Júliusban megtorpant a GKI-Erste konjunktúraindex emelkedése
Júliusban megtorpant a GKI-Erste konjunktúra-index (szezonális hatásoktól megtisztított) értékének májusban és júniusban tapasztalt emelkedése. A GKI (www.gki.hu) által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint a minimális korrekció az üzleti várakozások némi romlásának következménye, a fogyasztói várakozások ugyanis kissé javultak.
Az üzleti szférán belül az ipari és szolgáltató cégek várakozásai romlottak, az építőipariak és kereskedelmiek viszont kedvezőbbek lettek. Az ipari bizalmi index júliusban kéthavi emelkedés után ismét csökkent egy keveset. Romlott az elmúlt időszaki termelés, a rendelésállomány – ezen belül az export – megítélése, a készleteké stagnált, egyedül a következő időszak termelési kilátásait látták valamelyest kedvezőbbnek a válaszadók. Az egy negyedévvel ezelőttihez képest azonban egyaránt javult a kapacitáskihasználásnak, a várható kereslet és a meglevő kapacitások viszonyának, a versenypozíciónak, a szerződésállománynak és a várható exportkeresletnek a megítélése. Egyedül az új rendelésekből érzékeltek kevesebbet a válaszolók. Az építőipari bizalmi index 2013-ban eddig szinte folyamatosan és jelentősen emelkedett, ez júliusban, ha a korábbinál kisebb ütemben is, de folytatódott. Számottevően javult az előző három hónap termelési színvonalának és a rendelésállománynak a megítélése. A kereskedelmi bizalmi index a júniusi csökkenést követően, annál kisebb ütemben nőtt. Az eladási pozícióról és a rendelések várható alakulásáról alkotott vélemény – kissé növekvő készletszint érzékelése mellett – javult. A szolgáltatói bizalmi index júliusban kissé csökkent. Az üzletmenet és a várható forgalom megítélése rosszabb, az előző időszak forgalmáé jobb lett.
Az iparban és az építőiparban a foglalkoztatási szándék gyengült, a kereskedelmi és szolgáltató cégeknél erősödött, s mérséklődött a lakosság munkanélküliségtől való félelme is. Az iparban az ár-várakozások stagnáltak, a többi ágazatban kissé erősödtek. A fogyasztók inflációs várakozása viszont jelentősen enyhült. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése minden ágazatban, különösen a kereskedelemben romlott, de a fogyasztók körében javult.
A GKI fogyasztói bizalmi index júliusban a júniusi csökkenést követően, annál kisebb mértékben, de nőtt. A lakosság a saját pénzügyi helyzetének következő egy évét és a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét változatlannak, megtakarítási képességét pedig enyhén romlónak érezte.
Módszertani magyarázat:
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU módszertanának megfelelően – konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építőipar és a szolgáltató szektor, illetve a lakosság várakozásait veszi figyelembe. A GKI-Erste konjunktúraindex a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.
Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építőipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére, forgalmi és foglalkoztatási várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk. (A szolgáltató szféra cégei közül – hasonlóan az EU gyakorlatához – a pénzügyi és a közszolgáltatások területén működő vállalkozások egyelőre nem szerepelnek a vizsgált szektorok között.) Szezonálisan kiigazított adatokat közlünk, ami megfelelő matematikai módszerekkel kiszűri a szezonális hatások (például a téli és a nyári időjárás különbségei, a karácsony előtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.
A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi, az ország gazdasági és munkanélküliségi helyzetének várt alakulására, továbbá a megtakarítási kilátásokra vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítjuk.
A GKI-Erste konjunktúraindex és összetevői, 2008-2013
Év | Hónap | Üzleti bizalmi index | Fogyasztói bizalmi index | GKI-Erste konjunktúraindex |
2008. | I. | -9,6 | -47,8 | -19,5 |
II. | -7,6 | -47,6 | -18 | |
III. | -8,1 | -52,4 | -19,7 | |
IV. | -11,8 | -55,4 | -23,2 | |
V. | -7,7 | -52,3 | -19,3 | |
VI. | -9,1 | -46,1 | -18,7 | |
VII. | -8,2 | -42,9 | -17,2 | |
VIII. | -9 | -43,5 | -18 | |
IX. | -9,8 | -42,5 | -18,3 | |
X. | -15 | -54 | -25,2 | |
XI. | -25 | -56,7 | -33,2 | |
XII. | -28,1 | -60,8 | -36,6 | |
2009. | I. | -30,3 | -66,1 | -39,6 |
II. | -33,9 | -68,5 | -42,9 | |
III. | -37,4 | -70 | -45,8 | |
IV. | -36,3 | -72,3 | -45,7 | |
V. | -29 | -68,3 | -39,2 | |
VI. | -28,9 | -64,3 | -38,1 | |
VII. | -24,7 | -63,1 | -34,7 | |
VIII. | -22,2 | -59,8 | -32 | |
IX. | -22,1 | -56,9 | -31,2 | |
X. | -17,8 | -50,8 | -26,4 | |
XI. | -19,1 | -51,9 | -27,6 | |
XII. | -15,9 | -50,1 | -24,8 | |
2010. | I. | -14,1 | -49,1 | -23,2 |
II. | -13,7 | -47,5 | -22,5 | |
III. | -10,5 | -41,2 | -18,4 | |
IV. | -10,3 | -37 | -17,3 | |
V. | -8,9 | -28,7 | -14 | |
VI. | -9,5 | -23,4 | -13,1 | |
VII. | -7,1 | -29,3 | -12,8 | |
VIII. | -4,7 | -23,4 | -9,5 | |
IX. | -6,7 | -25 | -11,5 | |
X. | -5,2 | -20,6 | -9,2 | |
XI. | -3,1 | -20,8 | -7,7 | |
XII. | -1,8 | -24,1 | -7,6 | |
2011. | I. | 0,5 | -25,8 | -6,3 |
II. | 2,9 | -27,7 | -5,1 | |
III. | -1,3 | -37,3 | -10,7 | |
IV. | 0,6 | -36,8 | -9,1 | |
V. | -4,3 | -38,5 | -13,2 | |
VI. | -4,4 | -41 | -13,9 | |
VII. | -6,9 | -42 | -16 | |
VIII. | -11,3 | -40,7 | -18,9 | |
IX. | -11,7 | -47,2 | -20,9 | |
X. | -14,9 | -49,8 | -24 | |
XI. | -14 | -49,5 | -23,2 | |
XII. | -14,5 | -53,3 | -24,6 | |
2012. | I. | -16,3 | -56,6 | -26,8 |
II. | -12,4 | -51,2 | -22,5 | |
III. | -8,1 | -49,9 | -19 | |
IV. | -9 | -48,8 | -19,3 | |
V. | -14 | -55,9 | -24,9 | |
VI. | -14,6 | -52,6 | -24,5 | |
VII. | -13,3 | -51,4 | -23,2 | |
VIII. | -14,9 | -52,7 | -24,7 | |
IX. | -16,4 | -49,5 | -25 | |
X. | -14,6 | -53 | -24,6 | |
XI. | -12,4 | -50,7 | -22,4 | |
XII. | -11,3 | -49,3 | -21,2 | |
2013. | I. | -11,3 | -43,4 | -19,6 |
II. | -12,0 | -40,9 | -19,5 | |
III. | -11,9 | -37,3 | -18,5 | |
IV. | -15,6 | -38,9 | -21,7 | |
V. | -10,5 | -34,4 | -16,7 | |
VI. | -6,9 | -37,3 | -14,8 | |
VII. | -8,6 | -35,3 | -15,5 |
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >