Jól vizsgázott a fogyasztóvédelemnél az online FMCG
Október 31-én tartotta „Fogyasztóvédelmi Péntek” elnevezésű rendezvénysorozatának soron következő alkalmát az ITM Fogyasztóvédelemért felelős államtitkársága, amelynek központi témája ezúttal az online élelmiszer-kereskedelem volt.
Keszthelyi Nikoletta helyettes államtitkár elmondta, hogy a fogyasztóvédelmi péntek sorozat célja, hogy a hatóságok és a piaci szereplők kicserélhessék egymással tapasztalataikat, hogy a jogszabályi környezet a lehető leginkább a piac érdekeit szolgálja. A megbeszélésen a Tesco, az Auchan, a CBA és a GRoby képviselői, míg hatósági oldalról az ITM mellett Budapesti Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi hatósága képviseltette magát.
Elsőként Keszthelyi Nikoletta ismertette az online tevékenységek ellenőrzésére szakosodott IT-labor eddigi munkáit, kihangsúlyozva, hogy eddig több mint kétezer ellenőrzésen vannak túl. Kihangsúlyozta, hogy az FMCG-szektorban történő ellenőrzések során semmilyen kirívó szabálytalanságot nem találtak (a próbavásárlások során sem), csak kisebb hiányosságok voltak jellemzőek.
Az online FMCG-piac idén új nagy szereplővel (Spar online) bővült, de a nem teljes választékkal rendelkező online szakáruházak száma is dinamikusan nő ezen a területen. A kínálati oldal ilyen mértékű fejlődése a közeljövőben látható módon átalakíthatja majd a fogyasztói szokásokat. Az élelmiszer jellegű termékek online beszerzésében pedig sok, a más termékkörökétől eltérő sajátosság fedezhető fel – elég csak a speciális tárolási és szállítási feltételeket igénylő árucikkekre (zöldség, gyümölcs, felvágott, mélyhűtött termékek) gondolni.
Ezenkívül még több egyedi sajátosság is napirendre került: az elállási jog alkalmazása, amely sok esetben speciális gyakorlatot igényel, vagy például a „helyettesítő termékek” kezelése, azaz amikor a megrendelés és kiszállítás között eltelt időben a kívánt termék készlete megváltozik, így annak teljesítése meghiúsul. Az ezzel kapcsolatos kötelezettséget és lehetőségeket a vásárlási szerződésben (ASZF) kell egyértelműen szabályozni. Szóba jött továbbá, hogy az élelmiszer-vásárlás kapcsán szükség lenne szolgáltatói és hatósági oldalról egy egységes, edukáció jellegű kommunikációra, hiszen sokkal összetettebb és változatosabb vásárlói réteget vonz, mint például a műszaki cikkek vagy könyvek online kereskedelme.
A közel 2 órás beszélgetés végére a résztvevőknek volt alkalmuk megismerni egymás álláspontjait, és több előrelépési pontot is megfogalmaztak, többek között egy olyan piackutatás létjogosultságát, amely a környékbeli országok (Csehország, Lengyelország) jogszabályi megoldásait és iparági tapasztalatait gyűjti össze, alapot adva a jogszabályalkotók munkájához. //
Kapcsolódó cikkeink
Extra löket, extra alacsony áron a Tescótól
Új év, új élet – mondogatjuk magunknak szinte minden év…
Tovább olvasom >Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Mindent egy helyről: karácsonyi ajándékért is érdemes elmenni az Auchanba
Év végén a megszokottnál nemcsak többet vásárolunk, hanem aki teheti,…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: novemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 4,1, az előző havit 0,6 százalékkal haladta meg
2024. novemberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >NGM: láthatóan kezd visszatérni a lakosság bizalma
A kormány azon dolgozik, hogy a gazdaság jobban teljesítsen, így…
Tovább olvasom >Fidelity Kitekintés 2025: Az USA készen áll a reflációra
A republikánusok fölényes győzelme a novemberi választásokon jelentősen megváltoztatta a…
Tovább olvasom >