Karácsonyi szezonra hangolva: így vásárolnak a régióban az online fogyasztók

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 10. 14. 12:00
🎧 Hallgasd a cikket:

Alig hullottak le az első őszi levelek, az e-kereskedelmi szektor máris a legfontosabb időszakra, az év végi karácsonyi hajtásra készül. A negyedik negyedév továbbra is az online és offline kereskedelem legnagyobb hajtóereje Közép-Kelet-Európában, ezért a webáruházak számára kulcsfontosságú, hogy időben felkészüljenek a szezonális rohamra – akár belföldön, akár a nemzetközi piacokon.

Az Everigo szakértői összegezték, hogyan alakulnak a karácsonyi vásárlási szokások és e-kereskedelmi trendek a környező országokban – Ausztriában, Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban és Romániában. Az adatok jól mutatják, milyen különbségek és lehetőségek rejlenek a régió online piacain.

Ausztria: prémium ajándékok és tudatos vásárlás

Az osztrák fogyasztók költik a legtöbbet karácsonykor: 2024-ben átlagosan 386 eurót szántak ajándékokra, ami 28 eurós növekedés az előző évhez képest. A prémium termékek mellett az ajándékutalványok és a készpénz is egyre népszerűbb, hiszen a vásárlók értékelik a szabad választás lehetőségét. Érdekesség, hogy az osztrákok mindössze 6 százaléka vásárol kínai piacterekről (pl. Temu), vagyis a helyi minőségi kínálat iránti bizalom továbbra is erős – kedvező jel azoknak a hazai webáruházaknak, akik Ausztriában terjeszkednének.

Szlovákia: az ár dönt, a piac mégis bővül

A szlovák vásárlók 100–300 euró között költenek karácsonykor, és 46 százalékuk online vásárol ajándékokat. A DPD adatai szerint a vevők többsége már novemberben elindítja a rendeléseket, hogy elkerülje a drágulást és a szállítási torlódásokat. Az ár továbbra is a legfontosabb tényező: a fogyasztók 83 százaléka kimondottan akciókat keres, 69 százalékuk pedig a legjobb ár-érték arányt figyeli. A legnépszerűbb ajándékok a ruházati termékek, kozmetikumok és játékok, de külön érdekesség, hogy minden századik háztartás egy háziállattal is meglepi magát – az állateledel- és kiegészítőpiac számára ez külön lehetőség.

Csehország: magas költés, stabil piac

A csehek 200–600 eurót szánnak karácsonyi ajándékokra, ami jóval meghaladja a magyarországi átlagot. A leggyakoribb ajándék a kozmetikum (49%), a ruha (42%) és a könyv (26%), de az ajándékutalványok és a drágább, tartós termékek is keresettek. A karácsonyi dekorációra különösen sokat költenek: a háztartások háromnegyede díszíti otthonát, 42 százalékuk pedig a kertet is. Az ünnepi élelmiszer- és italköltések szintén jelentősek, átlagosan 100–130 eurót tesznek ki.

Lengyelország: visszafogott ajándékok, bőséges ünnepi asztal

A lengyelek 2024-ben átlagosan 370 eurót költöttek karácsonyra, ami 7,7 százalékos növekedés az előző évhez képest. Az ajándékokra fordított kiadások aránya meghaladja a 40 százalékot, miközben az élelmiszerre és az ünnepi vendéglátásra is jelentős összegeket fordítanak. A vásárlók egyre tudatosabbak: nő az érdeklődés az élményalapú és szolgáltatásokat kínáló ajándékok iránt, mint a masszázs, vacsorautalvány vagy személyes fejlesztő tréning – ezek biztosítják, hogy az ajándék valóban hasznos legyen.

Románia: előre tervezett vásárlások, stabil költés

A román fogyasztók 140–300 euró közötti összeget terveznek ajándékokra, és 79 százalékuk már novemberben megkezdi a vásárlást, gyakran a Black Friday akciókat kihasználva. Bár az árak akár 30 százalékkal is emelkedtek, a többség igyekszik tartani a korábbi költségkeretet. A legkeresettebb termékek a divatcikkek (41%), szépségápolási termékek (39%), játékok (29%), elektronikai eszközök (24%) és lakásdekorációk (21%).

Külföldi terjeszkedés előtt?

A karácsonyi szezon a régió minden országában kulcsidőszak az e-kereskedelem számára – akár inspirációként, akár célpiacként érdemes figyelemmel kísérni a szomszédos országok vásárlási szokásait.

Aki komolyan gondolja a külföldi piacra lépést, annak érdemes szakmai fórumokon is tájékozódnia, például a Go Global Forumon (2026. február 25., Ecommerce Expo előesemény), vagy kapcsolatba lépni az Everigo csapatával, akik személyre szabott támogatást nyújtanak a magyar webáruházak nemzetközi bővüléséhez.

Kapcsolódó cikkeink