárnapi működését.
Mindazonáltal a vidéken működő, személyzet nélküli kisboltok, a közvetlen termelői kiskereskedelem és az utazási csomópontokban látható folyamatos növekedés azt sugallja, hogy az intelligens kiskereskedelmi megoldások továbbra is transzformatív hatással lesznek a német élelmiszer-kiskereskedelem jövőjére.
Kapcsolódó cikkeink
Új fejezetet ír a Rimi Baltic a Salling Grouppal
Csendben megerősítette pozícióját a Rimi Baltic, miközben egyre kiélezettebb verseny…
Tovább olvasom >A Vusion Grouppal fejleszti okoskioszkjait a Lekkerland
A REWE csoporthoz tartozó Lekkerland a VusionGrouppal együttműködve digitalizálja a…
Tovább olvasom >Aldi Süd húshűtőiben az állattartási forma kerül a középpontba
Az Aldi Süd az első nagy élelmiszer-kiskereskedelmi lánc Németországban, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Európa legjobb marketingszakembere: magyar győzelem a rangos nemzetközi versenyen
Bánhegyi Zsófia, a Magyar Marketing Szövetség vállalati kapcsolatokért felelős alelnöke,…
Tovább olvasom >Zöldséget gyereknapra – meglepő akcióval készül a foodora
Gyümölcs- és zöldség akciót hirdet a foodora gyereknap alkalmából, hogy…
Tovább olvasom >EY: Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt,…
Tovább olvasom >