Joghurtok minden alkalomra
Ha az egészségmegőrzést viszonylag megfizethető áron meg lehet venni, és még finom is, ráadásul minderről erős márkakommunikációval tájékoztatják a fogyasztókat, szembe lehet menni a negatív piaci tendenciákkal. Talán a legjobb példa erre a joghurt, amelynek rendületlen növekedéséhez a gyártók tudatos márkavezetése is hozzájárul.Akár találós kérdésként is fel lehet adni: melyik az az élelmiszerféleség, amelynek emelkedett az átlagára az elmúlt időszakban, és a takarékoskodóbbá váló vásárlók mégis többet tettek belőle a kosaraikba? A jó válasz a joghurt. Mégpedig – a Nielsen piackutató 2008. március–2009. február között kumulált, az előző 12 hónappal összevetett adatai szerint – mind a natúr-, mind a gyümölcsös joghurt eladásai emelkedő tendenciát mutatnak.
– A növekedés vélhetően annak köszönhető, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben a fogyasztók jobban megnézik, hogy mire költenek, és előnyben részesítik azokat a termékeket, amelyek kifejezetten pozitív hatással vannak az egészségükre. Így a tejtermékek, és ezen belül is a funkcionális hasznosságokat tartalmazó joghurtkategória előnybe kerül. Emellett természetesen fontos szerepe van a marketingnek, a megfelelő kihelyezésnek, az innovatív termékeknek is – véli Major Varga Éva, a SOLE-MIZO Zrt. marketing- és exportigazgatója.
Túl a lighton
– A gyümölcsjoghurtok esetében elsősorban a joghurtitalok, valamint a desszertjoghurtok erősödtek, a darabos joghurtok tartják előző éves pozíciójukat, a változások vesztese elsősorban a pépes joghurtok és a light joghurtok szegmense volt – részletezi szegmensenként a belső, szerkezeti változásokat Nagy István, a FrieslandCampina Hungária Zrt. márkamenedzsere.
Érdekes jelenség a light joghurtok térvesztése, hiszen a kalóriaszegény, „könnyű” termékek a legtöbb élelmiszer-kategória esetében fejlődnek. Az egészségtudatos táplálkozás természetesen Magyarországon is egyre fontosabb szempont, de akik ezt tartják szem előtt, azok számára gyakran már kevés a light. Hiszen a joghurtpiacon olyan erősen reklámozott termékek találhatók, amelyek komplexebb összetevőkkel, sokrétűbben gondoskodnak a szervezet egészségéről, illetve megelőző hatásúak. Ily módon a korábban light joghurtokat fogyasztók egy része átvándorol a „többet ígérő” natúrjoghurtokhoz és a funkcionális előnyökkel rendelkező – pre- és probiotikus – joghurtokhoz, amelyek tökéletesen illenek az egészséges étrendbe.
A desszertjoghurtok erősödésére is van ésszerű magyarázat. Számos felmérés szerint „nassoló” nemzet vagyunk, a desszertjoghurtok pedig a nem tejalapú édességekhez képest egészségesebb alternatívát kínálnak ehhez.
– A gyümölcsjoghurtok között a húzó ízek továbbra is az eper és a barack, de a fogyasztók egyre nyitottabbak, illetve szívesen kipróbálják az új ízvariánsokat is – mondja Major Varga Éva.
Mobilizálódó joghurtfogyasztás
Egy másik fontos tényező a kényelmi szempont, hívja fel a figyelmet a Fries-landCampina márkamenedzsere:
– Egyre elterjedtebb az on-the-go (menet közbeni, munkahelyi) fogyasztási alkalom, amelynek köszönhetően csökken az otthoni fogyasztás. Ez mind a csomagolásokban, mind a termékattribútumokban fontos változásokat eredményez. Terjednek a visszazárható csomagolások, a folyékonyabb – kanál nélkül fogyasztható – állagú termékek, amelyeknek elsősorban a joghurtitalok/ivójoghurtok tudnak megfelelni.
E tekintetben gyors felzárkózás várható nálunk, főleg, ha figyelembe vesszük, tőlünk nyugatabbra mennyivel meghatározóbb ez a szegmens. Jóval nagyobb a szortiment még a kisboltokban is például az ivójoghurtokból. Nagyobb kultúrája van a savó felhasználásával készülő joghurtitaloknak is, ezek itthon még méltatlan pozíciót foglalnak el a fogyasztók fejében.
Sokat lendíthet a joghurtitalok szekerén, hogy a Danone Kft. egyik legerősebb márkája, az Activia joghurtital formájában is megjelent, ami ugyanazokkal a jó közérzetre gyakorolt kedvező élettani előnyökkel rendelkezik, mint a kanalas joghurt, ám „útközben” is egyszerűen fogyasztható. A cég nem áll le a termékvonal fejlesztésével, tudjuk meg Kiss Beátától, a vállalati külső kapcsolatok igazgatójától:
– Áprilisban frissítő ízkombinációk bevezetésével újult meg a Danone Activia joghurtitalcsalád. Az új Activia joghurtitalok még lágyabbak, könnyebbek lettek, ráadásul a korábbról már ismert eper-kiwi íz mellé két új variáns került a portfólióba: a meggy-vanília és a müzlis joghurtitalok. Az új joghurtital az eddigi 200 grammos helyett nagyobb, 270 grammos méretben kapható.
A Danone Activia joghurtitalok nemcsak nagyon finomak, de az értékes probiotikumnak, a Bifidus ActiRegularis®-nak köszönhetően hozzájárulnak emésztőrendszerünk egészséges működéséhez, teszi hozzá Kiss Beáta.
A kényeztetés és egészségtudatosabb táplálkozás mellett a környezetünk védelme is egyre nagyobb hangsúlyt kap, hívja fel a figyelmet Major Varga Éva:
– A SOLE-MIZO Zrt. ennek keretében gyártja Sole Flört márkanév alatt kancsós joghurtjait 450 és 900 grammos kiszerelésben. A termék csomagolása környezetbarát, hiszen 40 százalékban kalcium-karbonátot tartalmaz, amely lebomlik. A csomagolás a termék kiürítése után teljesen összelapítható, minimális helyet foglal, ezáltal is hozzájárulva az alacsonyabb környezetterheléshez.
Egy kis plusz egészség a Millitől
A fenti trendek mellett maguk a gyártók is hatékonyan közrejátszanak ebben az örvendetes fejlődésben. Márkacsaládjaikat újraszervezik, új almárkákat vezetnek be, hogy könnyebben eligazítsák a vásárlókat az egyre sokrétűbbé váló, egyre több termékelőnnyel csábító piacon.
A FrieslandCampina Hungaria zrt. a 2008-as év folyamán frissítette a Milli esernyőmárka arculatát. Három almárkát hozott létre. Ezek közül a Milli Life+ a fokozottan egészségtudatos fogyasztókat célozza meg. Olyan mindennapos tejtermékeket (joghurt, kefir, tej, vajkrém) foglal magába, amelyek az átlagoshoz képest egy kis plusz segítséget nyújtanak a fogyasztóinak a saját és családjuk egészségének megőrzésében. A hozzáadott értékes összetevők, a pre- és a probiotikum pozitív hatással vannak az emberi szervezetre, erősítik az immunrendszert, így segítenek megőrizni a vitalitást. A Milli Life+ almárka a joghurtpiacon belül az iható joghurtok és a natúrjoghurtok területén képviselteti magát.
– Joghurtitalunkat 2008 márciusában vezettük be. Annak ellenére, hogy a bevezetést csak BTL-eszközökkel támogattuk (POS-anyagokkal, kóstoltatásokkal), hamar sikerült 10 százalékos piacrészt elérnünk a szegmensben – állapítja meg Nagy István. – Natúrjoghurtunk szintén megújuláson ment keresztül 2008 utolsó negyedévében, és a Life+ almárka alatt immár probiotikus receptúrával, krémesebb állaggal és új csomagolásban van a polcokon.
Joghurtkülönlegességek Sole márkanév alatt
A SOLE-MIZO termékpalettája is számottevő változásokon ment át az utóbbi időben. A teljes megújulás és újrapozicionálás érintette mindkét fő ernyőmárkáját, mind a Solét, mind a Mizót.
– A SOLE-MIZO Zrt.-nél a Mizo márka alá az alapvető tejtermékeket soroljuk, így a natúrjoghurtot is. A Sole márka alá pedig a magasabb hozzáadott értékű termékeket, fogyasztói igényeknek megfelelően almárkák alá besorolva – ismerteti Major Varga Éva. – Egységes, egyedi termékek kerültek a polcokra a joghurtok esetében Sole Probalance néven. Nemcsak a termék új, de a csomagolástechnika is egyedülálló Magyarországon. A Tetra Pak TT3-as gépsora kiváló, környezetbarát, praktikus csomagolást biztosít a kitűnő termékkörnek.
Az egészségtudatos életmód jegyében 2009 februárjában kerültek a piacra a Sole legújabb termékei, a Sole Probalance Milk+Fruit+Yoghurt termékek, amelyek a friss tej, a finom gyümölcslé és az egészséges joghurt hatásait egyesítik. A termékek inulint tartalmaznak, amely egy természetes, növényi eredetű élelmiszerrost, és a cikória gyökeréből nyerik. Kedvező hatással van a bélrendszerre, mert elősegíti a bifidobaktériumok szaporodását és segíti a kalcium felvételét is. Az inulin egy prebiotikum, amely nélkül a probiotikumok kissé leegyszerűsítve „éhen halnának”.
– Emellett az egészségtudatos fogyasztóknak egy másik termékcsaláddal is kedveskedünk. Ez a 2009 januárjában bevezetett Sole Update W-drink, amely savó alapú joghurtos italcsalád – fűzi hozzá Major Varga Éva. – Ezek a termékek a savó előnyös élettani hatását biztosító összetétele mellett kalciumot és L-karnitint tartalmaznak, amely mozgással egybekötve hozzájárul a zsírok lebontásához, így fogyókúrázók, diétázók, sportolók számára különösen hasznos frissítő ital.
Az újdonságok tömkelege természetesen a kommunikáció fokozásával is jár, ígéri a marketing- és exportigazgató. Támogatni fogják termékeiket, márkáikat hagyományos médián keresztül is, hiszen a magyar fogyasztó igen előkelő helyet foglal el a napi tévézéssel eltöltők táborában.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >