Jubileumi Hoventa hasznos apróságokkal
Az idei jubileumi Hoventa az érdekességek, finomítások jegyében telt. Noha egy nappal rövidebb volt a megszokottnál, látogatószámban, illetve a szakmai érdekességek, újdonságok, versenyek tekintetében hozta a megszokott színvonalat.Kettős jubileumot ünnepelt idén az egyik legrégebbi múltra viszszatekintő hazai szakkiállítás: harminc éve rendezték az első, idén pedig a huszonötödik Hoventát. Hagyományosan itt mutatkozik be a szakma minden jelentősebb újítása, a legkorszerűbb eljárásokról és eszközökről többségében e kiállítás keretében tájékozódhatnak a kereskedők és vendéglátó-ipari szakemberek.
– Az idei kiállítás egyik legjelentősebb változása az, hogy egy nappal rövidebb lett: kiállítóink többsége már évek óta kérte, hogy a szakmaiság megőrzése érdekében a szombati napot, amikor a nagyközönség is jobban ráér nézelődni, hagyjuk el. Egészen mostanáig azonban néhány cég még ragaszkodott az ötnapos nyitva tartáshoz – meséli Etele Csabáné, a kiállítást szervező Hoventa Kft. igazgatója.
Szavai szerint idén a látogatottságra nem lehet panasz: mintegy 15 ezren látogatták meg a Hungexpo A pavilonját. Igaz, ebbe bele kell érteni a Hoventával egy időben tartott két másik szakkiállítás résztvevőit is, mivel kombinált belépőt is árultak.
– A szakmai látogatók száma összességében megegyezett a tavalyival – mondja az igazgató.
Kávék ínyenceknek
A 32 témacsoportba sorolt és e szerint elrendezett kiállítók standjai inkább kisebb érdekességeket, finomításokat kínáltak, a tavalyihoz hasonló, komolyabb vendéglátó-ipari újítás nem volt. A cégek többsége azért igyekezett kitenni magáért, és változatos ötletekkel próbálták magukra vonni a látogatók figyelmét. A kávészerető embereket bizonnyal nem hagyta hidegen a Sir Morik Kávémanufaktúra kínálta, a látogató választotta kávéfajtából helyben pörkölt, őrölt és főzött fekete. A cég márkaboltjaiban, kávéházaiban egyébként bárki a saját igényeinek, ízlésének leginkább megfelelő termőtájakról származó kávéfajtákból választhat és főzethet innivalót, de lehetőség van a kávépörkölés módját is eldönteni, vagy épp a kávé- és teakultúrában elmélyedni. Az egyik legnagyobb forgalmazó, a Nestlé szintén érdekességgel készült a kiállításra: az eddigi instant termékek mellett itt mutatták be Buondi márkanevű szemes kávéjukat is.
Sokakat vonzottak a négy nap alatt a mesterek utcájába Varga Károly mesterszakács zöldségfaragással, Wenzelné Vígh Maya cukrászmester karamellformázással előállított remekei. Lusztigh Mária mestercukrász petit-four, Fekete Józsefné Emike grillázs- és mézeskalács-készítő, Gácsiné Nagy Terézia üveggravírozó, Seres Erzsébet kézi porcelánfestő bemutatói mellett a csokiszökőkút, vagy a Metro által kínált tokaji borok ugyancsak megállították a cégek standjainál a látogatókat.
A kiállításon ismerkedhetett meg a szakmai közönség egy szintén hasznos újdonsággal, a Soberguard üdítőitallal is, amely természetes alapanyagai – az ötféle válogatott gyógynövénykivonat – segítségével méregteleníti a szervezetet, egyben gyorsítja az alkohol lebontását is, így elkerülhetők a másnaposság tünetei.
Wellness étteremhálózat
A wellness és az egészséges életmódot követő fogyasztók, vendégek kiszolgálása, az ezzel kapcsolatos tudnivalók, fejlesztések egyébként is hangsúlyos szerephez jutottak. A Hoventán mutatkozott be a wellness éttermek hálózata, amely elsősorban arra törekszik, hogy a hazai vendéglátást – különösen a kisebb egységeket – felkészítse a megváltozott fogyasztói igények kiszolgálására, kezdve az étlapon szereplő ételek kalóriaértékeinek kiszámításában és feltüntetésében, továbbá az egészséges életmódprogramok bevezetésében nyújtott segítségéig és az egészséges főzésről, alapanyag-használatról tartott szakácstovábbképzésig bezárólag. A szakmai érdeklődést jelzi, hogy a két hónapja indult programhoz már 34 fővárosi és öt vidéki étterem, valamint a Benczúr Hotel is csatlakozott.
Az egyik legnagyobb idei látványosság, a „Hagyomány és evolúció” címen megrendezett – a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség, a Magyar Gasztronómiai Egyesület és az Étrend Magyar Konyhafőnökök Egyesülete által meghirdetett – melegkonyhás szakácsverseny célja a hazai gasztronómiai kultúra fejlesztése volt. A versenyzőknek ugyanis hagyományos magyar ételeket kellett újragondolniuk. A verseny különlegességét egyebek között az egyik alapanyag, a szürke harcsa adta. Ugyancsak a szakma megújulását prezentálta az országos karamellbajnokság is. A cukrászatnak e komoly szakértelmet és kézügyességet igénylő ágát ismét egyre több helyen alkalmazzák a dísztorták dekorálásánál. Harmadik alkalommal rendezték meg a magyar barista bajnokságot, amelyet a dr. Morik Kft., az SCAE (Specialty Coffee Association of Europe) hivatalos nemzeti koordinátora szervez.
Sokkoló hűtés
A konyhatechnikában is hozott újdonságot ez az év: a Perama Kft. a HACCP előírásoknak is megfelelő Főzz és Hűts technológiát mutatta be. A sokkolva hűtés – vagyis, hogy főzés, sütés után azonnal nulla és három fok közé csökkentik az étel hőmérsékletét – lehetővé teszi, hogy az ételt akár öt napig is biztonságosan eltartsák, majd pár perces regenerálás után azonnal, állagromlás nélkül felszolgálható.
Az idei Hoventával leginkább a vendéglátósok jártak jól, bár a kiállítók egy része a szállodák figyelmére is számot tartó meglepetésekkel készült. A Metro például – saját márkás termékeivel – már évek óta külön figyelmet fordít a vendéglátó-ipari egységek alapanyagigényének kielégítésére, az idén pedig nyitott a szállodák felé is. Az H-Line termékcsaládot kifejezetten e szektornak szánják. Ebben a kávézáshoz és teázáshoz nélkülözhetetlen termékek mellett a szállodai szobák komplett bekészítéséhez szükséges valamennyi kellék megtalálható a fürdőköpenytől a samponig. Szintén újdonság, amely iránt máris jelentős kereslet mutatkozik, hogy a cég megállapodást kötött a Zsolnay Porcelánmanufaktúrával kávés- és teáskészletek forgalmazására.
Szintén inkább a kisebb éttermek, kávézók, panziók járhatnak jól azzal az újonnan kifejlesztett számítógépes adatbázis-kezelő rendszerrel, amely a HACCP rendszer adminisztrációját könnyíti meg. Feltalálója, Karczagi Attila maga is étterem-tulajdonos, és egyszerűen beleunt a papírmunkába, illetve abba, hogy egyik-másik, az előírásokban szereplő adat megfelelő időben való rögzítését folyvást elmulasztotta valamelyik alkalmazott. A Komornyik programmal, illetve a hozzá járó, és tetszés szerint programozható PDA-val azonban ez a probléma kiküszöbölhető. A szerkezet jelzi, hogy mikor kell a szükséges adatokat leolvasni, rögzíteni, mikor jár le a tűzoltó készülék, mikor kell mérleghitelesítést rendelni, de akár a raktárkészlet, a munkaidő-nyilvántartás, vagy a közüzemi számlák is vezethetők vele. A Komornyik Kft. egyelőre még tárgyal az ÁNTSZ-szel arról, hogy az elektronikusan rögzített adatokat elektronikusan is benyújthassák a vállalkozások.
Kiss Katalin
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >