Jövőre az üzleteknek vissza kell venniük a csomagolási hulladékot a vevőktől
Januártól ismét változnak a környezetvédelmi termékdíj fizetésének szabályai. A Világgazdaság Online-nak nyilatkozó italgyártók továbbra sem elégedettek maradéktalanul az évről évre módosuló rendszerrel.
A legfontosabb új elem, hogy januártól a termékdíj-fizetési kötelezettség az első forgalomba hozót, vagyis a gyártót terheli. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium szerint ennek lényege az adminisztráció egyszerűsítése, de szerintük az újítás nem is hoz különösebb változást: „a törvény adta átvállalási lehetőséget nagy arányban használták a kötelezettek, ami azt jelenti, hogy eddig sem a kereskedők fizettek, hanem a tőlük a termékdíjat önként átvállaló gyártók”.
Másfelől a nagyobb kereskedelmi egységeket a jövőben kötelezik arra, hogy a vevőktől a csomagolási hulladékot visszavegyék. Így tehát a kereskedők csupán a termékdíj megfizetésétől mentesülnek, a hulladékkal kapcsolatos felelősségvállalás alól nem.
A másik lényeges változás, hogy a 2005 óta alkalmazott, darabalapú díjazás helyett ismét a hulladék csomagolóanyag tömege alapján számolják ki a fizetendő díjat.
A Magyar Sörgyártók Szövetségének elnöke, Sivó Imre szerint az automatikus átszámítás az egyes csomagolási fajták közötti aránytalanság hibáját viszi a rendszerbe. Így az alumíniumdobozok indokolatlanul kerültek hátrányos helyzetbe, miközben ezek környezetvédelmi szempontból előnyös és teljesen újrahasznosítható csomagolások – írja a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >