Karácsonyi bulikoncepciók
Sok múlik az év végi rendezvényeken, amelyek célja nem csak az esztendő lezárása, tizenkét hónapi munka értékelése. Ha áttételesen is, de a jövőt is meghatározhatják a karácsonyi partik, ahol személyes kapcsolatokat lehet építeni cégen belül és cégen kívül is. Közben érdemes figyelni a helyszín kiválasztására, az ajándékok értékére, nagyságára és a mindennapi életben való használhatóságára. És persze az ital- és ételkínálatra is.
A karácsonyi vállalati összejöveteleknek kétféle típusa van: az egyiken csak a munkatársak vesznek részt, a másikon a partnercégek, ügyfelek képviselőit látják vendégül. Ha van rá keret, mindkettőt megrendezik, hiszen a különbség alapvető. Mindkettő különleges alkalom, ezért fontos a helyszín kiválasztása. Nem kétséges, a céges kassza a legmeghatározóbb a választásban.
Gesztus dolga
– A partnereknek tartott eseményre a meghívott általában kísérővel érkezik, a rendezvény is konszolidáltabb. Egyre divatosabb színházi előadással vagy múzeumi tárlatlátogatással egybekötni a vacsorát, ami sokszor svédasztalos jellegű, a végén koktélozással. A dolgozói partin csak a munkatársak vannak jelen, kísérő nélkül. Általában szállodában, étteremben, gyakran vidéki helyszínen tartják. Érdekes és fontos tudnivaló, hogy a dolgozók többsége önkéntelenül is a buli minőségéből méri le, mennyire fontos munkájuk a cég számára. Ezért a helyszín kiválasztásakor a szervezéssel megbízottnak érdemes szem előtt tartania, hogy ez egy gesztus, köszönet a munkatársak felé az egész éves munkájukért – ismerteti Korom Karolina, a Bell’Art Rendezvényszervező Kft. ügyvezetője.
A cégek a karácsonyi partik szervezésében inkább biztosra mennek, kevesen merik bevállalni a szokatlan megoldásokat, helyszíneket. Sok esetben a „legyen elég kaja-pia” rendezőelv érvényesül. De szerencsére azért van kereslet az egyediségre is. A néhány éve divatba jött retro stílus elérte a rendezvényeket is, sok kreatív ötlettel lehet találkozni ebben a műfajban.
Ókortól a vadnyugatig
Az úgynevezett koncepcionált rendezvények nagyon sikeresek, ilyenkor egy téma (például az ókori Egyiptom vagy a vadnyugat világa) köré építik fel a műsort, a díszleteket, a pincérek ruhája és a teríték is illeszkedik az összképbe.
Az ügyfelek számára rendezett karácsonyi vacsorák sok esetben a cég imázsára szabottak, fényűzésre főleg a nagyvállalatok, bankok körében találni példát. A lazább, extrémebb partik az alacsonyabb átlagéletkorú munkatársakkal dolgozó cégek, reklámügynökségek, telekommunikációs cégek körében divatosak. Összességében azonban az extrém elemekkel megtöltött partik ritkábbak. Ez sok esetben nemcsak pénzkérdés, inkább arról van szó, hogy a dolgozói csapat összekovácsolása, az ügyfelek megtartása a cél, azt pedig nem az extremitás szolgálja.
Helyszínek tekintetében a hagyományos éttermi, szállodai (akár más városbeli) megoldásokon kívül különleges terepek is kelendők lettek az utóbbi időben, tartanak bulit építkezésen, barlangban, és már itthon is hozzáférhető a télen is fűthető üvegsátor. Elmondható, hogy az utóbbi években sem csappant meg az évzáró bulik iránti kereslet, és az elkölthető keret sem csökkent igazán. Egy céges vacsora fejenként minimum 10-12 ezer forintba kerülhet, de ennek többszörösére is akad példa.
A jó helyek hamar elkelnek
A december a rendezvények csúcsszezonja, az év végi partnertalálkozók, dolgozói bulik ideális időpontja. A legnépszerűbb napok az idén december 14-re és 21-re, erre a két péntekre esnek. Az év végi céges események egyharmada e két napon zajlik, ezért ezekre az időpontokra már jó előre elkelnek, elkeltek a legjobb helyek és a legkelendőbb fellépők.
– A helyszíneket érdemes időben lefoglalni, mert a népszerű helyekért nagy a tolongás, ezek november közepére általában már mind betelnek. És van úgy, hogy évekre előre lefoglalták azokat. A többmilliós év végi rendezvényeknek sokszor az Iparművészeti Múzeum, az Operaház, a Magyar Nemzeti Galéria vagy a Szépművészeti Múzeum ad otthont, viszont nem biztos, hogy – tekintettel az év végi csúcsszezonra – minden meghívott részt vesz az ünnepségen. Ezért érdemes lenne a cégeknek elgondolkodni azon, hogy inkább évnyitó partit tartsanak januárban, azokon biztosan minden meghívott részt venne – mondja Korom Karolina.
Üzenet a cégről
Egy jó karácsonyi parti megrendezéséhez a minőségi ételek, italok, stílusos, minőségi kiszolgálás, a fellépő előadók színvonala elengedhetetlen – a rendezvény sikere múlik rajtuk. Szerencsére az egyszerűbb, stílustalan helyszíneket is pompássá lehet varázsolni, nem kell hozzá más, csak némi kreativitás. De ha gyenge a bor, rágós a bélszín, arra nincs mentség.
A parti milyenségén túl, amely csak kiváló lehet, ma már másként ítélik meg az ajándékozás kérdését. Azért, mert ma már egyre kevésbé jellemzi az év végi szezont az üzletfelek közötti értékes ajándékok cseréje, mind gyakoribb, hogy jótékony célra költenek. Akik mégis tartják magukat a hagyományos ajándékozáshoz, azok is mind kevesebbet fordítanak erre a célra.
– Fontos a partner ismerete, hogy némi „személyes vonással is felruházzuk” az ajándékot. A protokollajándékoknál viszont kevésbé hangsúlyos a személyes motívum, sokkal fontosabb, hogy az ajándék valamit közöljön a cégről. Az ajándék kicsit a cég hírnöke is, és minél nagyobb a termék használati értéke, annál tovább hat az üzenet. Az ajándék kiválasztásában fontos szerepe van a kulturális közegnek is, ezért a karácsonyi ajándék témájában még a multinacionális cégek is szabadabb kezet adnak a helyi vezetőknek – osztja meg tapasztalatait Korom Karolina.
További jó tanácsként hozzáfűzi: az ajándékozás megszervezésével megbízottnak nem árt szem előtt tartania, hogy az ajándék kiküldésének, a célszemélyhez való eljuttatásának – amennyiben azt nem év végi ünnepségen adják át – elegánsabb módja a futárral való kézbesítés, mint a posta. Üveges italt pedig minden körülmények között csak díszdobozban illik küldeni, átadni.
Hónapokig tartó hatás
A szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy az egyes ajándékokra fordított összeg esetében fontos az arany középút keresése – a túl kicsi vagy a szokatlanul nagy ajándék is ronthat a kapcsolaton. Ám ha korlátozott az elkölthető pénzkeret, akkor inkább a fontosabb partnerek kapjanak ajándékot, a többieknek be kell érniük a hagyományos üdvözlőlappal. A reklámajándékokkal foglalkozó kollégák szerint általában néhány ezer forinttól tízezer forintig terjedő összegért vásárolnak a cégek ilyen termékeket.
Az ajándékozáson és az évzáráson túl a karácsonyi partik másért is fontosak a vállalatoknak. A trénercégek egybehangzóan állítják, egy jól sikerült este hatása sokáig – akár hónapokig – érezhető. A beosztottak számára igen fontos motivációs tényező a karácsony és ezzel együtt az éves események megünneplése. Régóta tartó viták simulhatnak el a közös vacsorán, később jobb hangulatban zajlik a munka, mert lendületet adnak a közös élmények. A dolgozók csapattá kovácsolódhatnak, sokszor előfordul, hogy ennek elősegítése érdekében célzottan szétültetik a kollégákat, hogy eddig számukra ismeretlenek mellett fogyasszák el vacsorájukat. Az év végi rendezvények nem csak a dolgozói gárda összefésülése miatt fontosak. Ma már egyre nehezebb megtartani az ügyfeleket, nagyon sok múlik a személyes kapcsolatokon, és ezek a partik ilyen ismeretségek kialakítását, fenntartását is szolgálják.
Téli ízek
A végére maradtak az ételek. A karácsonyi vacsorákon is lehet barangolni a különböző stílusok, ízek között. Ha csak egy koktélpartit tart a cég, ott általában az italokon van a hangsúly, de fontos, hogy elég szendvics és más ropogtatni való legyen kéznél. Ebben az esetben is érdemes néhány ötletes és különleges eszközzel feldobni az ételválasztékot (pl. csoki szökőkútba mártogatott, krémmel töltött képviselőfánkocskák, jégcsúszdán leszánkázó hűtött italok).
Kedvelt ételek ilyenkor a lazac, a kaviár, a bélszín, újra virágkorukat élik a tradicionális magyar ételek, amelyek mellé neves pincészetekből származó borokat kínálnak. És csak egy csipetnyi ízelítő a kedvencekből, pontos „receptúra” nélkül: gesztenyével, aszalt gyümölcsökkel, naranccsal készülő vadhúsok, kacsa, vöröskáposzta- és párolt fügeköretek, és az elmaradhatatlan gesztenyés-mákos-diós sütemények.
Nagy Ottó
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >