Jól debütált a nagy kiszerelés
Így nyolc hónap alatt a bolti eladás közeledik a 8 milliárd forinthoz. Ezen belül a klasszikus vaj pozíciója valamelyest erősödött, 60 százalékos részarányra, míg a vajkrém mutatója 40 százalék lett. Mennyiséget tekintve mintegy 5500 tonnát regisztráltunk. Itt 50:50 százalék a vaj és vajkrém részaránya.
A klasszikus vaj mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára kilogrammonként 1425 forint, legutóbb június–júliusban. Ez 4 százalékkal magasabb, mint az előző, hasonló periódusban. Ugyanakkor a vajkrém átlagára kilogrammonként csak csekély mértékben, 1140 forintról 1150-re emelkedett.
A kereskedelmi márkák súlya nagy. Értékben 47 százalékot képviselnek de-cember–júliusban; 1 százalékponttal kevesebbet, mint az egy évvel korábbi időszakban.
A kiszerelések piaci mutatóit megváltoztatta a 250 gramm feletti szegmens megjelenése. Értékben 6 százalékos piacrészt szerzett nyolc hónap alatt. Ezt a 100–250 grammos szegmenstől vette el, amelynek mutatója 65-ről 58 százalékra csökkent. Figyelemre méltó a 100 grammosnál kisebb kiszerelés növekedése, 35-ről 36 százalékra.
Szintén értéket tekintve, a papírba csomagolt vaj részaránya 1 százalékponttal, 57 százalékra emelkedett december–júliusra. Ugyanakkor a tégelyes mutatója 43 százalékra változott.
Csak a vajkrémet tekintve a kereskedelmi márkák magas részaránya csökkenő tendenciát jelez. Mennyiségben 46 százalék jutott rájuk december–júliusban; 3 százalékponttal kevesebb, mint az előző hasonló időszakban.
A vajkrém kiszerelései között megjelent a 250 gramm feletti szegmens, amely 16-16 százalékos piacrészt szerzett mennyiségben is, értékben is. Így a 100–250 grammos szegmens 84 százalékot vitt el a forgalomból. Itt tükröződik a trend, amely szerint a fogyasztók nagyobb kiszerelések vásárlásával igyekeznek spórolni.
Két „kis” kategória forgalmánál csökkenést regisztrált a Nielsen. A legutóbbi nyolc hónap során egyaránt 0,5 milliárd forintnál kisebb bevételt értek el a boltok túró alapú vajkrémnél, valamint sós túrókrémnél. Előbbinél a csökkenés mértéke a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva mínusz 37 százalék, mennyiségben is, értékben is. Sós túrókrémnél mindkét szempontból mínusz 22 százalék a mutató.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >