Kampány a felelős alkoholfogyasztásért
A Detox nem buli! elnevezéssel kampány indult a fiatalok felelős és mértéktartó alkoholfogyasztásáért; a társadalmi összefogással megvalósuló kampány célja, felhívni a fiatalok figyelmét az alkohol veszélyeire, a sok esetben kialakuló későbbi függőségre és a szervezetre káros következményeire.
A csütörtökön Budapesten tartott sajtótájékoztatón Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője elmondta, egyre nagyobb az alkoholt fogyasztó fiatalok aránya, és sajnos tendencia, hogy sokan egy-egy alkalommal a „lehető leggyorsabban a legtöbb alkoholt inni” kategóriájába tartoznak.
Az OMSZ adatait ismertetve elmondta, évente a mentőknek 29 ezer riasztásuk van részegség miatt, továbbá több mint tizenhatezer esetben a részegségből következő balesetek, sérülések hívják őket. Hozzátette: évente 400-500 esetben a kontrollvesztésig eljutó, eszméletlen emberhez riasztják őket.
Funk Sándor addiktológus, az Egyesített Szent István és Szent László Kórház Pszichiátriai és Addiktológiai Centrum főorvosa a mértékletességre helyezte a hangsúlyt, mondván, a kevés alkohol kedélyjavító, felszabadult érzést okoz, de – figyelmeztetett – ezzel egyidejűleg csökken a koncentráció, nő a reakcióidő, csökken a veszélyérzet is.
A szakember szintén azt emelte ki, hogy megváltoztak az alkoholfogyasztási szokások, a fiatalok körében az a jellemző, hogy rövid idő alatt sokat isznak. Funk Sándor felhívta a figyelmet, hogy Magyarországon még nem tudnak ilyen esetről, de az Egyesült Államokban évente 15 fiatal hal meg azért, mert rövid időn belül lerészegedik, és toxikus állapotba kerül.
Mielőtt valaki függővé válik, alkalmi fogyasztó, különböző időben, különböző mennyiségű alkoholt iszik. A függőség „stabil helyzet” – fogalmazott a szakember -, akár évtizedekig is eltarthat, elvonási tünetekkel jár. Az alkoholbetegek esetében az ivás szociális jellege háttérbe szorul, az élet minden területén bajban vannak az alkohol miatt – fogalmazott.
Funk Sándor felhívta a figyelmet, hogy az alkoholt arra használjuk, amire való, az ünnepre szánt órák „megfényesítésére”, és csak mértékletesen igyunk.
Petke Zsolt pszichiáter, az Országos Pszichiátriai és Addiktológiai Intézet osztályvezető főorvosa arról beszélt, hogy Magyarországon 800 ezer-egymillió alkoholbeteg van. A függőségből kigyógyulni csak csoportban lehet, hiszen a szakmai felügyelet mellett a megértő, elfogadó közösség ereje minden tekintetben fontos. A szakember ebbe a környezetbe sorolta a közvetlen hozzátartozók magatartását is, amelynek inkább megértőnek, elfogadónak kellene lennie, mint elutasítónak, vádaskodónak.
Pálfalvi Márta, a kampányt támogató Heineken Hungária Zrt. kommunikációs igazgatója a sajtótájékoztatón ismertette cége tavaly év végén készített kutatását. Az ötezer megkérdezett 18-35 év közötti fiatal 75 százaléka a legtöbb esetben mértékkel fogyaszt alkoholt, és tízből hat fiatal a kontroll megtartása érdekében kerüli a túlzott alkoholfogyasztást. A válaszadók közül háromból egy mondta azt, hogy került már kínos helyzetbe ittas állapota miatt a közösségi médiában.
A megkérdezettek 97 százaléka szerint a nagymértékű alkoholfogyasztás nem segíti a párválasztásban, és 71 százalék gondolja azt, hogy jobban érzi magát, amikor mértékkel fogyaszt alkoholt.
Az internetes kampány során a www.detoxnembuli.hu internetes oldalon kisfilmeket, ismert emberekkel készült videókat lehet megnézni, de bárki feltöltheti saját kisfilmjét is arról, hogy mit jelent számára a mértéktartó és felelős alkoholfogyasztás. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Arra ösztönzi az embereket az LG, hogy posztoljanak az optimista pillanatokról
Az LG Electronics (LG) globális közösségimédia-kihívást indított, amely arra ösztönzi…
Tovább olvasom >A Lidl Magyarország állásfoglalása a GVH által indított versenyfelügyeleti eljárással kapcsolatban
A Lidl Magyarország a Gazdasági Versenyhivatal által megindított versenyfelügyeleti eljárással…
Tovább olvasom >A Procter&Gamble különleges partnerséget jelentett be a Magyar Paralimpiai Bizottsággal és Hajmási Éva paralimpikonnal
A P&G nemzetközi szinten 12. éve kiemelt támogatója az olimpiai…
Tovább olvasom >További cikkeink
VOSZ Barométer – 2024. II. negyedév: kötelező optimizmus vagy valódi növekedés?
Az inflációs érzékelés továbbra is jelen van hazai vállalkozásoknál, miközben…
Tovább olvasom >Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >