Karbonsemlegessé válik Magyarország vezető higiéniai papírgyártó vállalata, a Vajda-Papír 2050-re
2030-ig 50%-kal növeli a megújuló energiák használatát, 20%-kal csökkenti a vízfogyasztását a Vajda-Papír.
40 milliárd forintot fordított arra a Vajda-Papír Kft. az elmúlt 10 évben, hogy higiéniai papírgyártása és üzemeltetése a legkörnyezetkímélőbb, fenntartható technológiákkal valósulhasson meg. A további, hasonló nagyságrendű fejlesztések célja pedig az, hogy 2050-re az ökológiai lábnyom jelentős csökkenésével a működés karbonsemlegessé váljon – jelentette be Vajda Attila, a Vajda-Papír ügyvezető igazgatója. Magyarország piacvezető higiéniai papírgyártója a fenntartható fejlődés jegyében vállalja, hogy 2030-ig 20%-kal csökkenti a vízfogyasztást, tovább redukálja a hulladéktermelést és 50%-kal megnöveli a megújuló energiák használatát. A fenntartható üzemelés és a társadalmi felelősségvállalás a kezdetektől fontos szempont a magyar tulajdonú családi vállalkozás életében; az eddigi eredményeket és a célokat a vállalat ESG-jelentésében ismerteti. Az idei évben a Vajda-Papír először adott ki ESG-jelentést, melyben a környezetvédelmi, szociális és vállalatirányítási területeken megfogalmazott törekvéseit, céljait, megtett intézkedéseit és eddig elért eredményeit mutatja be kollégáinak, vevőinek és partnereinek. Az ESG-jelentés a vállalatok átlátható kommunikációját biztosítja a fenntartható működés és társadalmi felelősségvállalás témáiban. Magyarország piacvezető higiéniai papírgyártó vállalata számára pedig a fenntarthatóság már régóta az üzleti stratégia és működés középpontjában áll. Az ipari termelő vállaltok közül az elsők között adta ki ESG-jelentését a Vajda-Papír.
Meghatározó feladatunknak tekintjük a 2050-ig teljesítendő zéró kibocsátáshoz vezető úton tett vállalásainkat – jelentette be Vajda Attila, a Vajda-Papír ügyvezető igazgatója
Hozzátette: ennek részeként 2030-ig 20%-kal csökkentjük a gyártás és működés során igényelt vízfogyasztásunkat, tovább redukáljuk a hulladéktermelést, a megelőzés, csökkentés, újrahasznosítás és újra-használat révén, valamint 50%-kal megnöveljük a megújuló energiák részarányát saját működésünkben és cégcsoportunk telephelyein. Bővítjük a fenntartható higiéniai termékek palettáját, azon dolgozunk, hogy a környezettudatos termékek száma elérje a 45 %-ot 2023 év végére. Vajda Attila kiemelte, hogy évente 140 000 tonna papírterméket gyártanak egy kifejezetten energiaintenzív területen, ami hatalmas felelősség. „A fenntarthatóságot szem előtt tartva gyártunk, tisztelettel bánva környezetünkkel, felelősségteljes hozzáállással munkavállalóinkkal szemben és a hatékonyságot is szem előtt tartva a rendelkezésre álló alapanyag, az energia és víz felhasználása során és a szállítási utak megtervezésénél” – hangsúlyozta. Fenntartható fejlődésünk záloga a 2030-ig szóló ütemtervünk, amely egyértelmű célokat határoz meg összhangban az ENSZ Fenntartható Fejlődési Célokkal – emelte ki a cégvezető.
A Vajda-Papír első ESG-jelentésének publikálása alkalmából Vajda Attila összesítette a fenntarthatósági mérföldköveket a cég életében
Megemlítette, hogy 2021-ben a vállalatcsoport bocsátott ki Magyarországon az ipari termelő vállalok közül elsőként zöld kötvényt. Ezzel a zöld finanszírozásban éllovas szerepet töltött be, és bizonyította a cégvezetés fenntarthatóság és környezettudatosság iránti elkötelezettségét – mondta. Részben a 9,9 milliárd forint értékű kibocsátás finanszírozta Európa egyik legmodernebb és legenergiatakarékosabb higiéniai papírgyára, a dunaföldvári üzem bővítését, az alapanyaggyártásban az önellátás megteremtését és a kapacitás duplájára emelését.
Vajda Attila kiemelte: a Vajda-Papír ESG-stratégiájának fő pillérei a következők
A környezetbarát gyártás, modern, környezetkímélő technikai megoldásokkal; a környezettudatos alapanyag-beszerzés igazoltan felelős erdőgazdálkodásból származó rost felhasználása; a környezettudatos üzemeltetés és működés, ennek részeként a környezettudatos szállítmányozás, amely kevesebb CO2-terheléssel jár. A fenntarthatósági törekvések egyik fontos eleme a fogyasztói edukáció is a környezetbarát termékekről (zöld címkék). „Felelős vezetőként kiemelt figyelmet fordítunk fenntarthatósági céljaink elérésére, és kulcsfontosságúnak tartom, hogy eleget tegyünk a fokozatosan erősödő, ESG-specifikus szabályozói elvárásoknak is. Célom, hogy az ESG-szemlélet vállalatcsoportunk teljes egészét áthassa, és mások számára is példát mutatva csökkentsük ökológiai lábnyomunkat” – mondta Vajda Attila. Az elmúlt évek innovatív megoldásainak eredményeként a gyárakban kizárólag FSC®-tanúsított felelős erdőgazdálkodásból és más ellenőrzött forrásokból származó cellulóz alapanyagot használnak, és a gyártás során keletkező összes mellékterméket felhasználják. Tavaly adták át Dunaföldváron Európa legmodernebb papírgyára fejlesztésének második ütemeként azt a hatalmas kapacitású alapanyag-gyártó üzemet (80 ezer tonna/év), amely 100%-ban fedezni a vállalat alapanyag igényét. A korábbi alapanyag szállítás kiiktatásával, több mint 400 000 liter üzemanyagot takaríthatnak meg éves szinten, ami egyben jelentős CO2-kibocsátás mérséklést eredményez. A gyártóhelyeken a hatékony hulladékgazdálkodás keretében a papír alapanyagból keletkező hulladék 100%-át újrahasznosítják.
A gyártói márkájuk, az Ooops! termékek csomagolásán is jelzik a környezetbarát gyártási módot
Ahogy Vajda Attila kifejtette, innovatív termékfejlesztésük során figyelembe veszik a mindenkori piaci trendek alakulását és a környezettudatos fogyasztóik igényeinek kiszolgálását. Kiemelten kezelik a fogyasztók edukálását, és lényegesnek tartják, hogy felhívják a fogyasztók figyelmét a környezettudatos termékek választásának lehetőségére. Az „ECO friendly solutions” felirattal ellátott Ooops! márkanevű termékek már csaknem a 30 %-át teszik ki a gyártásnak, és az a cél, hogy 2023-ban a környezettudatos termékek aránya elérje a 45%-ot. A csomagolóanyagok megválasztásában is fő szempont a környezetterhelés csökkentése. „60%-ra emeltük az újrahasznosított anyagok arányát a műanyag elsődleges és másodlagos termékcsomagolások többségében, ezzel éves szinten 600 tonnával csökkentve az új műanyagfelhasználást” – ismertette a cégvezető. „Zöld kötvény keretrendszerünkben megfogalmazott zöld stratégiai céljaink közé tartozik a dunaföldvári papírgyártás során a vízfogyasztás csökkentése 2030-ig tonnánként 12 m³-ről legalább 5,5 m³-re, illetve a fajlagos energiafogyasztás csökkentése 2800kWh/tonna alá, valamint a megújuló energia használatának 50%-os növelése, és a szén-dioxid-kibocsátás 5%-os csökkenése” – sorolta Vajda Attila. A papírgyártás során keletkezett víz biológiai tisztítása után 50%-a a Duna folyamba kerül vissza, másik 50 %-a speciális berendezésen keresztül újabb szűrésen megy keresztül, és ez a vízmennyiség a papírgyártás során újra felhasználható – emelte ki.
2030-ig a hulladék csökkentése érdekében megállapodásra törekszenek kiskereskedelmi partnereikkel
A másodlagos, a gyűjtőcsomagolás helyett raklapos kiszerelésben jelenjenek meg az üzletekben a tekercses termékek, ezzel raklaponként közel 1 kg LDPE fóliát lehet megtakarítani, jelentősen csökkentve a környezeti lábnyomot. A raklapos kiszerelés a teljes értékesített mennyiség 20%-a lesz – ismertette a cégvezető. Az üzemekben a logisztikai feladatok ellátására 100% villamos energiával hajtott emelőgépeket, villamostargoncákat hasznának, és a leghatékonyabb céges gépjármű- és kamionflottát üzemeltetik, a legmagasabb EURO6 motormegfeleléssel. Az elektromos targoncákkal 171.500 liter üzemanyagnak megfelelő CO2 és egyéb károsanyag-megtakarítást realizáltak az elmúlt 4 évben. „Saját fuvareszközparkunk bővítése során az alacsony kibocsátású járművek beszerzését részesítjük előnyben, fuvarozási flottánkat 17 korszerű vontatóval bővítettük. Távlati terveink között szerepel elektromos teherautók beszerzése, illetve ezeknek a töltésére alkalmas infrastruktúra kiépítése – mondta.
Vajda Attila kitért a cégcsoport jelentős hozzájárulására a több mint húsz éve megszűnt papíripari szakképzés újraindításában
„Oroszlánrészt vállaltunk a papíripari szakmai képzés újraindításában, az oktatáshoz szükséges oktatási anyagok elkészítésében” – mondta. Azt is kiemelte, hogy a papíripar hatalmas fejlődésen ment keresztül, gyorsan változik a technológia, éppen ezért ma már egyre inkább képzett, kreatív, gondolkodó, a változásokhoz gyorsan alkalmazkodó munkavállalókra van szükség. Az újrainduló szakképzés éppen ezért nélkülözhetetlen egy olyan gyorsan bővülő piacon, ahol évről évre látványosan nő a hozzáadott érték, a GDP-hez való hozzájárulás, a foglalkoztatottak száma és a befektetések értéke. Kiemelte: elkötelezettek a papíripari szakma és oktatás megőrzésében, fejlesztésében és hosszú távú fenntartásában.
A társadalmi felelősségvállalást szem előtt tartó cégvezetés a tervek szerint 2023. december 31-ig alapítványt hoz létre a rászorulók még hatékonyabb megsegítésére
Vajda Attila beszámolt róla, hogy a családi vállalkozás 24 évvel ezelőtti megalakulása óta támogatják a helyi közösségeket, aktívan vesznek részt a rászorulók támogatásában. „Kiemelt támogatói vagyunk a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a Betegápoló Irgalmasrend intézményeinek. Immár hagyománnyá vált vállalatunk életében, hogy az általunk gyártott termékekből a leginkább rászorulóknak rendszeresen adományozunk”. A szeretetszolgálattal 2020-ban kezdődött az együttműködés, azóta több mint 42 ezer kilogramm higiéniai papírárut adományoztak a gyermekeknek szóló esélyteremtő programok támogatására, és több száz hátrányos helyzetű családot láttak el egy évre elegendő higiéniai papíráruval országszerte.
A Vajda-Papír 24 éve alakult családi vállalkozásként, csoportszinten mintegy 650 munkavállalót foglalkoztat. A magyarországi értékesítés mellett a vállalat higiéniai papírtermékeit a világ több mint 30 országába szállítják, a csoport teljes higiéniai papírtermék-előállításának 60%-át export piacokon értékesítik. A cégcsoport 2013-ban Norvégiában is piacra lépett, az ottani gyárukban több mint 130 munkavállalót foglalkoztatnak.
Kapcsolódó cikkeink
Ceres ZRt.: Fenntarthatósági mérföldkő a győri üzem tetején
A fenntarthatóságot és az innovációt tűzte zászlajára a Ceres ZRt.,…
Tovább olvasom >Megtérül a fenntarthatóság
Az EY 2024-es Fenntartható Érték Tanulmánya szerint a fenntarthatósági beruházások…
Tovább olvasom >Az élelmiszeripar jövője: a vállalatok 50%-a fenntartható megoldások bevezetését tűzi ki célul – A Tetra Pak felmérés eredményei
Az élelmiszergyártás továbbra is energiaigényes folyamatokra és fosszilis tüzelőanyagokra támaszkodik,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >