Kassza nélküli okosüzletek Németországban: a lassú kezdet után gyors növekedés

Szerző: Rennack Sebastian Dátum: 2025. 04. 28. 13:04

Németországban későn indult el a kassza nélküli üzletek bevezetése, mégis mindössze 6 év alatt 600 okosüzlet kezdte meg működését. A non-stop okosboltok szegmense bővül, különösen a vidéki területeken, a termelői kiskereskedelemben és a közlekedési csomópontokban. A Baden-Württemberg Cooperative State University (DHBW) tanulmánya a személy nélküli boltok jelenlegi helyzetét és jövőjét vizsgálja. Vajon átalakítja-e ez a trend a német élelmiszer-kiskereskedelmet, vagy továbbra is réspiaci megoldás marad?

A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

Sebastian Rennack
international retail analyst
Aletos Retail

A német élelmiszeripari ágazatot gyakran a modern kiskereskedelmi technológia késői követőjének tekintik, különösen európai viszonylatban. A DHBW Heilbronn új tanulmányából azonban a pénztárgép nélküli intelligens üzletek németországi gyors fejlődése rajzolódik ki: a piacon működő üzletek számra mindössze hat év alatt már mintegy 600-ra nőtt. Míg számos európai piacon a hasonló koncepciókat még tesztelik, a szegmens bővülése Németországban azt sugallja, hogy az autonóm kiskereskedelmi megoldások nem csupán múló trendet képviselnek, de egy hosszú távon is nagy potenciált rejtő formátum kialakulásának lehetünk szemtanúi.

A prof. dr. Stephan Rüschen, a heilbronni Baden-Württemberg Cooperative State University (DHBW) élelmiszer-kereskedelmi professzora által jegyzett tanulmány öt fő jellemzőn keresztül határozza meg a pénztárgép nélküli okosboltokat: ezek személyzet nélküliek, éjjel-nappal működnek, kis alapterületűek, készpénzmentes fizetésre épülnek, és egy alkalmazásban vagy belépőkártyával történő kötelező regisztrációt igényelnek. Ezek a jellemzők azonban csak az általános keretet jelentik, nem minden üzlet felel meg valamennyi kritériumnak. Egyes hibrid modellekben részben jelen van személyzet, míg mások továbbra is kínálnak alternatív fizetési módokat.

Németország első modern, személyzet nélküli üzlete, amelyet a Tante M üzemeltet, 2019 júliusában nyílt meg. Azóta számos kereskedő vezette be saját autonóm formátumait például lakóövezetekben működő kényelmi üzletek, utazási kiskereskedelem, a vending megoldások formájában, illetve friss élelmiszerek automatából történő árusításával.

A vidéki okosüzletek a kiskereskedelmi térkép „vakfoltjait” fedik le

A legfőbb intelligens üzletkoncepciók Németországban

Németországban számos különböző pénztárgép nélküli üzletformátum jelent meg, melyek mindegyike más-más fogyasztói igényt és kereskedelmi környezetet szolgál ki.

Grab & Go: a technológiai vonzerő ellenére is korlátozott terjeszkedés

Az egyik legismertebb koncepció a Grab & Go, amelyben a vásárlók az árucikkek kosárba helyezése után távozhatnak, az automatizált fizetés pedig egy alkalmazáson keresztül történik meg. A Rewe Pick & Go, a grünheidei Żabka Nano, a Netto Pick & Go, a hamburgi Hoody, valamint a marburgi és darmstadti Teo üzletek mind ezt a koncepciót alkalmazzák. A Rewe és a Netto változataiban a fizetés hagyományos és önkiszolgáló pénztáraknál is lehetséges, ami arra utal, hogy a teljesen autonóm modellek egyelőre nem széles körben elfogadottak. Ezen üzletek többsége Németország legnagyobb városaiban és nagy forgalmú közlekedési csomópontokban található.

Technológiai vonzereje ellenére a Grab & Go modell számos kihívással küzd a német piacon. A koncepció ismertsége a fogyasztók körében még mindig korlátozott, és sokan nem is bíznak benne. Az applikációban való regisztrációs kötelezettség és a vásárlás utáni késleltetett számlázás akadályozza a vásárlási folyamat zökkenőmentességét.

A tanulmány azt is hangsúlyozza, hogy a vásárlók szeretik, ha a helyszínen jelen van egy alkalmazott is, akitől kérdezni lehet. E kihívások miatt a közeljövőben nem várható a formátum gyors elterjedése, a koncepció továbbra is tesztfázisban van.

Önkiszolgáló kassza és RFID-alapú üzletek: a vezető modell

Az okosboltmodellek közül a legelterjedtebb önkiszolgáló pénztáras vagy RFID-alapú üzletek, amelyekben a vásárlók önkiszolgáló kioszkokon vagy mobilalkalmazásokon keresztül szkennelik be és fizetik ki a kívánt árucikkeket. Az elsősorban Észak-Németországban 63 üzletet üzemeltető Tante ENSO a vidéki területekre összpontosít, és üzleteit nem különálló konténerekben, hanem meglévő épületekben helyezi el. Az ország déli részén 61 üzletet fenntartó Tante M hasonló modellt követ, és szinte kizárólag franchise-megállapodásokon keresztül működik. A szupermarketekeiről ismert Tegut Teo koncepciója 40 aktív lokációval rendelkezik Németország középső részén. Az eredetileg önálló, konténerüzletként indult Teo 2024 közepe óta franchise-zá nőtte ki magát. E három piacvezető formátum jellemzően 1000–3000 SKU-ból álló széles választékot kínál, amelyet lakóhelyhez közeli nagybevásárlásra alakítottak ki.

További innovatív formátumok közé tartozik a Rewe Nahkauf Box és a Rewe To Go 24/7, amelyek a Rewe Nah & Gut hálózat keretében működnek, valamint az Edeka hibrid 24/7 kísérleti üzletei. A vidéki közösségek számára kialakított „Dorfladenbox” modell megkönnyíti a helyi termelőktől való közvetlen vásárlást, lehetővé téve az áruk „farmról az asztalra” jutását.

Robotikaalapú okosboltok: automatizált fulfillment az új vásárlási élményért

A robotizált és a hasonló dobozos áruházak teljesen más elven működnek. Ahelyett, hogy a vásárlók maguk válogathatnának, egy robotizált rendszer állítja össze a digitális kioszkon leadott rendeléseket. A legnagyobb piaci szereplők közé tartozik a NonStop-Shop 25 üzlettel, a VPS Roberta hét, a Smark hat és a LateBird öt egy­séggel.

Automatizált vending: a hagyományos automaták evolúciója

Bár az automatizált vending árusítóhelyek ma már nem igazán számítanak újdonságnak, a non-stop okosüzletek körében egyre nagyobb teret hódítanak. Ezek az automata egységek snackeket, italokat és alapvető élelmiszercikkeket kínálnak. A Google Maps listája alapján a legnagyobb üzemeltetők közé tartozik a Herr Anton 36 helyszínnel, a Kiosk 24 15-tel, a PM Express 24 14-gyel, a 24sieben 11-gyel és a BK-World nyolc, főként Tesla töltőközpontoknál található lokációval.

Az Emmerich non-stop okosbolt helyi termékekkel és gördülékeny fizetési folyamattal mutatja meg az automatizált kiskereskedelemben rejlő lehetőségeket a vidéki Németországban

Élen jár a vidéki és termelői kiskereskedelem

Németország 600 non-stop okosboltja öt különböző kiskereskedelmi környezetben található meg. Legtöbbjük – mintegy 270 üzlet – vidéki területeken működik, ahol az olyan üzemeltetők, mint a Tante M és a Teo alapvető élelmiszerekhez biztosít hozzáférést olyan közösségek számára, amelyek túl kicsik ahhoz, hogy eltartsanak egy teljes választékot kínáló szupermarketet. Ezen üzletek alapterülete 100 és 300 négyzetméter között alakul, választékuk pedig 1000–3000 SKU-ból áll, melyben megtalálhatók mind a standard élelmiszer-árucikkek, mind pedig a helyi termékek.

közvetlen termelői kiskereskedelemmintegy 150 üzletet jelent, melyek olyan modellekre épülnek, mint a Dorfladenbox és az Ackerpay, amelyek lehetővé teszik a helyi gazdálkodók számára, hogy közvetlenül a fogyasztók felé értékesítsenek. E megoldások némelyike számos regionális gyártó termékeit kínáló piactérként működik.

szakkereskedelem, amelybe az automatizált hentesüzletek, pékségek és virágüzletek tartoznak, szintén elkezdte integrálni az intelligens kiskereskedelmi megoldásokat. Ezek az üzletek gyakran RFID-alapú készletgazdálkodást alkalmaznak a rendkívül friss termékek lejárati idejének nyomon követésére.

Az utazási kereskedelmi szegmens jelentős bővülésen ment keresztül az utóbbi időben: mintegy 90 üzlet nyílt benzinkutakon, vasútállomásokon és EV-töltő csomópontokon. Az olyan üzemeltetők, mint a Rewe Ready, a PM Express 24 és a BK-World Tesla lounge-ok a változó mobilitási trendeket igyekeznek meglovagolni.

A városi helyszíneken nem igazán elterjedt egyelőre az okosbolt, de körülbelül 30 intelligens üzlet mégis működik, amelyek főként kis méretű, walk-in formátumban és több vending automatából álló egységként.

Kihívások és jövőbeli kilátások

A fogyasztók szkepticizmusa és a szabályozás lassítja a növekedést, míg a termelői kiskereskedelem és a hibrid modellek a fejlődés hajtómotorjai.

A németországi non-stop okosüzlet szektor gyors bővülése ellenére továbbra is számos kihívással kell, hogy szembenézzen. A fizetés átláthatóságával és az emberi interakció hiányával kapcsolatos aggályok miatt a fogyasztók körében nem egyértelmű az elfogadottsága, számos vásárló még mindig kényelmetlenül érzi magát, ha teljesen autonóm környezetben vásárol. A növekedést tovább nehezíti a szabályozást övező bizonytalanság, mivel jelenleg csak Hessen és Mecklenburg-Vorpommern tartományok engedélyezik a személyzet nélküli üzletek vasárnapi működését. A Grab & Go formátumok méretezhetősége továbbra is kérdéses, különösen a nagyobb szupermarketekben, illetve diszkontokban. A vidéki térségekben működő szolgáltatók és a szakkereskedők körében is egyre kiélezettebb a verseny – az olyan vállalatok, mint a Tante M és a Tante ENSO gyorsan bővítik lefedettségüket.

Ám mindennek ellenére van lehetőség a növekedésre. Virágzik a gazdálkodók és fogyasztók közötti közvetlen kiskereskedelem. Ezt alacsony költségű, applikáció­alapú megoldások támogatják, amelyek segítségével a kistermelők is hozzáférnek az intelligens bolti technológiához. A benzinkutak és elektromosautó-töltő csomópontok is egyre fontosabb kiskereskedelmi célpontok a mobilitás és az energiainfrastruktúra változásainak köszönhetően. A legéletképesebb formátumnak ugyanakkor a személyzetet és az autonóm elemeket ötvöző hibrid modellek bizonyulhatnak, amelyek képesek megtalálni a hatékonyság és a személyes humán kiszolgálás közötti kényes egyensúlyt.

A non-stop okosboltok folyamatos terjedését elnézve már nem is annyira egyértelmű, hogy Németország a pénztárgép nélküli kiskereskedelmi megoldások késői alkalmazója. A 600 helyszínen működő, személyzet nélküli kiskereskedelem mérete Németországban sok európai iparági megfigyelő számára meglepő lehet. Bár az akadályok nagy része még mindig létezik, különösen az urbánus régiókban és a fogyasztói elfogadottság terén, a vidéken működő, személyzet nélküli kisboltok, a közvetlen termelői kiskereskedelem és az utazási csomópontokban látható folyamatos növekedés azt sugallja, hogy az intelligens kiskereskedelmi megoldások továbbra is transzformatív hatással lesznek a német élelmiszer-kiskereskedelem jövőjére. //

 

Kapcsolódó cikkeink