Júliusi viharok: rövid idő alatt rekord számú kárbejelentés a Generali Biztosítónál

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 07. 16. 09:10

Az elmúlt években egyre gyakrabban szembesülhettünk szélsőséges időjárási eseményekkel és az ezek által okozott károkkal. A Generali Biztosítóhoz július 7-10. között közel 15.000 lakás és társasházzal kapcsolatos elemi kárbejelentés érkezett, mely kiemelkedően magasnak számít. A bejelentések legnagyobb része a hirtelen lecsapó vihar kapcsán történt, ezt követték a villámlás, illetve a jég okozta kárbejelentések. A kárkifizetések összege a Generali Biztosító adatai szerint megközelíti a 3.5 milliárd forintot.

A legtöbb kárbejelentés Hajdú-Bihar; Pest; Csongrád és Békés vármegyékből érkezett, az adatok szerint Debrecen, Szeged, Vecsés, Hódmezővásárhely, Hajdúszoboszló, Orosháza, Derecske és Pécs szenvedte meg leginkább a július eleji viharokat.

Hirtelen lecsapó, jelentős nyári viharok az elmúlt években

Legutóbb 2023 augusztusában érkezett kiemelkedő darabszámú – 17.000 – bejelentés vihar kapcsán a Generali Biztosítóhoz. Ezt megelőzően 2015-ben és 2016-ban volt viharok tekintetében intenzív a július, 15-15.000 viharkárral.

Ám a viharok tekintetében 2010 volt kimagasló: ekkor a biztosító adatai szerint a nyári hónapokban 3 évnyi mennyiségű viharkár történt (!) májusban és júniusban összesen 75 ezer viharkár bejelentés érkezett a Generali Biztosítóhoz, és még augusztus folyamán is érkezett közel 20 ezer elemi és viharkárral kapcsolatos bejelentés.

Az idei, júliusi viharok abból a szempontból voltak rendkívüliek, hogy az elmúlt pár napban érkezett be másfél hónapnyi bejelentés, azaz ilyen mennyiségű kárbejelentésre ilyen rövid idő alatt korábban még nem volt példa.

Hogyan előzhetjük meg a károkat?

A legfontosabb, hogy rendszeresen tájékozódjunk az aktuális időjárásról. Ha erős szél várható, az első dolgunk az legyen, hogy bezárjuk az ablakokat és védett helyre visszük a szabadban lévő vagyontárgyainkat, autóval pedig, ha lehet, ne parkoljunk fa alá. Ha vihar is várható, érdemes áramtalanítanunk elektromos eszközeinket: a villámvédelemmel ellátott elosztók is megoldást jelenthetnek, de tartsuk szem előtt, hogy egy közeli villámlás még így is kárt tehet az eszközeinkben a telefon-, internet- vagy tévékábel-csatlakozáson keresztül. Ha kertes házban lakunk, mindig tartsuk tisztán az épület ereszeit és csatornáit, hogy a lezúduló csapadékot megfelelően el tudják vezetni.

Emellett nem csak arra fontos figyelmet fordítani, hogy legyen biztosításunk az ingatlanon, de arra is, hogy ne váljunk alulbiztosítottakká – legalább évente aktualizáljuk biztosítási szerződéseinket. Ez különösen ajánlott az ingatlanunk esetleges fejlesztését, korszerűsítését, ingóságaink gyarapodását követően, hogy megfelelő biztosítási fedezettel rendelkezzünk. Az egyre kiszámíthatatlanabb természeti katasztrófák és a folyamatosan emelkedő építőipari költségek ugyanis egyre magasabb átlagos kárkifizetéseket eredményeznek.

Akár már a kárfelmérés napján a pénzünkhöz juthatunk

Ha mégis megtörtént a baj és kárunk keletkezett, akár videós kárrendezéssel, egy okostelefon segítségével, bizonyos esetekben már percek alatt rendezhető a kár. Vagyonkároknál akár 5-7 perc, míg gépjárműkároknál akár 10-15 perc alatt megtörténik a felmérés, és amennyiben a videóhívás alapján a kár rendezhető, a kárösszeg utalása is megtörténik. A kárfelmérést követően azonnal indított kifizetés tehát már néhány percen belül a bejelentő számláján lehet.

Emellett fontos figyelmet fordítanunk nem csak lakóházunkra, de például a nyaralónkra is: érdemes mielőbb ellenőrizni a nyaralót és az esetleges károkat is, ha pedig károsodott az ingatlan, akkor haladéktalanul jelentsük be a kárt a biztosítóhoz.

Kapcsolódó cikkeink