Karácsony a polcokon
A karácsonyi szezon a gyártóknak és az egyes kereskedelmi csatornáknak is jelentős forgalomnövekedést eredményezhet. Ennek megvalósítása azonban pontos tervezést igényel, amely magában foglalja a karácsonyi kínálat széles körű összeállítását vagy akár a csatornákra szabott csomagok kialakítását is. A legtöbb cég már hónapokkal az ünnep és a decemberi időszak előtt elkezdi tervezni az egyes márkákból összeállított karácsonyi csomagokat, speciális megjelenéseket, hogy a szezonban valamilyen pluszértéket tudjon kínálni a fogyasztóknak.
– Éppen azért próbálunk minél több variációt kidolgozni, hogy minden vásárló megtalálja a számára tökéletes ajándékot – mondja Németh Ottó, a Henkel kozmetikai üzletágának marketingvezetője.
Sokszor csomagolnak össze olyan termékeket, amelyek funkcionálisan kiegészítik egymást az adott márkán belül (például tusfürdőhöz testápolót), de gyakran előfordul az is, hogy pluszajándékot tartalmaz a csomag. Ez lehet akár maga a csomagolás, például egy neszesszer vagy egy díszdoboz, fontos azonban, hogy harmonizáljon a termékkel. A WU2 Next és a Caola termékcsalád egyes elemeit idén például elegáns bambuszdobozba csomagolják, amely praktikus dísze lehet a fürdőszobának, de tökéletes példa a Coty Hungary Kft. Kylie Minogue parfümje is, amelyhez az énekesnő zenei CD-jét adják ajándékba.
Csatornákra szabva
A karácsonyi kínálat kialakítása során árkategóriák szerint is gondolkoznak, amelyeket sokszor csatornaspecifikusan értékesítenek. A drágább árfekvésű és nagyobb kiszerelésű termék-összeállítások inkább a drogériákban és a hipermarketekben, míg a kisebbek a diszkontokban és az egyes hazai láncokban találhatók meg.
Az Energizer Magyarország, a Wilkinson termékek hivatalos forgalmazója, az alacsonyabb és közép-árkategóriás (például magasabb minőségű eldobható borotvákból és kozmetikumokból összeállított) csomagokat értékesít a hipermarketekben és a tradicionális boltokban, míg a magasabb árfekvésű, különlegesebb ajándékot tartalmazó csomagokat (2000 forint felett) a drogériákban. Idén például a női Intuition borotvakészüléket az egyik partnerüknél eredeti solingeni, Wilkinson manikűrollóval kínálják, férfiaknak pedig Quattro rezgőfejes borotvakészüléket csomagolnak össze ajándék Energizer LED-es kulcstartóval. A legnagyobb fogyást mégis az elérhetőbb áron kínált, 1000 forintos, díszdobozos ajánlatoktól várják.
– A Coty az adidas karácsonyi kínálatát úgy állította össze, hogy különböző árkategóriákból lehessen a bolti portfóliót kialakítani. Ezen belül az adidas illatcsaládjának egymással összekapcsolódó funkciójú termékei kerültek egymás mellé, úgy mint tusfürdő dezodorral, vagy Eau de Toilette dezodorral és ajándék hátizsákkal, illetve hócsúszkával – árulja el Rácz Bernadett, a cég junior trade marketing menedzsere.
A különböző árkategóriájú csomagok összeállításánál az a szempont is vezérli a cégeket, hogy a kereskedőpartnerek igénylik és szeretik a speciálisan számukra kialakított ajánlatokat, amelyek segítségével árukínálatukat igazán exkluzívvá tehetik, hangsúlyozza Rácz Bernadett.
A más-más típusú csomagok a csatornák sajátosságait figyelembe véve tehát jelentős forgalomnövekedéssel járhatnak. A WU2 és a Caola termékcsalád forgalmazója, az EVM Zrt. marketingasszisztense, Benke Ágnes szerint például a kozmetikai piacon két jelentős értékesítési csatorna van: a hipermarketek és a drogériák. Náluk az ajándékcsomagok esetében a forgalom 90 százaléka realizálódik az említett csatornákban, a drogériák aránya pedig jelentősen nagyobb a magasabb árfekvésű csomagok értékesítésének esetében is. Úgy gondolják, a vásárlói szokások is egyre inkább azt támasztják alá, hogy a piac a hipermarketek és a drogériák felé mozdul, éppen ezért az egyéb értékesítési csatornák szerepe esetükben fokozatosan csökken.
A karácsonyra mindenki vevő
A kozmetikumok nagyon népszerű ajándékok a karácsonyi szezonban. Ahogy azt a Coty Hungary munkatársától megtudjuk, az emberek szívesen kényeztetik szeretteiket, akár a hétköznapokban használatosaknál magasabb kategóriájú márkákkal, hiszen egy ismert márkanév biztonságot nyújt az ajándékozónak ajándéka minőségét illetően, illetve a megajándékozottnak is többet mond, ha a márkanév ismerősen cseng, és egy sztár vagy egy divatmárka nevét viseli (Kate Moss, Esprit).
A kozmetikai termékek karácsonyi vásárlói legtöbbször azok, akik eredetileg is ilyen jellegű ajándékban gondolkoztak, de mivel ezek a csomagok tartalmaznak pluszértéket is, ezért inkább mellettük döntenek. Hiszen a pénzükért többet kapnak és adhatnak, ráadásul legtöbb esetben a csomagolással sem kell már törődni.
A Henkel Magyarország tapasztalatai azt mutatják, hogy kozmetikumokat a lehető legszélesebb körben vásárolnak, sőt, gyakori a saját részre történő ajándékozás is, hiszen az általuk forgalmazott márkák (Palette, Schauma, Taft, G2b, Gliss Kur, Fa, Vademecum) teljes körű megoldást nyújtanak a férfi- és a női hajápolás, hajszínezés, formázás, illetve a test- és szájápolás területén is.
Az Energizer Magyarország is úgy véli, hogy a vonzó ajánlat és a kedvező ár-érték arány miatt sokan saját használatra vásárolnak Wilkinson-csomagokat, de az elsődleges célcsoportot mégis azok a kényelmi vásárlók jelentik, akik preferálják az egyszerű ajándékozási formát. A prémium és lifestyle kategóriában piacvezető Prestige Products Hungary általános tapasztalata azonban az, hogy a karácsonyi szett vásárlói azok, akik nem rendelkeznek konkrét elképzeléssel, az utolsó pillanatban vásárolnak, ugyanakkor nem árérzékenyek.
– Ezért gyakran az olyan prémium és luxuskategóriás termékek is bekerülnek az ajándékok közé, mint a Lacoste, az Escada, a Dolce & Gabbana, a Gucci vagy a Valentino – tudjuk meg Ujváry Andreától, a Prestige Products Hungary sales menedzserétől.
Kockázat nélkül nincs nyereség
A cégek véleménye szerint a legnagyobb rizikót a speciális karácsonyi kínálatok esetében a szezon után megmaradt készletek jelentik, hiszen az ünnepi motívumokkal ellátott csomagok iránt ekkor már nincs kereslet. A megfelelő márkák és kiszerelések kiválasztásával, a partner- vagy csatornaspecifikus ajánlatok elkészítésével, vagyis pontos tervezéssel és nyomon követéssel azonban csökkenthető a kockázat.
– A rendeléseket időben kezdődő, hosszú tervezési folyamat előzi meg mindkét fél részéről, így elkerülhető a túlkészletezés vagy az alultervezés. Mi pedig a megmaradó készletek továbbértékesíthetősége érdekében gyakran lemondunk a speciális karácsonyi illusztrációkról, és csupán attraktív, a márka imázsának megfelelő csomagolásban szállítjuk a termékeket – árulja el Sebők Zita, az Energizer Magyarország marketingmenedzsere.
A termékek értékesítésekor az impulzív vásárlás miatt természetesen ekkor is gyakori a trade marketing eszközök használata. Fontos a polcon való megjelenés, a termékek másodlagos kihelyezése, a különböző hoszteszaktivitások, és az egyéb karácsonyi hangulatot idéző, de a márkát is hangsúlyozó in-store elemek (displayek) alkalmazása. A trade marketing eszközök mellett előfordulnak egyéb kereskedelmi hirdetések is. A Prestige Products Hungary, bár a karácsonyi termékek média általi támogatását stratégiailag nem támogatja, de a karácsonyi időszakban imázs-tv, print- és internetkampányokat is tervez szinte mindegyik márkára.
Forróság és jó hangulat
A karácsonyi szezon természetesen nemcsak a kozmetikai piac szereplőinek fontos üzleti időszak, hanem az egyéb gyártóknak, forgalmazóknak is.
– A Sara Lee Hungary piacvezető kávé- és teamárkája, a Douwe Egberts Omnia és a Pickwick, évtizedek óta népszerű ajándék a karácsonyi szezonban, hiszen annak ellenére, hogy ezek a termékek első ránézésre a mindennapi fogyasztás szerves részei, ilyenkor exkluzív ajánlatokkal bekerülhetnek a fogyasztó karácsonyi ajándéklistájába – emeli ki Pálvölgyi Beatrix, a cég pr-menedzsere.
A karácsonyi csomagok összeállításánál gondosan ügyelnek a minőségre, továbbá, hogy a legkedveltebb márkák kerüljenek a csomagba valamilyen vonzó, tárgyi ajándék kíséretében, mindezt pedig egy figyelemfelkeltő és igényes, jellemzően papírdobozban kínálják. A teakategória esetén a karácsony kitűnő lehetőséget teremt arra, hogy az ismertebb ízek mellett új termékek is bekerüljenek a csomagba, amely elősegíti, hogy a fogyasztó gyorsabban megismerje és kipróbálja az újdonságokat.
A Zwacknál a karácsonyiajándék-funkció a legszélesebb kínálatot jelenti, hiszen szinte minden kategóriát érinti.
– Az egyes italok széles választékától (keserű likőr, whisky, pálinka, konyak, krémlikőr, vodka) a különböző kiszereléseken át (amelyeken belül a fogyasztók leginkább a 0,7 és a 0,5 literes kiszereléseket preferálják) a változatos árkategóriákig állítunk össze csomagokat – árulja el Zsinkó Bálint, a Zwack Unicum Nyrt. kereskedelmi trade marketing menedzsere.
Így a kisebb vásárlóerővel rendelkező fogyasztó éppúgy megtalálja a számára elfogadható, megfizethető terméket, mint a drágább, prémium italokat előnyben részesítő, tehetősebb vevő. Az égetett szeszes italok ajándékozása évről évre egyre népszerűbb és jellemző, hogy olyanok is vásárolnak, akik a hétköznapokban egyáltalán nem fogyasztanak égetett szeszes italt. Tehát a fiatalok, az idősebbek, a középkorúak, a férfiak és a nők egyaránt potenciális célcsoportot jelentenek.
Időzített különlegességek
Ebben a szegmensben is jellemző, hogy külön figyelmet fordítanak az egyes csatornákban való megjelenésre. A Sara Lee Hungary esetében a legfontosabb csatornák a hiper- és szupermarketek, ahol nem ritka akár három-hatszoros forgalmi növekedés sem. Fontos az olyan ajándékozásra alkalmas ritkaságok kínálata, amelyeket csak ilyenkor vásárolhatnak meg a fogyasztók: tavaly a Pickwick Christmas teával találkozhattak a vásárlók, idén pedig a Pickwick Winter tea várja őket a polcokon.
– A Zwack esetében a nagyobb kiszerelésű termékek elsősorban a hipermarketekben jelennek meg, ahol a legnagyobb forgalmi többlet realizálódik. Az év utolsó 3 hónapja az éves forgalom 60 százalékát teszi ki, amelynek nagy részét a promóciós termékek hozzák. A kisebb kiszerelésű termékek a hazai láncokban és a diszkontokban fordulnak elő inkább, de itt is jelentős az időszaki forgalomnövekedés (40-50 százalék) – hangsúlyozza Dely Zsolt, a cég key account menedzsere.
A Zwack nagy gondot fordít a karácsonyi csomagok megjelenésénél az időzítésre is. Az olcsóbb termékek akár már szeptember–októberben a polcokra kerülnek (Kalinka, St Hubertus), egyes luxuskategóriás termékekkel viszont kifejezetten karácsonykor találkozhat a vásárló (Johnnie Walker Red Label, Hennessy). A fontosabb hálózatok esetében előfordul az is, hogy speciálisan az adott helynek megfelelő csomagolásokat állítanak össze.
Integrált kommunikációval könnyebb
Érdekesség, hogy a kozmetikai szegmenssel ellentétben itt nem a megmaradt készletek jelentik a fő kockázatot. A Sara Lee tea- és kávémárkáinak esetében épp az jelenti a gondot, hogy sosem tudnak elegendő mennyiséget betervezni és összeállítani, hiszen a karácsonyi ajánlatok a fogyasztók által nagyon kedveltek, ami nagyrészt a termékek ismertségének és minőségének köszönhető.
A szeszes italok esetében nagy veszélyt jelenthet a lopások számának növekedése, illetve, hogy az általános kiszerelések forgalma jelentősen csökken. Ezt a tartósan alacsony árak, és a készletek alacsony szinten tartásával lehet megoldani. Fontos probléma az is, hogy a promóciós termékeknek gyakran nincs helye a polcokon, amelyet másodlagos kihelyezések, raklapos megoldások kialakításával lehet ellensúlyozni. Erősen ajánlott displayek, wobblerek, polczászlók alkalmazása, hiszen a nagy médiazajban a polcban lévő termékek szignifikánsan kisebb figyelmet kapnak.
– A karácsonyi ajánlatok a kereskedelmi egységek leafletjeiből sem maradhatnak ki: hagyománnyá válásuk és beépülésük a fogyasztók várakozásaiba kulcsfontosságú az egyes láncok életében – állítja Pálvölgyi Beatrix.
Ezen kívül fontosak a hoszteszpromóciók is (például kóstoltatás), a Zwack pedig az Unicum és Next márkákat a karácsonyi időszakban intenzív tévé- és szponzorációs kampánnyal, valamint közterületi hirdetésekkel is támogatja.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >