Jól kombinálnak a fogkrémmárkák
A magyar fogyasztó szájápolási szokásai nem sokat változtak tavaly óta, a lakosság nagyobbik fele még mindig évente csupán egyetlen fogkefét használ, fogkrémből is alig fogy személyenként három tubusnál több. A gyártók összecsomagolással, nagyobb családi kiszerelésekkel ösztönzik a vásárlást.A teljes piac mérete alig nőtt az előző évhez képest. Az értékesítés több mint egyharmada a 2500 négyzetméternél nagyobb hipermarketekben történik, de a többi testápolási termék eladásához hasonlóan ebben a kategóriában is egyre nagyobb szerepet kapnak a drogériák. Ez a csatorna az egyetlen, ahol 2006-hoz képest bővülni tudott az értékesítés.
– Továbbra is a fehérítő szegmens növekedett a leggyorsabb ütemben, némi visszaesést tapasztalhatunk a gyógynövénytartalmú fogkrémeknél, amit főként a piacot meghatározó cégek eltérő marketingtámogatása magyaráz – állapítja meg Boros Anita, a P&G beauty szóvivője.
Innovációk a gyermekszegmensben is
Németh Ottó, a Henkel marketingmenedzsere úgy látja, a középkorosztály már a kialakult igényeihez mérten vásárol, ezek a fogyasztók a drágább, márkás termékek felé mozdultak el, és ők azok, akiknél már márkahűségről is beszélhetünk.
Baranyai Szilvia, a Vademecum márkamenedzsere szerint a fiatalok körében is egyre fontosabb a szájápolás, mind nagyobb szerepet kap a fogfehérítés, a ragyogó mosoly. Bár a piac gerincét a felnőtteknek szánt termékek jelentik, de szinte minden gyártó kínál gyermekfogkrémeket is. Javult a termékek polcbeli elhelyezése, a gyermekfogkrémek a nemritkán az édesanyákkal tartó gyerkőcök szemmagasságába kerültek, az észlelést segítik a színes, állatfigurákkal díszített tubusok is. Az álló kiszerelés ebben az alkategóriában gyakoribb, mint a felnőtteknek szánt termékek esetén, ahol az arányuk csak 20 százalék körüli.
Az Oral-B gyermekeknek kifejlesztett Stages fogkrém- és fogkefecsalád értékesítését jól ismert Disney-figurák segítik. A fogmosás élményszerűségét növeli, hogy a tubus nyílásának alakja lehetővé teszi, hogy a gyerekek mindenféle vicces formát nyomjanak a fogkeféjükre.
Tejfogú gyermekek számára fejlesztette ki az Aquafresh az Aquafresh Kids fogkrémet, amely gátolja a fogszuvasodást, így segít megvédeni a tejfogakat, kíméletesen tisztító összetétele van, és kellemes ízével ösztönöz a rendszeres fogmosásra. A babaápolási termékeiről ismert Gabi termékcsalád is piacra lépett tejfogak ápolására alkalmas fogkrémmel, a márka fluoridot és kalciumot tartalmazó fogkrémmel is bővült.
Hódít a zselés gél
Az elmúlt év nem annyira az átütő erejű innovációkról szólt, inkább az újdonságok sikeres kommunikációkról, amelyek hozzájárultak a kategória fejlődéséhez.
– 2007-ben a közkedvelt blend-a-med 3D White termékcsalád egészült ki három új variánssal, ami érzékelhető módon hozzájárult a fehérítő szegmens növekedéséhez – tudtuk meg Boros Anitától.
Sikeresen mutatkozott be a piacon a Triclene-t tartalmazó új Aquafresh Ice Whitening fogkrém is, amelynek használatával a gyártó a mindennapos fogfehérítést és intenzív frissességet egyaránt ígér.
– A fogfehérítésre jó lehetőség nyílik a nemrég bevezetett Vademecum SOS White kúratermékkel, amely nem tartalmaz hidrogén-peroxidot, csak gyógynövények felhasználásával készült, de hatása már egy héten belül látható – tájékoztat Baranyai Szilvia.
Még tavalyelőtt debütált a core&core™ technológia. Az ily módon gyártott termékek részesedése a piacon fokozatosan nő. A Signal X-Fresh volt az első ilyen fogkrém a magyar piacon. A fogkrém közepén antibakteriális hatású kék vagy zöld gél található szájvízzel, amit körbevesz az átlátszó zselé, amely a fogszuvasodás elleni hatékony védelmet biztosítja.
Magyarország felnőtt lakosságának mintegy 43 százaléka szenved érzékeny fogak okozta fájdalomtól. A problémára először a Sensodyne kínált speciális megoldást. A termék már több mint tíz éve kapható a magyar piacon, jelenleg négyfajta változatban. A legújabb változat B5-, E-vitamin- és cinktartalmánál fogva ápolja a fogínyt, így segítve megelőzni a fogíny további visszahúzódását. Eddig csak kevés gyártó tartotta fontosnak ezt az alkategóriát, de ma már a Colgate kétféle, speciális összetevőkkel kiegészített fogkrémet is kínál az érzékeny fogú vásárlóknak, és több kisebb márka is megjelent a piacon.
Túllép a patikán a szájvíz
A fogkrémek piaca nem nőtt látványosan a tavalyi évben, de a fogkefék, fogselymek, szájvizek kategóriájának forgalombővülése fejlesztette a szájápolási területet. A szájvizek egy évtizede még klasszikus gyógyszertári termékek voltak, mára egyre növekvő számban megtalálhatók a hipermarketek polcain is. A Glaxo Smithkline négyfajtát is gyárt, de ebből csak kettő, az Aquafresh és a Paradontax tartozik ernyőmárka alá, a másik kettő önálló márkaként működik. A Tesco tavaly ősszel, amikor látványosan felfejlesztette saját márkás termékkínálatát, többek között szépségápolási termékekkel is, piacra dobta saját szájvizét. Ez a kategória látványos növekedés előtt áll, nem kizárt, hogy éppen az olcsóbb árkategóriájú, saját márkás termékek veszik rá a vásárlókat a kipróbálásra és a rendszeres használatra.
A fogkefék ára átlagosan 380 forint körül mozog, s fő értékesítési csatornája a hipermarket, de a drogériák szerepe itt is fokozatosan nő. Az előző évi 10 százalékos mennyiségi bővülést követően idén tovább nőtt az elektromos szájápolási termékek, fogkefék, szájzuhanyok értékesítése. A tavalyi árcsökkenés után 2007-ben további prémium termékek jelentek meg a piacon, ami azt jelzi, hogy a fogyasztók egyre igényesebbek, és hajlandók egy szettért akár 15-20 ezer forintot is fizetni.
E.-H. Sz.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >A Molson Coors lett Dwayne Johnson energiaitalának többségi tulajdonosa az USA-ban
Többségi részesedést szerzett a Molson Coors Beverage Co. a Dwayne…
Tovább olvasom >ProVeg: Németországban a Lidl kínálja a legkedvezőbb árú vegán kosarat
Az árparitás egy évvel ezelőtti bevezetését követően most a német…
Tovább olvasom >