Jönnek az okosplázák
Közép-Kelet-Európában 2019 és 2020 között 4,4 millió négyzetméternyi új pláza átadása várható, amelyek okosmegoldásokkal, modern designnal és növekvő méretű közösségi terek kialakításával válaszolnak a 21. századi kereskedelem kihívásaira.
A közép-kelet-európai országok közül tavaly Törökországban és Oroszországban zajlott a legaktívabb plázaberuházás; előbbinél több mint 500 000 négyzetméter új bevásárlóközpont nyitott meg, utóbbinál közel 440 000 négyzetméter. A Cushman & Wakefield 2019-es elemzéséből az is kiderül, hogy a régió többi országában, mint Bulgáriában, Csehországban és Szlovákiában a bevásárlóközpontok fejlesztése stabil tendencia.
A legújabb kutatásokból kiderül, hogy a korábbi, vásárlásközpontú hozzáállás helyett, ma már sokan a személyre szabott élményszerzés céljából látogatják a plázákat. Az Euromonitor aktuális felmérése rámutat arra, hogy az európai fogyasztók átlagosan több mint egyharmada inkább élményekre, mint tárgyakra költi pénzét. A McKinsey és az International Council of Shopping Centers frissebb elemzései is kiemelik, hogy a szabadidő eltöltésére alkalmas közösségi tér funkciójára egyre nagyobb igény mutatkozik. A plázák eddigi 70/30-as bérelt/közösségi tér aránya 60/40-re, később pedig akár 50/50-re is változhat.
Az elmúlt időszakban terjedt el a skin építészet, amely a monoton felületek helyett látványos homlokzatkialakításokra ad lehetőséget. Az épület külsején egy izgalmas hártya, burkolat jelenik meg, amely lényegesen eltér a korábbi sematikus megjelenésektől. A skin építészet egyik zászlóshajója a 2003-ban épült, Jan Kaplický által tervezett, birminghami Selfridges pláza épülete, míg hazánkban a legújabb ilyen bevásárlóközpont az Etele Plaza lesz.
A korábban épült bevásárlóközpontokhoz képest az újgenerációs Etele Plaza közösségi tereiben egyre több természetes fény és zöldfelület biztosítja a látogatók kellemes időtöltését. A pláza fejlesztője (Futureal Group) változatos szórakoztató egységeket és széles választékú food courtot is biztosít a jövőbeli vásárlóknak.
Az Etele Plaza lesz az ország első okosplázája: a legfejlettebb helymeghatározó és navigációs rendszer alkalmazásának köszönhetően drasztikusan lecsökken a parkolás-helykeresés-fizetés folyamata, emellett a plázaapplikáció megkönnyíti az üzletek és szolgáltatások megtalálását, valamint személyre szabott kedvezményeket és ajánlatokat kínál a felhasználóknak. //
Kapcsolódó cikkeink
Imádják a nyereményjátékokat a magyar vevők egy friss kutatás szerint
Szinte minden magyar vásárló hajlandó többet költeni, ha ezzel nyerési…
Tovább olvasom >Kuponláz Magyarországon
A magyarok közel fele havonta kuponozik, sokan 5000 forintnál is…
Tovább olvasom >Néha majd főétkezünk!
A snackelést cikkünk elsősorban a paradigmaváltásra számítók szemszögéből vizsgálja. A…
Tovább olvasom >További cikkeink
A lakosság harmada keresi még, hogyan tudna egészségesebben étkezni, és csak minden negyedik magyar táplálkozik tudatosan
Az étkezés nemcsak testünk megfelelő működésének alapja, hanem kritikus szerepe…
Tovább olvasom >Lezajlott az első Fenntartható Csomagolás Fórum
2025. június 4-én a Pasaréti Közösségi Házban került megrendezésre az…
Tovább olvasom >III. Employer Branding Konferencia: A jövő már jelen?
2025. június 3-án a Pasaréti Közösségi Ház adott otthont a…
Tovább olvasom >