Kalóriák rendszerbe foglalva
Számos felmérés igazolja, hogy a hazai fogyasztók egyre tudatosabban választanak a termékkínálatból az egészséges életmód, és ezen belül az egészséges táplálkozás irányelveit figyelembe véve. Ezt a megállapítást legjobban a különböző – az étrend és az étkezés összeállításában irányt mutató – tápanyag-jelölési rendszerek és programok népszerűsé-gének növekedése igazolja.Egyre kevesebben vannak Magyarországon, akik megengedhetik maguknak, hogy táplálkozásukat csupán – és tartósan – a hangulatuk, az ízlésük vagy éppen szokásaik határozzák meg. Ez igaz azokra is, akiknek egyelőre még nem kényszer az „egészségtudatos” táplálkozás, hanem egészségük tartós megőrzése érdekében változtatnak tudatosan étkezésük, étrendjük összeállításán.
A tudatos választás és vásárlás irányába igyekeznek befolyásolni a vásárlókat a hivatalos egészségügyi intézmények és a civil szervezetek is. Az élelmiszergyártók és -kereskedők természetesen jól ismerik ezeket a trendeket, azonban a fogyasztók eligazodásában, vásárlási döntések meghozatalában egyre fontosabb szerepet játszanak azok a táplálkozási rendszerek, amelyek szakmai-tudományos alapokon, hosszú távra komplex megoldásokat kínálnak számukra.
Tudatosabb vásárlói döntések az INBÉ-vel
Az Európai Unió tagállamaiban egyre nagyobb szerepet kapnak azok a szakmai kezdeményezések, amelyek a kiegyensúlyozott táplálkozás és az egészséges életmód kialakításában igyekeznek a fogyasztók segítségére lenni.
Az egyik ilyen az INBÉ (Irányadó Napi Beviteli Érték), angolul GDA (Guideline Daily Amount), melynek lényege, hogy a csomagoláson – az előírt mennyiségeken túlmenőn – látható a termék egy adagra vetített energia- (kilokalória-) tartalma, vagy hosszabb változatban az energia, cukor, zsír, telített zsírsav és nátrium mennyisége, illetve az, hogy ezek a tápanyagok egy felnőtt napi tápanyagszükségletének hány százalékát teszik ki.
Ezeket az értékeket a CIAA (Confederation of Food and Drink Industries of EU) állapítja meg a különböző EU-tagállamokban érvényes általános tudományos egyetértés és a jogszabályi piaci gyakorlatok alapján. A CIAA által ajánlott értéktáblázatot a felnőttek számára ajánlott napi tápanyagbevitelhez az EURODIET alapján határozták meg.
Az értékek kiszámításánál a nők napi 2000, a férfiak napi 2500 kalóriaszükségletét vették alapul. A kalkulációnál, az egyes termékekre vonatkozó INBÉ jelölés meghatározásánál segítséget kaphatnak az érdekeltek egyrészt a gda.ciaa.eu honlapon, másrészt a Táplálkozás, Életmód, Testmozgás Platformtól (TÉT).
Az INBÉ tehát önkéntes jelölési rendszer, a fogyasztók a jelölések alapján maguk döntik el, hogy mely termékekből állítják össze a napi étrendjüket. Egy tavaly, hat európai országban – köztük Magyarországon – végzett felmérés azonban rávilágított arra is, hogy az INBÉ tudatosabb irányba befolyásolja a vásárlói döntést és a napi étrend-összeállítást. (A felmérésről készült részletes beszámolónkat lapunk előző számában olvashatták.)
130 Update-termék
Akár az egészséges táplálkozás híveinek táborát, akár a súlyfelesleggel, vagy annak nyomán kialakult betegségekkel küzdők táborát tekintjük, mindkét fogyasztói körben a Schobert Norbert által kidolgozott Update-program egyre több követőre talál. Már 2006-ban mintegy 1 millióra volt tehető azok száma, akik a program alapelvei szerint állították össze étrendjüket.
E táplálkozási rendszer népszerűségének egyik legfőbb oka, hogy – a kiegyensúlyozott táplálkozás alapelvének megfelelően – nem tiltja kifejezetten egyetlen élelmiszer vagy élelmiszercsoport fogyasztását sem, de csoportosítja, és időbeli korlátokat szab egyes tápanyagok fogyasztásának.
Két fontos további eleme van a programnak, amely közrejátszik a követők táborának szélesedésében. A program nem individuális, azaz nem abban az értelemben „testre szabott”, hogy a fogyasztóknak egyénenként kelljen kiszámolnia, miből mennyit fogyaszthat, csupán a fogyaszthatóság időbeli korlátaira és az étkezési időhöz kapcsolt – igen széles körű – élelmiszerfajtákra kell figyelnie. Másrészt Schobert Norbert nem csupán receptúrákat állított össze, melyben csökkentett mennyiségben szerepelnek a súlygyarapodást okozó tápanyagok, illetve előtérbe kerülnek a hasznos összetevők (telítetlen zsírsavak, teljes értékű fehérjék, összetett szénhidrátok), hanem olyan partnereket csatlakoztatott programja mellé, akik vállalkoztak a programba kapcsolható élelmiszerek gyártására is.
– Ma már 25 élelmiszergyártóval állunk kapcsolatban, akik mintegy 130-féle Update-terméket – az alapvető élelmiszerektől a készételekig – állítanak elő. Közöttük a nagy élelmiszeripari cégek – mint a SoleMizo, a Cerbona, az Univer, a SIÓ-Eckes, a Fonyódi Ásványvíz – éppúgy megtalálhatók, mint a kisebb – egy-egy terméket gyártó – vállalkozások. Kialakítottuk az Update nagykereskedelmi és webáruházat, amelyen keresztül mind a kiskereskedők, mind a fogyasztók közvetlenül rendelhetnek a termékekből – mondta Schobert Norbert az Update-program tavalyi fejlesztéseivel összefüggő kérdésünkre.
Update-pékségek nyílnak
– Fejlesztésünk fontos lépése volt 2008-ban továbbá, hogy év végére 110 üzlettel kialakult az Update-pékség franchise rendszer, amelynek fő kínálata 15-féle, 80 százalékban csökkentett szénhidrátot tartalmazó sütőipari termék. További 75 boltot tervezünk 2009-ben, amelyek közül 25 február végén nyílik meg. Az üzletekben más Update-termékek is megtalálhatók, a vezetők és a munkatársak kiképzésében pedig személyesen is részt veszek – tette hozzá még Schobert Norbert.
2009-re is további fejlesztéseket terveznek, melyek közül kettő már be is fejeződött, illetve el is indult, mire e lapszámunkat olvassák.
Március 1-jétől az Update Orvosi és Fogyásközpont Kft. biztosítja azt az orvosszakmai hátteret, amely mind a termékek gyártóinak, mind a forgalmazóknak és a fogyasztóknak pontos és megbízható válaszokat, segítséget tud adni a felmerülő kérdésekre.
Interjúnk készítésével egy időben pedig már folyamatban volt az a regisztrációs menet, amelynek alapján egyes Update-termékek megkapják a BIO tanúsítványt. Így ezekre március 1-jétől felkerült a különleges jelölés.
A saját üzletek mellett az élelmiszer-kereskedelemben kiemelt partnerük a SPAR-csoport, de más élelmiszerláncokkal is együttműködnek, és nyitottak további partnerek felé is, hangsúlyozta Schobert Norbert a beszélgetés során.
Glikémiás index Béres Alexandrától
A Béres Alexandra által körültekintő munkával, dietetikus bevonásával kifejlesztett táplálkozási rendszerben helyet kap a fogyókúra és az egészséges súlymegtartás is.
A program egyik fő pillére a Súlykontroll Index. Kialakításának alapja az élelmiszerek glikémiás indexe, energia-, szénhidrát- és zsiradéktartalma volt. Ezek alapján lettek besorolva az élelmiszerek 1–100-ig. 1–30 között alacsony, 31–60 között közepes, 60 felett pedig magas súlykontroll indexű élelmiszerről beszélhetünk.
A glikémiás index az egyes élelmiszereknek az elfogyasztás utáni 2–3 órával a glükózhoz (szőlőcukorhoz) viszonyított vércukorszint-emelő hatását mutatja meg százalékos arányban.
A Súlykontroll Index megmutatja, melyik élelmiszertől mit várhat a fogyasztó, de önmagában nem segít abban, hogy miből mennyit egyen. Ezért Alexandra segítségül azt is pontosan meghatározta, hogy mit is jelent egy-egy (legfeljebb elfogyasztható) adag, ha valaki fogyni szeretne, vagy meg kívánja őrizni testsúlyát. Az adag meghatározása mellett azt is javasolja, hogy egy-egy élelmiszerből lehetőség szerint egy nap csak egy, legfeljebb két alkalommal fogyasszanak.
Szakmai hátteret biztosít a Súlykontroll
A program annyiban hasonlít az Update-rendszerre, hogy a fogyasztónak a saját ízlésére van bízva, magának kell eldöntenie, hogy a 3 súlykontroll index kategóriájú termékekből hogyan állítja össze étrendjét, annak függvényében, hogy mennyit kíván fogyni, illetve ha meg kívánja tartani testsúlyát, továbbá, hogy a program első két szakaszára (fogyókúra) mennyi időt kell szánnia.
A program negyedik alappillére a mozgás, amely Béres Alexandra szerint is elengedhetetlen része az egészséges életmódnak.
– A Béres Alexandra által alapított Súly-kontroll Kft. nem tekinti elsődleges feladatának a kedvező súlykontroll indexű termékek kereskedelmi megjelenítését, inkább a szakmai háttér és a program népszerűsítésére helyezi a hangsúlyt – nyilatkozta Barna Krisztián, a cég képviselője.
Ezzel együtt több kereskedelmi partnerrel van együttműködésük, és ezek körének bővítését is remélik ebben az évben.
– A program elfogadottsága viszont szépen erősödik, honlapunk látogatottsága az elmúlt 3–4 hónapban jelentősen növekedett, napi átlagban 2000 főre tehető – mondta Barna Krisztián.
L. K.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >